Διεθνή

Αυτό είναι το τουρκικό "αόρατο" μαχητικό drone


Σε λιγότερο από μια δεκαετία, η Τουρκία έχει γίνει δύναμη στα drones. Τα μη επανδρωμένα εναέρια οχήματα ήταν η μεγαλύτερη εξαγωγή της αμυντικής της βιομηχανίας πέρυσι, συνολικού ύψους 871,5 εκατομμυρίων δολαρίων, σημειώνοντας αύξηση 80% σε σχέση με το 2021.

Μεγάλο μέρος αυτής της αγοράς αποτελεί η εταιρεία Baykar, η οποία παράγει το μοντέλο TB2, γνωστό ευρέως για τη χρήση του σε πρόσφατες συγκρούσεις, συμπεριλαμβανομένης της Ουκρανίας. Η Baykar έχει κατασκευάσει περισσότερα από 400 TB2s για 24 χώρες.

Αλλά το TB2 είναι μόνο ένα από τα μοντέλα της Baykar. Στις 23 Ιανουαρίου, η εταιρεία ανακοίνωσε ότι το Kızılelma, το νεότερο και ενδεχομένως πιο ελπιδοφόρο προϊόν της, διενήργησε με επιτυχία τη δεύτερη δοκιμή πτήσης. Η δοκιμή αποτελεί άλλο ένα σημαντικό βήμα προς αυτό που μπορεί να γίνει το «κόσμημα» της εταιρείας και ορόσημο της εκκολαπτόμενης βιομηχανίας drone της Τουρκίας.

Το kızılelma

Ένα αεριωθούμενο μη επανδρωμένο αερομεταφορικό όχημα, το Kızılelma –που σημαίνει "Κόκκινο Μήλο" στα Τουρκικά- διατίθεται στο εμπόριο ως "μη-επανδρωμένο μαχητικό" και αποτελεί μέρος του πολεμικού τμήματος της Baykar Unmanned Aircraft System.

Το Kızılelma έχει μήκος 48 πόδια και έχει ένα πτερύγιο 32 ποδιών. Έχει εμβέλεια 500 ναυτικών μιλίων, επιχειρησιακό υψόμετρο 35.000 ποδιών και μέγιστη ταχύτητα περίπου 460 mph. Σύμφωνα με τη Baykar, έχει μέγιστο βάρος απογείωσης περίπου 13.200 κιλών και μπορεί να φέρει ωφέλιμο φορτίο μέχρι 3.300 λίβρες και να πετάξει για πέντε ώρες.

Η Baykar ισχυρίζεται επίσης ότι το Kızılelma θα έχει χαρακτηριστικά που το καθιστούν «αόρατο». Αυτά περιλαμβάνουν σχεδιασμό που του δίνει μια χαμηλή διατομή ραντάρ και μία εσωτερική θήκη όπλων. Άλλα προηγμένα χαρακτηριστικά περιλαμβάνουν μια ενεργή συστοιχία ηλεκτρονικής σάρωσης, μια κεραία που επιτρέπει έλεγχο τόσο εντός της οπτικής γωνίας, όσο και πέρα από από αυτή, καθώς και την ικανότητα να απογειωθεί και να προσγειωθεί πλήρως αυτόνομα.

Τα δύο πρωτότυπα που έχει υπό ανάπτυξη η Baykar τροφοδοτούνται από τον υποηχητικό κινητήρα AL-25TLT της ουκρανικής εταιρείας Ivchenko-Progress, η οποία εξακολουθεί να δέχεται παραγγελίες παρά τη συνεχιζόμενη επίθεση της Ρωσίας. 

Τα μελλοντικά Kızılelma θα έχουν τον πιο προηγμένο κινητήρα AI-322F, επιτρέποντάς τους να φτάσουν σε υπερηχητικές ταχύτητες. Τουλάχιστον μία προγραμματισμένη μελλοντική παραλλαγή θα διαθέτει σχεδιασμό διπλού κινητήρα.

Το Kızılelma αναμένεται να φέρει μια σειρά όπλων, συμπεριλαμβανομένων όπλων ακριβείας, πυραύλων αέρος-αέρος και πυραύλων cruise που παράγονται από εγχώριους κατασκευαστές, κάτι που αντανακλά την εστίαση της Άγκυρας στην ανάπτυξη της εγχώριας αμυντικής βιομηχανίας.

