Διεθνή

Η Κομισιόν ζήτησε για δεύτερη φορά εξηγήσεις από την πλατφόρμα Temu


Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ζήτησε για δεύτερη φορά εξηγήσεις από την πλατφόρμα Temu που θεωρείται ότι δεν λαμβάνει επαρκή μέτρα για την πώληση παράνομων ή εν δυνάμει επικίνδυνων προϊόντων.

Είναι η δεύτερη φορά που η Κομισιόν θέτει γραπτές ερωτήσεις στην κινεζική πλατφόρμα για την οποία υπάρχουν υποψίες ότι δεν τηρεί τις υποχρεώσεις της για την προστασία των καταναλωτών στο πλαίσιο του νέου ευρωπαϊκού κανονισμού για τις ψηφιακές υπηρεσίες (DSA).

Αν και οι αιτήσεις για την παροχή εξηγήσεων δεν αποτελεί ακόμη επίσημη προειδοποίηση, είναι το πρώτο στάδιο που μπορεί να οδηγήσει στην έναρξη επίσημης διαδικασίας επί παραβάσει και στην επιβολή σοβαρών κυρώσεων αν αποδειχθούν οι κατηγορίες.

Συγκεκριμένα, η Κομισιόν ζήτησε σήμερα από την Temu να περιγράψει τα μέτρα που έχει λάβει για να αντιμετωπίσει «την παρουσία και την επανεμφάνιση εμπόρων που πωλούν παράνομα προϊόντα» στην κινεζική πλατφόρμα.

Ζητά επίσης να πληροφορηθεί τα μέτρα που έχουν ληφθεί για τον περιορισμό «των κινδύνων που συνδέονται με την προστασία των καταναλωτών, την δημόσια υγεία και ευημερία των χρηστών».

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, ψηφιακός χωροφύλακας στην Ευρωπαϊκή Ενωση, ζητά επίσης «λεπτομέρειες για τα συστήματα σύστασης (Recommender Systems) του Temu και τους κινδύνους για την προστασία των προσωπικών δεδομένων των χρηστών».

Η πλατφόρμα έχει προθεσμία μέχρι τις 21 Οκτωβρίου για να απαντήσει. Η Κομισιόν θα αποφασίσει για τις επόμενες κινήσεις της αφού αξιολογήσει τις απαντήσεις.

Στις 28 Ιουνίου η Κομισιόν απηύθυνε τις πρώτες ερωτήσεις στο Temu σχετικά με τα μέσα που έχει εφαρμόσει για να επιτρέψει την επισήμανση των παράνομων προϊόντων.

Αλλες ερωτήσεις αφορούν τα σκοτεινά μοτίβα (dark pattern) που επιτρέπουν την χειραγώγηση της συμπεριφοράς των πελατών ώστε να παρακινηθούν να δαπανήσουν περισσότερα χρήματα, την προστασία των ανηλίκων, την διαφάνεια των συστημάτων σύστασης των προϊόντων ή την ιχνηλάτηση των πωλητών στις πλατφόρμες αυτές.

Η πλατφόρμα Temu, που γνωρίζει μεγάλη διείσδυση στην ευρωπαϊκή αγορά λόγω της στρατηγικής των εξαιρετικά χαμηλών τιμών, είναι η διεθνής εκδοχή του κινεζικού κολοσσού ηλεκτρονικού εμπορίου Pinduoduo, που δημιουργήθηκε το 2015. Προτείνει μία τεράστια επιλογή προϊόντων σε εξευτελιστικές τιμές: ρούχα, παιγνίδια, διακόσμηση, εργαλεία, γκάτζετ...

Η Temu συγκεντρώνει 75 εκατομμύρια χρήστες μηνιαίως στην Ευρωπαϊκή Ενωση, ξεπερνώντας το όριο των 45 εκατομμυρίων χρηστών που υποχρεώνει τις πλατφόρμες να υπαχθούν στο ενισχυμένο ρυθμιστικό πλαίσιο της ΕΕ.

Η κινεζική πλατφόρμα έχει κατηγορηθεί από ενώσεις καταναλωτών για την εφαρμογή τεχνικών χειραγώγησης των χρηστών και παραβίαση πολλών κανόνων της DSA. Σύμφωνα με τις καταγγελίες, η Temu χρησιμοποιεί τεχνικές όπως τα σκοτεινά μοτίβα (dark patterns) για να παρακινήσει τους πελάτες να δαπανήσουν περισσότερα χρήματα, σύμφωνα με το Ευρωπαϊκό Γραφείο των Ενώσεων Καταναλωτών (BEUC) που κατέθεσε προσφυγή στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή.

Από τον Φεβρουάριο, η DSA επιβάλλει νέες υποχρεώσεις σε όλες τις ψηφιακές πλατφόρμες, ανάμεσά τους και η Temu, για την καλύτερη προστασία των χρηστών έναντι παράνομου περιεχομένου.