Πολιτική

Η Dolce & Gabbana πάει Μέση Ανατολή


Διευρύνει το target group του ο πασίγνωστος ιταλικός οίκος μόδας Dolce & Gabbana και προτείνει την πρώτη του αποκλειστική συλλογή για μουσουλμάνες

Σύμφωνα με το Style.com/Arabia, online πλατφόρμα της αμερικανικής Conde Nast, ο διάσημο οίκος μόδας λανσάρει μία νέα κολεξιόν η οποία  ονομάζεται «Abaya» -το ριχτό φόρεμα-κελεμπία που καλύπτει το σώμα- και περιλαμβάνει συνδυασμούς αμπάγια και χιτζάμπ (μαντίλα που σκεπάζει το κεφάλι) από ζορζέτα και σατέν, σε μια ήσυχη παλέτα χρωμάτων, όπως μαύρο και μπεζ, αλλά και εμπριμέ μοτίβα από μαργαρίτες, λεμόνια και τριαντάφυλλα.

Ερωτηθείς σε σχετική ερώτηση στο Instagram, ο Στέφανο Γκαμπάνα ανέφερε ότι η κολεξιόν θα διατεθεί σε σημεία πώλησης της Μέσης Ανατολής. Οι τιμές αναμένεται να είναι ψηλές, όπως άλλωστε και οι υπόλοιπες συλλογές του γνωστού για τις σέξι σιλουέτες του οίκου.

Ο Γκαμπάνα και ο συνοδοιπόρος του Ντομένικο Ντόλτσε είναι από τους πρώτους μεγάλους παίκτες της βιομηχανίας της πολυτέλειας που επιχειρούν άνοιγμα στην ισλαμική αγορά. Στο μεταξύ, δυτικά ονόματα της κάζουαλ αλλά και της «γρήγορης» ένδυσης, όπως η αμερικανική Tommy Hilfiger και η ισπανική Mango, έχουν παρουσιάσει ισλαμικές συλλογές που στοχεύουν κυρίως την περίοδο του ραμαζανιού.

Παρατηρώντας τις διαδικτυακές αντιδράσεις διαπιστώνει κανείς ότι η συλλογή του ιταλικού διδύμου έχει διχάσει τη διεθνή μουσουλμανική κοινότητα. Στο Twitter, π.χ. εκατοντάδες fashionistas από τον αραβικό κόσμο υποδέχτηκαν τα νέα με ενθουσιασμό και σχόλια του τύπου «καιρός ήταν». Υπάρχει όμως και η άλλη πλευρά.

«Μέσα στο πλαίσιο της παγκόσμιας ισλαμοφοβίας κάτι με κάνει να αισθάνομαι ιδιαίτερα άβολα στη θέα μιας πανύψηλης, λαμπερής, λευκής γυναίκας, η οποία γίνεται αντικείμενο θαυμασμού ντυμένη με ρούχα που σε άλλες περιπτώσεις παρουσιάζουν μουσουλμάνες γυναίκες ως “εξτρεμίστριες” και τις μετατρέπουν σε στόχους επιθέσεων» σημειώνει η 22χρονη μουσουλμάνα φοιτήτρια-σχολιάστρια Ρουκάγια Χάρις στη βρετανική Guardian.

Αν πριν από λίγα χρόνια η αραβική άνοιξη έφερε μια ελπίδα για συνεννόηση και συγκατοίκηση των πίστεων, το φρέσκο, αιματοβαμμένο κεφάλαιο των τζιχαντιστών του Ισλαμικού Κράτους αλλάζει τη ρότα της Ιστορίας.

Πληθαίνουν τα ερωτήματα γύρω από τη θρησκεία, την κοσμικότητα και τις ατομικές ελευθερίες, μεταξύ άλλων.

Πόσο έχει αλλάξει η θέση των μουσουλμάνων γυναικών στον δυτικό κόσμο; Πώς ορίζεται ο ρόλος τους στις χώρες όπου κυβερνά ο ισλαμικός θρησκευτικός κώδικας της σαρία; Συμβολική ήταν η γυναικεία νίκη στη Σαουδική Αραβία τον περασμένο Δεκέμβριο, όταν για πρώτη φορά εκλέχθηκαν γυναίκες δημοτικοί σύμβουλοι, παρά τους πρακτικούς σκοπέλους που αντιμετώπισαν ως ψηφοφόροι, όπως το να βρουν αντρική συνοδεία για τη μεταφορά τους στα εκλογικά κέντρα, καθώς οι ίδιες αποκλείονται από την οδήγηση στη χώρα τους. 

Σε κάθε πολιτισμό η μόδα αντικαθρεπτίζει την ζωή στις κοινωνίες. Από τα πολύβουα σουκ μέχρι τα λιγοστά σαλόνια της υψηλής ραπτικής όπου έμπειρα χέρια κόβουν και ράβουν πολυτελή υφάσματα πάνω στο σώμα των λίγων κι εκλεκτών, ο συνδυασμός της κομψότητας και της σεμνότητας παραμένει καθημερινή πρόκληση για τις ανά τον κόσμο μουσουλμάνες,

Η μουσουλμανική αγορά καλύπτει τις πέντε ηπείρους μέσα από μια πληθώρα διαφορετικών στυλ. Οι συχνά μαυροντυμένες φιγούρες γυναικών από τη Σαουδική Αραβία (γνωστές και για τα ακριβά τους γούστα στα αξεσουάρ, όπως τσάντες πολυτελών οίκων) διαφέρουν από τις ολοένα και πιο πολύχρωμες εμφανίσεις των μουσουλμάνων γυναικών της Ινδονησίας. Σε χώρες όπως η Γαλλία, νεαρές μουσουλμάνες καταφεύγουν στη λύση των «στρωμάτων», φορώντας το ένα «δυτικό» ρούχο πάνω απ’ το άλλο.  

Σε πρόσφατη μελέτη της, η Thomson Reuters υπολογίζει ότι το 2013 οι μουσουλμάνοι καταναλωτές ξόδεψαν παγκοσμίως 266 δισ. δολάρια για αγορά ρούχων και υποδημάτων, ενώ το ποσό αυτό υπολογίζεται να φτάσει τα 484 δισ. δολάρια το 2019. Ο δυτικός κόσμος επιθυμεί μεγαλύτερο κομμάτι από αυτή την πίτα και αρχίζει να ενεργοποιεί τόσο την παραγωγή ρούχων αλλά και το μάρκετινγκ. Η μουσουλμάνα Χάνα Ταζίμα σχεδίασε μια ισλαμική συλλογή για λογαριασμό της γιαπωνέζικης αλυσίδας Uniqlo, εταιρεία που συνεργάζεται, μεταξύ άλλων, και με τη Γαλλίδα ντιζάινερ και «πρόσωπο» του παριζιάνικου στυλ, Ινές ντε λα Φρεσάνζ.

Ο σουηδικός γίγαντας H&M συνεργάστηκε πρόσφατα με την 23χρονη Μαράια Ιντρισι, μάνατζερ ενός μαροκινού ινστιτούτου ομορφιάς στο Λονδίνο, σηματοδοτώντας την πρώτη εμφάνιση μουσουλμάνας σε καμπάνια της εταιρείας.

Οι προβεβλημένες δημοσίως μουσουλμάνες συχνά ανήκουν στις ισχυρές οικογένειες της Μέσης Ανατολής. Σε αυτή την κατηγορία ανήκει η δεύτερη σύζυγος του πρώην εμίρη του Κατάρ και μητέρα του τωρινού, Sheikha Mozah bint Nasser al Missned. Πρέσβειρα Καλής Θελήσεως της UNESCO για την εκπαίδευση, η Sheikha Mozah συνδυάζει στυλιστικά τη Δύση και την Ανατολή, γεγονός που την κατέταξε πέρυσι στο Hall of Fame των πιο καλοντυμένων γυναικών του αμερικανικού περιοδικού Vanity Fair. Οι φήμες τη θέλουν να διαθέτει σημαντική επιρροή μέσα στη βασιλική οικογένεια, της οποίας το επιχειρηματικό πορτφόλιο συμπεριλαμβάνει το λονδρέζικο πολυκατάστημα Harrods, τον ιταλικό οίκο μόδας Valentino καθώς και ένα μέρος της Porsche και της Βarclays, μεταξύ πολλών άλλων.