Το Kızılelma είχε αναπτυχθεί σε κάποια μορφή από το 2013, αλλά έχει προχωρήσει γρήγορα τα τελευταία χρόνια.

Αρχικά αποκαλύφθηκε στο κοινό τον Ιούλιο του 2021 και εμφανίστηκε στη γραμμή παραγωγής της Baykar τον Μάρτιο του 2022. Η πρώτη δοκιμή ενσωμάτωσης του κινητήρα ήταν το Σεπτέμβριο, ακολουθούμενη από δοκιμές απογείωσης που ξεκίνησαν στις 20 Νοεμβρίου. Στα jump tests το drone σηκώθηκε για πρώτη φορά από το έδαφος για μερικά δευτερόλεπτα στις 3 Δεκεμβρίου.
Η πρώτη πτήση του Kızılelma σχεδιάστηκε αρχικά για το 2023, αλλά στις 14 Δεκεμβρίου η Baykar ανακοίνωσε την επιτυχημένη πτήση του, κατά τη διάρκεια της οποίας απογειώθηκε και πέταξε για 18 λεπτά πριν προσγειωθεί με ασφάλεια.

Στις 23 Ιανουαρίου η Baykar ανακοίνωσε ότι το Kızılelma είχε ολοκληρώσει τη δεύτερη δοκιμαστική πτήση. Τα τουρκικά μέσα ενημέρωσης ανέφεραν ότι η Baykar αναμένει να διεξάγει δοκιμές για ένα ολόκληρο έτος πριν ξεκινήσει η μαζική παραγωγή.

Μεγάλες φιλοδοξίες

Η Πολεμική Αεροπορία της Τουρκίας δεν θα είναι η μόνη που αγοράζει το Kızılelma. Το Ναυτικό της Τουρκίας σχεδιάζει να το κάνει το κύριο αεροσκάφος στο πρώτο αεροπλανοφόρο του, TCG Anadolu, το οποίο θα μπορούσε σύντομα να είναι ο πρώτος φορέας με πτέρυγα αέρα που θα αποτελείται κυρίως από drones.

Η Baykar υποστηρίζει ότι το Kızılelma θα είναι σε θέση να απογειωθεί και να προσγειωθεί σε αεροπλανοφόρα με μικρούς διαδρόμους, όπως το TCG Anadolu. Το πλοίο είναι φτιαγμένο με «ράμπα σκι» στο τόξο του και τροποποιείται για να συμπεριλάβει ένα σύστημα αγκίστρου, για να εξασφαλίσει ότι το Kızılelma μπορεί να προσγειωθεί με ασφάλεια.

Τα Kızılelma θα λειτουργήσουν παράλληλα με τη ναυτική παραλλαγή του TB2, η οποία βρίσκεται σε εξέλιξη. Η ναυτική παραλλαγή, γνωστή ως TB3, θα έχει μακρύτερα φτερά, που μπορούν να διπλωθούν για εξοικονόμηση χώρου, υψηλότερο βάρος απογείωσης από τον προκάτοχό του και συνολικό ωφέλιμο φορτίο σχεδόν διπλάσιο από αυτό του TB2.

Τα τουρκικά μέσα ενημέρωσης ανέφεραν ότι, εκτός από τη μάχη αέρος - αέρος, το Kızılelma θα είναι σε θέση να διεξάγει επιθετικές επιχειρήσεις, να παρέχει στενή αεροπορική υποστήριξη και να επιτίθεται σε εχθρικές αεροπορικές άμυνες. Το TB3 θα χρησιμοποιηθεί πιθανώς περιορισμένα ως μέσο επίθεσης και περισσότερο σε επιχειρήσεις κατασκοπείας, επιτήρησης και αναγνώρισης.

Πάντως, παρά την ταχεία πρόοδο, το Kızılelma εξακολουθεί να αντιμετωπίζει εμπόδια. Μπορεί ακόμα να χρειαστεί αναβαθμίσεις για τη διεξαγωγή μεταφορικών λειτουργιών και το TCG Anadolu εξακολουθεί να χρειάζεται τροποποιήσεις για να διαχειριστεί με ασφάλεια το drone, πράγματα που ίσως χρειαστούν χρόνια για να ολοκληρωθούν.

Παρ 'όλα αυτά, η Τουρκία παραμένει φιλόδοξη και σχεδιάζει να εισαγάγει το Kızılelma σε υπηρεσία μέχρι το 2025.