Ασφαλιστικές, μεσίτες ασφαλίσεις, πράκτορες και underwriters πιθανά να είναι αυτοί πουμπορούν να δώσουν τις πιο έγκυρες πληροφορίες σε πολλά επίπεδα σχετικά με το Αγία Ζώνη ΙΙ, μετά την αδράνεια των Αρχών που οδήγησε σε μία οικολογική καταστροφή ανυπολόγιστου για την ώρα μεγέθους.
της Ελενας Ερμείδου
Που ήταν ασφαλισμένο το πλοίο ηλικίας 45 ετών; για το οποίο ζητήθηκε βοήθεια από την ESMA την περασμένη Τετάρτη, 4 ημέρες μετά το καταστροφικό συμβάν, για ποιους κινδύνους, μέχρι ποια όρια, τι απαλλαγές και με ποιες προϋποθέσεις θα πραγματοποιούνταν οι αποζημιώσεις στην περίπτωση που θα εγείρονταν αξιώσεις; ποιοι οι αντασφαλιστές του πλοίου, τι κινδύνους αντιστάθμιζαν;
O ISM δίνει πιστοποίηση ότι ένα πλοίο μπορεί να ταξιδέψει
Ένα πλοίο, επίσης πρέπει να έχει καταχωρηθεί στον οργανισμό IMO και να έχει πιστοποίηση ISM. O ISM δίνει την πιστοποίηση ότι ένα πλοίο πληροί τις προϋποθέσεις και μπορεί να ταξιδέψει.Ένα πλοίο προσθέτως για να μπει στο λιμάνι πρέπει να πάρει πυλότο. Αφού μπει στο πλοίο οι αρχές εξετάζουν τα χαρτιά του και ανάλογα του δίνουν την ελευθεροεπικοινωνία, δηλαδή μπορούν να αφήσουν, να το διώξουν ή να το δεσμεύσουν.
Μηδαμινή η αξία του Αγία Ζώνη ΙΙ - δύο ειδών οι ασφαλίσεις
Σύμφωνα με πηγές του Sofokleousin.gr το πλοίο, η αγοραία αξία του οποίου δεν ξεπερνά τα 500.000 ευρώ, οπότε μικρή η ζημιά για τον κάτοχο, ήταν ασφαλισμένο σε κοινοπραξία ασφαλιστών.
Οι ίδια πηγές αναφέρουν ότι στα πλοία υπάρχουν δύο κύριες ασφαλίσεις: Το πρώτο είδος ασφάλισης είναι η ασφάλιση του Κύτους και των Μηχανών, η αποκαλούμενη στο κλάδο ασφαλειών Hull & Machinery. Το δεύτερο είδος ασφάλισης είναι Ασφάλιση Αστικής Ευθυνης κατά Τρίτων, αποκαλούμενη ως Protected Indemnity.
Για να ασφαλιστεί ένα πλοίο και να πάρει το αξιόπλοο ή αλλιώς self worthiness πρέπει να πάρει έγκριση από νηογνώμονα. Η εν λόγω έρευνα πραγματοποιείται κάθε τέσσερα έτη, προσωρινώς, και κάθε έτος, γενικώς. Αν το πλοίο δεν περάσει από classification, τον νηογνώμονα δεν μπορεί να πάρει καλύψεις για το κύτος και τις μηχανές.
Σε ό,τι αφορά την Αστική Επαγγελματική Ευθύνη κατά Τρίτων την οποία το πλοίο φέρεται να την έχει, προκύπτει το ερώτημα, μέχρι ποιο όριο, ποια η ανώτατη συμφωνηθείσα αποζημίωση. Οι ασφαλιστικές θέτουν κάποιες προϋποθέσεις και κάποιους κανόνες ώστε μετά την πραγματογνωμοσύνη να έννομα να αποζημιώσουν.
Πώς αποζημιώνουν οι ασφαλιστικές όταν οι έλεγχοι δεν είναι αυστηροί;
Τι θα συμβεί στην περίπτωση αυτή που όπως φαίνεται οι έλεγχοι σε τέτοια κλάσης πλοία είναι υπέρ –ελαστικοί και την στιγμή που σύμφωνα με πηγές του Sofokleusin από ξένους νηογνώμονες, από την στιγμή που θα συμβεί τέτοιου είδους ζημιά σε πλοίο, την ευθύνη για τον περιορισμό της οικολογικής ζημιάς και το καθαρισμό των υδάτων περνά άμεσα στο κράτος που συνέβη η ζημιά; Εδώ, οι διεργασίες ξεκίνησαν 3 ημέρες σχεδόν μετά το συμβάν και η κυβέρνηση δια των εκπροσώπων της αρκούνταν στο να κάνει κριτικές και μπαράζ δηλώσεων που οδήγησαν στην κατάσταση αυτή. Ακούστηκε ακόμα και ότι η μόλυνση προκλήθηκε από το Πάτμος της Blue Star.
Σημειώνεται δε, ότι έννομο δικαίωμα στο να εγείρουν απαιτήσεις έχει ο κλάδος του τουρισμού στην περιοχή της εστίασης, δήμοι και ιδιώτες. Είναι αμφίβολο και τηρείται επιφύλαξη για το, αν μετά την πραγματογνωμοσύνη οι ασφαλιστικές θα καλύψουν τέτοιες αξιώσεις..
Σύμφωνα με δηλώσεις η μόλυνση θα είχε αποφευχθεί, αν η κηλίδα είχα πυροβοληθεί άμεσα με ψυκτικά μέσα.
Ένα ακόμα σοβαρό ερώτημα που προκύπτει είναι αν το φορτίο που μετέφερε το πλοίο χωρίς πιστοποιητικά αξιοπλοοϊας ήταν ασφαλισμένο, ποιος ο ιδιοκτήτης, αλλά και ποιοι (αν υπάρχουν) ασφαλιστές θα μπορούσαν να δώσουν καλύψεις.