Πολιτική

Η βαριά σκιά του σκανδάλου της VW


Iδιαίτερα τεταμένο είναι στην παρούσα φάση το κλίμα σε όσες πόλεις διατηρεί εργοστάσια η Volkswagen. Ο λόγος; Κανείς δεν μπορεί να προβλέψει πώς ακριβώς θα εξελιχθεί το σκάνδαλο με τις παραποιημένες τιμές ρύπων. Όπως αναφέρει η Deutsche Welle, ένα από τα πλέον κατάλληλα παραδείγματα για να αντιληφθεί κανείς τις διαστάσεις και τις τυχόν συνέπειες του σκανδάλου Dieselgate είναι αυτό της κωμόπολης Έμντεν που βρίσκεται στο κρατίδιο της Κάτω Σαξονίας, στη Βόρεια Θάλασσα.

Στην πόλη των 50.000 κατοίκων η Volkswagen είναι -ή μάλλον ήταν- ο μεγαλύτερος φορολογούμενος της πόλης. Το 1/3 των συνολικά 70 εκατομμυρίων ευρώ που αποφέρει ετησίως το τέλος επιτηδεύματος, προερχόταν από την γνωστή αυτοκινητοβιομηχανία. Στα τέλη Ιανουαρίου το δημοτικό συμβούλιο κατέθεσε τις πρώτες λίστες προτεινόμενων περικοπών. Στους υπολογισμούς του όμως το συμβούλιο θεωρεί σχεδόν δεδομένο ότι η VW θα συνέλθει σύντομα από το σκάνδαλο που την ταλανίζει.

Περιθώρια αισιοδοξίας

Ο Μπερντ Ρένκεν, μέλος του δημοτικού συμβουλίου και της επιτροπής Οικονομικών Υποθέσεων, υπολόγιζε με ακόμη μεγαλύτερα ελλείμματα και χαμηλότερα φορολογικά έσοδα. «Ακόμη και για το 2016 το δημοτικό συμβούλιο υπολογίζει σε τέλη επιτηδεύματος ύψους 50 εκατομμυρίων ευρώ», όπως εξηγεί, προσθέτοντας ότι οι εκτιμήσεις διορθώνονται επί τα χείρω για τα ερχόμενα χρόνια και δη κατά 20% περίπου.

Σύμφωνα με τον ίδιο, η πρόσφατη ιστορία αφήνει ωστόσο περιθώρια αισιοδοξίας. «Το 2012, μόλις τρία χρόνια μετά το ξέσπασμα της οικονομικής κρίσης, σημειώσαμε ρεκόρ εσόδων από τα τέλη επιτηδεύματος». Βέβαια η τότε κατάσταση δεν μπορεί να συγκριθεί με τη σημερινή, όπως λέει: «Έχουμε να κάνουμε με την κρίση μιας επιχείρησης και ένα τεραστίων διαστάσεων σκάνδαλο εξαπάτησης».

Κλίμα αβεβαιότητας και ανασφάλειας

Το σκάνδαλο αποκαλύφθηκε στις ΗΠΑ με τις αμερικανικές αρχές να κατηγορούν τη γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία για παραποίηση των τιμών ρύπων πετρελαιοκίνητων, κυρίως, οχημάτων. Η διαλεύκανσή του όμως δεν προχωρά με ικανοποιητικούς ρυθμούς και αυτό είναι κάτι που ανησυχεί το Έμντεν. «Το κλίμα έχει αλλάξει άρδην», σχολιάζει ένας οδηγός ταξί της μικρής κωμόπολης. Όσοι εργάζονται στην VW ή σε συνεργαζόμενες εταιρίες νιώθουν τεράστια ανασφάλεια για το τι μέλλει γενέσθαι, όπως λέει. Και σε όσους δεν δουλεύουν για την αυτοκινητοβιομηχανία, επικρατεί απλά οργή. «Επίκεινται μειώσεις μισθών και απολύσεις για τις οποίες δεν ευθύνεται ο χαμηλόμισθος».

Στο εργοστάσιο της VW στο Έμντεν απασχολούνται σήμερα 9.000 εργαζόμενοι. 2.000 εργάζονται σε συνεργαζόμενες επιχειρήσεις προμηθευτών της αυτοκινητοβιομηχανίας. Κανείς δεν γνωρίζει και δεν μπορεί να προβλέψει πώς θα εξελιχθεί το σκάνδαλο Dieselgate και ποιες θα είναι οι συνέπειες για τους εργαζόμενους, για τον τζίρο της επιχείρησης και εντέλει για την ίδια την πόλη του Έμντεν. Εδώ κατασκευάζεται, μεταξύ άλλων, το Passat, το οποίο προωθείται άμεσα μέσα από το λιμάνι της πόλης σε όλες τις αγορές του κόσμου.

 
Ακολουθήστε το Sofokleousin.gr στο Google News
και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις