Οι εταιρίες λιανικής πώλησης της Ευρώπης ελπίζουν ότι η σημερινή ημέρα του Black Friday θα δώσει ώθηση στους καταναλωτές να ψωνίσουν, την ώρα που επιδεινώνεται η κρίση του κόστους διαβίωσης και το Παγκόσμιο Κύπελλο Ποδοσφαίρου προσελκύει την προσοχή πολλών εν δυνάμει αγοραστών.
Εταιρίες λιανικών πωλήσεων σε όλη την Ευρώπη φοβούνται ότι η συνολική αγοραστική περίοδος των Χριστουγέννων μπορεί να είναι η χειρότερη εδώ και τουλάχιστον μία δεκαετία καθώς οι καταναλωτές προχωρούν σε περικοπές, ενώ το κόστος για τις επιχειρήσεις δεν φαίνεται να μειώνεται, συρρικνώνοντας τα περιθώρια κερδών.
Ο διψήφιος πληθωρισμός έχει πλήξει την αγοραστική δύναμη των καταναλωτών και η εμπιστοσύνη τους βρίσκεται ή πλησιάζει το χαμηλότερο επίπεδο που έχει καταγραφεί ποτέ καθώς η αύξηση των λογαριασμών ενέργειας έρχεται να προστεθεί στο κόστος διαβίωσης.
Ωστόσο για να βοηθήσουν την οικονομική τους κατάσταση, οι καταναλωτές ξεκίνησαν τις εορταστικές τους αγορές νωρίς φέτος και πολλοί φαίνεται ότι θα δαπανήσουν χρήματα στο πλαίσιο της Black Friday.
Ωστόσο, ορισμένοι καταναλωτές ίσως να έχουν άλλες προτεραιότητες, καθώς σήμερα αγωνίζονται οι ομάδες της Ουαλίας, της Αγγλίας, της Ολλανδίας και της Πολωνίας στο πλαίσιο του Παγκόσμιου Κυπέλλου Ποδοσφαίρου.
Οι Βρετανοί θα δαπανήσουν 8,7 δισεκ. λίρες (10,5 δισεκ. δολάρια) κατά το σαββατοκύριακο της Black Friday (25-28 Νοεμβρίου), σύμφωνα με έρευνα της GlobalData για λογαριασμό της VoucherCodes – με το ποσό να είναι αυξημένο κατά 0,8% σε ετήσια βάση, το οποίο ωστόσο αποκρύπτει τη μεγάλη μείωση στους όγκους εάν ληφθεί υπόψιν ο πληθωρισμός.
Φέτος, οι καταναλωτές θα χρησιμοποιήσουν την Black Friday, που πλέον έχει αποκτήσει περισσότερο διαδικτυακό χαρακτήρα, πιο πολύ για αυθόρμητα ψώνια και για χριστουγεννιάτικα δώρα, παρά για μεγαλύτερες, καθυστερημένες αγορές σύμφωνα με την εταιρία συμβούλων McKinsey.
Η έρευνά τους δείχνει ότι το ένα τέταρτο των Βρετανών καταναλωτών έχουν ήδη κάνει τις αγορές τους για τα Χριστούγεννα, ενώ περίπου ένας στους 10 σχεδιάζει να κάνει τα περισσότερα με αφορμή την Black Friday.
Η Idealo, ο ευρωπαϊκός ιστότοπος σύγκρισης τιμών, ανέφερε ότι το 65% των Ιταλών που ψωνίζουν διαδικτυακά είναι έτοιμοι να αγοράσουν κάποιο προϊόν στο πλαίσιο της Black Friday. Στη Γαλλία, το 70% σχεδιάζουν να κάνουν αγορές κατά τη Black Friday και τη Cyber Monday (σ.σ. στις 28 Νοεμβρίου), σύμφωνα με έρευνα της PwC France.
Ωστόσο, οι Ισπανοί εμφανίζονται λιγότερο πρόθυμοι, με μόλις 24% των καταναλωτών να σχεδιάζουν να εκμεταλλευθούν τις προσφορές της Black Friday για να ξεκινήσουν τις χριστουγεννιάτικες αγορές τους, σύμφωνα με την ισπανική Ένωση Εταιριών Μαζικών Καταναλωτικών Προϊόντων.
Στις ΗΠΑ, η Εθνική Συνομοσπονδία Λιανικού Εμπορίου (NRF) έχει προβλέψει οι εορταστικές πωλήσεις θα αυξηθούν με βραδύτερο ρυθμό φέτος, ενώ η Amazon έχει προβλέψει τη βραδύτερη αύξηση εσόδων για οποιαδήποτε εορταστική περίοδο εδώ και χρόνια.
Στη Βρετανία, η αγοραστική περίοδος της Black Friday είναι ιδιαιτέρως σημαντική για εταιρίες όπως το πολυκατάστημα John Lewis, οι αλυσίδες λιανικής πώλησης ηλεκτρονικών προϊόντων Currys και AO World, και η εταιρία λιανικού εμπορίου Argos, που ανήκει στον όμιλο σούπερ μάρκετ Sainsbury's.
«Βλέπουμε μια σημαντική αλλαγή στη συμπεριφορά, βλέπουμε ανθρώπους που θέτουν ως προτεραιότητα πράγματα όπως απαραίτητα προϊόντα για το σπίτι…πράγματα όπως φούρνοι μικροκυμάτων και φριτέζες αέρος», δήλωσε στο BBC ο Έντ Κονολι, επικεφαλής πωλήσεων στην Currys, σημειώνοντας παράλληλα τη μεγάλη ζήτηση για άλλα προϊόντα που θεωρούνται λιγότερο ενεργοβόρα.
Κάποιες μεγάλες εταιρίες λιανικού εμπορίου, όπως η Marks & Spencer, αποφεύγουν σε γενικές γραμμές τις προωθητικές ενέργειες της Black Friday.
Ενώ έχει περάσει μία και πλέον δεκαετία από τότε που η Amazon την πρωτοέφερε στην Ευρώπη, η αξία της Black Friday για τους λιανεμπόρους συνεχίζει να διχάζει.
Οι υποστηρικτές της λένε ότι οι καλά οργανωμένες προωθητικές ενέργειες σε στενή συνεργασία με τους μεγάλους προμηθευτές επιτρέπουν στους εμπόρους να αυξήσουν τις πωλήσεις και να διατηρήσουν τα περιθώρια κερδών τους.
Όσοι είναι αντίθετοι υποστηρίζουν ότι οι εκπτώσεις απορροφούν χριστουγεννιάτικες πωλήσεις με μειωμένα κέρδη και υπονομεύουν την προθυμία των καταναλωτών να αγοράσουν κάτι και πάλι στην κανονική του πριν από τις γιορτές.