Πολιτική

Άλλη μια κρίση για το πετρέλαιο: Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα


Ήρθε η ώρα για τους επενδυτές πετρελαίου να αρχίσουν να παίρνουν στα σοβαρά τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα.

Στα επόμενα δύο χρόνια, η Tesla και η Chevy σχεδιάζουν να αρχίσουν να πωλούν ηλεκτρικά αυτοκίνητα που μπορούν να κάνουν πάνω από 200 μίλια σε τιμές γύρω στα 30.000 δολάρια. Η Ford, η Volkswagen, η Nissan και η BMW επενδύουν δισεκατομμύρια. Σχεδόν κάθε μεγάλη αυτοκινητοβιομηχανία, ακόμα και η Apple μαζί με τη Google, εργάζονται επί αυτών των επενδυτικών σχεδίων. 

Πρόκειται για ένα σοβαρό πρόβλημα για την αγορά πετρελαίου. Ο ΟΠΕΚ εξακολουθεί να υποστηρίζει ότι τα ηλεκτρικά οχήματα θα αποτελούν μόλις το 1% των παγκόσμιων πωλήσεων αυτοκινήτων το 2040 και οι προβλέψεις της Exxon είναι εξίσου απορριπτικές. 

Η συντριβή των τιμών του πετρελαίου, που ξεκίνησε το 2014, προκλήθηκε από πλεόνασμα προσφοράς καθώς οι παραγωγοί παρείχαν περίπου 2 εκατομμύρια βαρέλια την ημέρα περισσότερα από όσα η αγορά ήθελε. Κανείς δεν το είχε προβλέψει παρά τη μαζική επέκταση της παραγωγής σε όλη τη Βόρεια Αμερική. 

Το ερώτημα είναι: Πόσο σύντομα θα μπορούσαν τα ηλεκτρικά οχήματα να προκαλέσουν μια παρόμοια υπερπροσφορά πετρελαίου όσο 2 εκατομμύρια βαρέλια; 

Ακόμα και εν μέσω χαμηλών τιμών της βενζίνης πέρυσι, οι πωλήσεις ηλεκτρικών αυτοκινήτων αυξήθηκαν 60% σε όλο τον κόσμο. Αν αυτός ο ρυθμός ανάπτυξης συνεχιστεί, τα 2 εκατομμύρια βαρέλια υπερπροσφοράς θα μπορούσαν να έρθουν το συντομότερο το 2023. Αυτό θα είναι μια νέα κρίση ή καλύτερα θα δώσει διάρκεια στην παρούσα κρίση γιατί δεν θα αφήσει τις τιμές πετρελαίου να ανακάμψουν.