Πολιτική

Η monopoly των λιμανιών


Τα Ελληνικά λιμάνια σήμερα , αποδεδειγμένα είναι οι φυσικές πύλες προς και από την Κεντρική/Ανατολική Ευρώπη και την Άπω Ανατολή μέσω καλού σιδηροδρομικού δικτύου. Θα μπορούσαν επίσης να γίνουν τα κέντρα μεταφόρτωσης προς την Μαύρη Θάλασσα και την Ανατολική Μεσόγειο, με τροφοδοτικά πλοία.Οι παγκόσμιες εξελίξεις όμως καθημερινά αλλάζουν, με την προσθήκη ανταγωνιστών.

Υπάρχει ήδη και λειτουργεί σιδηροδρομική σύνδεσης Κίνας –Ευρώπης μέσω του Υπερσιβηρικού. Η διαδρομή κάνει περίπου 15 με 20 ημέρες, ανάλογα αφετηρίας και Ευρωπαϊκού προορισμού. Η Hewlett Packard χρησιμοποιεί σήμερα τη σιδηροδρομική αυτή σύνδεση από το εργοστάσιο της Chongqing. 

Με το λιώσιμο των πάγων, η Αρκτική διαδρομή θα μπορέσει να συνδέσει την Shanghai με το Rotterdam σε περίπου 23 ημέρες, μηδενίζοντας το όποιο όφελος του Πειραιά. Το 2013 η διαδρομή αυτή  υπολογίζεται ότι θα ακολουθηθεί από 250 περίπου πλοία. Το 2012 ταξίδεψαν 46 πλοία, ενώ μόνο 4 το 2010 (FT 22/7/13). Τα πλοία πρέπει να είναι πιστοποιημένα για λειτουργία σε πάγους και χρειάζονται παγοθραυστικά. Οι συνθήκες όμως αλλάζουν. Είναι αβέβαιο ποιά μπορεί να είναι η πορεία της κλιματικής αλλαγής. Η τροφοδοσία της Ανατολικής Ευρώπης σιδηροδρομικά μέσω Murmansk θα είναι επίσης συντομότερη. 

Υπάρχουν όμως και άλλοι ανταγωνιστές.Τον Αύγουστο του 2014, η Αιγυπτιακή κυβέρνηση ανακοίνωσε ότι παράλληλα με έργα αναβάθμισης της διώρυγας του Σουέζ, θα δημιουργηθούν κέντρα logistics και διανομής, ώστε να καταστεί η Αίγυπτος σημαντικός κόμβος διακομετακόμισης.

πηγή: premium.paratiritis