Μόδα σε όλο τον κόσμο

Την ίδια ώρα μια νέα γενιά μουσουλμάνων γυναικών διεκδικεί μια θέση στο παγκόσμιο προσκήνιο μέσα από τη μόδα και την καλπάζουσα εξέλιξη και χρήση της τεχνολογίας. Εκατοντάδες είναι τα μπλογκ που δημιουργήθηκαν μέσα από την ανάγκη νέων, κυρίως γυναικών, για ανταλλαγή ενδυματολογικών πληροφοριών και προτάσεων. Η Ντίνα Τόκιο, μουσουλμάνα μπλόγκερ που μένει στο Λονδίνο, ξεκίνησε από την περιγραφή νέων τρόπων στο δέσιμο της μαντίλας και σήμερα συνεργάζεται με τη γνωστή εταιρεία υφασμάτων Liberty. Στα 25 της, η Αμερικανο-κουβετιανή Ασια Φάρα έχει 1,6 εκατομμύρια φίλους στο Instagram οι οποίοι την παρακολουθούν να φοράει Chanel και Louis Vuitton με το χαρακτηριστικό, διακριτικό της στάιλινγκ.

Εν τω μεταξύ, οι ενδυματολογικές επιλογές για τις απανταχού μουσουλμάνες ολοένα αυξάνονται σε αριθμούς και ποιότητα. Στην Τουρκία, τόπο ιδιαίτερων στυλιστικών αντιθέσεων, μεγάλος είναι ο αριθμός των ισλαμικών brands και σχεδιαστών που «ντύνουν» ένα θρησκευόμενο κοινό. Αγορές γίνονται και στο Ιντερνετ, όπου ιστότοποι όπως το Modanisa, προτείνουν ολοκληρωμένα, συντηρητικά λουκ. Στην Ινδονησία και τη γειτονική Μαλαισία οι δημιουργίες της 24χρονης μουσουλμάνας σχεδιάστριας Ντιάν Πελάντζι έχουν αποκτήσει φανατικές φίλες. Αν και χαμηλώνει το βλέμμα της στις φωτογραφίες που κυκλοφορούν στον ιστότοπο του ομώνυμου brand και στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, η Πελάντζι, απόφοιτη της γαλλικής σχολής μόδας ESMOD, είναι μια δυναμική επιχειρηματίας. Στόχος της να αναδείξει τα παραδοσιακά υφάσματα της χώρας της μέσα από το πρετ-α-πορτέ αλλά και να συμβάλει στην ανάδειξη της ισλαμικής μόδας στον παγκόσμιο χάρτη.

Η βιομηχανία «χαλάλ» στα 6,4 τρισ. δολ.

Σύμφωνα με το Διεθνές Ισλαμικό Οικονομικό Κέντρο της Μαλαισίας, η παγκόσμια βιομηχανία προϊόντων «χαλάλ» (αντικείμενα που επιτρέπονται από τον ισλαμικό νόμο σε αντίθεση με εκείνα που χαρακτηρίζονται ως «χαράμ», απαγορευμένα και αμαρτωλά) θα αγγίξει τα 6,4 τρισ. δολάρια μέχρι το 2018.

Φήμες ότι το El Asira («κοινωνία» ή «φυλή» στα αραβικά), ένα brand που παράγει χαλάλ προϊόντα, όπως αιθέρια έλαια για μασάζ με μότο το «Αισθησιασμός και Ισλάμ», θα άνοιγε κατάστημα στη Μέκκα διαψεύστηκαν πρόσφατα από την εταιρεία που εδρεύει στο Αμστερνταμ. Στη Σαουδική Αραβία όμως βρίσκεται η έδρα του οίκου Nayomi («απαλό» και «ντελικάτο»), ο οποίος παράγει εσώρουχα, νυχτικά και προϊόντα ομορφιάς. Το λιανικό δίκτυο της εταιρείας απλώνεται σε 185 καταστήματα της ευρύτερης περιοχής και τα προϊόντα «καταναλώνονται» πίσω από τις κλειστές πόρτες. Καθώς η πρώτη, «σεμνή» κολεξιόν της Dolce & Gabbana αναμένεται να κάνει το ντεμπούτο της σε πολυτελείς αραβικές μπουτίκ προς τα τέλη Ιανουαρίου, στο Dubai Design District του Ντουμπάι, ένα φυτώριο νέων μουσουλμάνων σχεδιαστών το οποίο χρηματοδοτείται από το Εμιράτο σκιτσάρει ήδη την αυριανή ισλαμική πολυτέλεια στον χώρο της μόδας και του ντιζάιν.