Στις 25 Νοεμβρίου 2019, ο Διαδριατικός Αγωγός Φυσικού Αερίου (TAP AG) ξεκίνησε την εισαγωγή της πρώτης ποσότητας φυσικού αερίου σε ένα τμήμα 2 χλμ. του αγωγού στην Ελλάδα, μεταξύ του ποταμού Έβρου και του Σταθμού Συμπίεσης στους Κήπους. Πρόκειται για την αρχική φάση της θέσης του αγωγού σε δοκιμαστική λειτουργία (commissioning), στην οποία ελέγχεται ότι η υποδομή είναι απόλυτα ασφαλής και έτοιμη για λειτουργία – σύμφωνα με τα εθνικά και διεθνή πρότυπα λειτουργίας και ασφαλείας.
Η εισαγωγή αερίου στο σύστημα του αγωγού συνιστά ένα ακόμη σημαντικό ορόσημο προς την έναρξη παραδόσεων φυσικού αερίου από το κοίτασμα του Shah Deniz II στην Ευρώπη. Η εμπορική λειτουργία του αγωγού, όπως αναφέρει η σχετική ανακοίνωση, έχει προγραμματιστεί να ξεκινήσει τον Οκτώβριο του 2020, όταν αναμένεται ότι το σύνολο του αγωγού έως και την Ιταλία θα έχει ελεγχθεί και τεθεί σε δοκιμαστική λειτουργία.
Σε συνέχεια του commissioning στο πρώτο τμήμα του αγωγού, θα συνεχίσει η σταδιακή εισαγωγή αερίου και σε άλλα τμήματα του ΤΑΡ στην Ελλάδα κι έπειτα, κατά τους επόμενους μήνες, στην Αλβανία και την Ιταλία.
Ως μέρος του Νότιου Διαδρόμου Φυσικού Αερίου, μία αλυσίδα αξίας ύψους 40 εκατ. δολαρίων και μήκους 3.500 χλμ. που εκτείνεται από την Κασπία Θάλασσα στην Ευρώπη, ο ΤΑΡ προσφέρει μία άμεση και οικονομικά ανταγωνιστική οδό μεταφοράς φυσικού αερίου στις χώρες της ΝΑ Ευρώπης και της ευρωπαϊκής ηπείρου συνολικά.
Ο Ricardo Ruiz Nuñez, Διευθυντής Λειτουργίας του TAP, δήλωσε σχετικά: «Η ασφάλεια αποτελεί την βασική μας προτεραιότητα κι έχουμε προετοιμαστεί διεξοδικά για αυτό το σημαντικό βήμα. Ξεκινήσαμε την πρώτη εισαγωγή φυσικού αερίου στο σύστημα σύμφωνα με τις δεσμεύσεις μας για την ασφάλεια, το περιβάλλον και τα πρότυπα ποιότητας που ακολουθούμε. Εφαρμόσαμε ένα στοχευμένο σχέδιο διασφάλισης ετοιμότητας (Start Up Readiness Assurance Programme) για να βεβαιώσουμε ότι όλα είναι έτοιμα για την εισαγωγή του φυσικού αερίου σε ό,τι αφορά την κατασκευή, τη θέση του αγωγού σε δοκιμαστική λειτουργία (commissioning), τις διαδικασίες έναρξης και το επιχειρηματικό σκέλος του έργου. Η εφαρμογή του σχεδίου αυτού εξασφάλισε ότι οι εργαζόμενοι του ΤΑΡ και των εργοληπτριών εταιρειών μας έχουν λάβει την κατάλληλη εκπαίδευση πριν την έναρξη αυτής της τόσο σημαντικής διαδικασίας. Και θα συνεχίσουμε να βασιζόμαστε στο σχέδιο αυτό, ενόσω θα μεταφέρουμε μεγαλύτερες ποσότητες αερίου στην Ελλάδα και δυτικότερα».
Ο John Haynes, Διευθυντής Τεχνικού Σχεδιασμού του ΤΑΡ, είπε: «Έπειτα από τριάμισι και κάτι χρόνια από την έναρξη της κατασκευής, έπειτα από 46 εκατομμύρια ώρες εργασίας με ασφάλεια, κι έπειτα από 128 εκατομμύρια χιλιόμετρα οδήγησης χωρίς να σημειωθεί σημαντικό συμβάν, είμαστε στην ευχάριστη θέση να έχουμε το σύστημα του αγωγού σταδιακά έτοιμο για τη σύνθετη φάση του commissioning. Θα θέλαμε να ευχαριστήσουμε το δίκτυο των συνεργατών, των εργοληπτριών εταιρειών και υπεργολάβων μας, που μοιράστηκαν τις δεσμεύσεις μας σε ό,τι αφορά την ασφάλεια και τα υψηλά πρότυπα κατασκευής και που συνέβαλλαν στο να επιτευχθεί αυτό το τόσο σημαντικό ορόσημο».
Ο Luca Schieppati, Διευθύνων Σύμβουλος του ΤΑΡ, πρόσθεσε: «Οι επόμενοι μήνες θα είναι κομβικοί για το commissioning του αγωγού και τους προοδευτικούς ελέγχους ώστε να είμαστε έτοιμοι να ξεκινήσουμε τη λειτουργία του ΤΑΡ και τις παραδόσεις φυσικού αερίου στην Ευρώπη τον Οκτώβριο του 2020. Παράλληλα, προετοιμαζόμαστε για την εμπορική λειτουργία του ΤΑΡ ως Διαχειριστή Συστήματος Μεταφοράς (TSO) και ως Ανεξάρτητου Διαχειριστή Μεταφοράς (ITO). Το ταξίδι μέχρι αυτό το σημείο ήταν συναρπαστικό και ανυπομονούμε να συστήσουμε στην Ευρώπη μία νέα πηγή φυσικού αερίου μέσω μίας νέας ενεργειακής οδού, συμβάλλοντας στη διαμόρφωση ενός πιο διαφοροποιημένου και ασφαλούς ενεργειακού μείγματος».