Με Άποψη

Η κρίση έκανε την ασφάλιση είδος πολυτελείας. Από εδώ και πέρα τι;


Η παρατεταμένη ανασφάλεια, οι λάθος αποφάσεις στην διαμόρφωση του νέου ασφαλιστικού και η πρωτοφανής για τα Ευρωπαϊκά δεδομένα επί σειρά 8 ετών κρίση άλλαξε σημαντικά τις προτεραιότητες και τις συνήθειες των φυσικών προσώπων αλλά και των νομικών.

Οι πολίτες μείωσαν από τον προϋπολογισμό τους τα έξοδα για ιδιωτική ασφάλιση, παράλληλα και το κράτος προέβη σε γιγαντιαίες περικοπές στο προϋπολογισμό της δημόσιας κοινωνικής ασφάλισης. Το αποτέλεσμα η ασφάλιση να γίνει είδος πολυτελείας.

Μέσα στο 2017, οι περικοπές σε συντάξεις ήταν γενναίες ενώ, οι περικοπές θα συνεχιστούν μέσα στο 2018 και 2019. Η αναδιανομή ώστε οι περισσότεροι να φτάσουν στα κατώτατα όρια φαίνεται να ολοκληρώνεται το 2020.

‘Εκπτώσεις’ στις ασφαλίσεις έκαναν και οι επιχειρήσεις με αποτέλεσμα κάποιες ακόμα και να οδηγηθούν σε παύση των λειτουργιών τους. Δεν συνέβη ωστόσο αυτό με τις μεγάλες επιχειρήσεις που διέθεταν επιχειρηματικά σχέδια.

Τι θα γίνει από εδώ και πέρα;

Οι πολίτες έχουν αντιληφθεί όπως έδειξε και πρόσφατη σχετική έρευνα της MRB ότι αποκαθήλωσαν το κράτος από το ρόλο του μοναδικού προστάτη του πολίτη στα θέματα υγείας και σύνταξης, δεν περιμένουν να βελτιωθούν οι υπηρεσίες του αντίθετα αναμένουν επιδείνωση.

Επτά στους 10 αναγνωρίζουν την ανάγκη εξασφάλισης καλύτερων υπηρεσιών υγείας μέσω της ιδιωτικής ασφάλισης ενώ, ένα ποσοστό περίπου 10% προβλέπει ότι η σύνταξη που θα πάρει δεν θα επαρκεί για τις ανάγκες του.

Με αυτά τα δεδομένα, οι ασφαλιστικές και η ασφαλιστική αγορά θα πρέπει να υλοποιήσουν κινήσεις ώστε να κεφαλαιοποιήσουν την στροφή αυτή, καλύπτοντας τις ανάγκες των πολιτών, αλλά και να κλείσουν συμφωνίες με το κράτος, ξεκινώντας από το τομέα της υγείας.

Η οικονομία ελαφρώς φαίνεται να βελτιώνεται, θα είναι δύσκολο οι πολίτες άμεσα να βγάλουν λεφτά από το τσέπη τους, άλλωστε επιβεβαιώνεται αυτό και από την έρευνα της MRB, ωστόσο οι εταιρείες πρέπει να χτίσουν την εμπιστοσύνη των πολιτών αλλά και να κατασκευάσουν ασφαλιστικά προϊόντα που να αντιστοιχούν στις πραγματικές ανάγκες, αλλά και να διατηρήσουν το κόστος ασφάλισης σε λογικά επίπεδα. 

Σημαντικές κινήσεις προς αυτή την κατεύθυνση έχει κάνει η Ευρωπαϊκή Πίστη, η Interamerican, η Interlife, Eurolife ERB, Ατλαντική Ενωση κ.α.

Σημαντικά επίσης βήματα γίνονται για την ανάπτυξη του κλάδου της ασφαλιστικής διαμεσολάβησης όπου μεγάλες ασφαλιστικές αλλά και μικρές εναποθέτουν το βάρος των ενημέρωσης και της ανάπτυξης τους. Το σκηνικό στο κλάδο της ασφαλιστικής διαμεσολάβησης μεταξύ άλλων το αλλάζει η οδηγία IDD. Τα δίκτυα αλλάζουν με την ανάπτυξη τους να εστιάζει στην εκπαίδευση, στην ανάπτυξη των τεχνικών πωλήσεων και στην ανάπτυξη της συμβουλευτικής πώλησης.

Ελενα Ερμείδου