Πολιτική

Η ακτινογραφία και οι προοπτικές του ξενοδοχειακού κλάδου


Την διάρθρωση του ξενοδοχειακού κλάδου παρουσίασε σήμερα σε συνέντευξη τύπου ο Πρόεδρος του ΞΕΕ Γιώργος Τσακίρης, επισημαίνοντας ότι τα ελληνικά ξενοδοχεία είναι κυρίως μικρές μονάδες, με μέσο μέγεθος  41,8 δωμάτια και ότισυνεχώς  αναβαθμίζονται. Οι 4 και 5 αστέρων ξενοδοχειακές μονάδες αποτελούν το 42,3% του συνόλου. Αντίστοιχα διαρκώς βαίνει μειούμενος ο αριθμός των ενοδοχείων 1 και 2 αστέρων. Το δυναμικό των ξενοδοχείων 3* παρουσιάζεται σχεδόν αμετάβλητο, σύμφωνα με έρευνα του ΙΤΕΠ.

της Ελενας Ερμείδου

Σύμφωνα με μελέτη του ΙΤΕΠ το ξενοδοχειακό δυναμικό της χώρας αυξήθηκε 0,6% σε όρους δωματίων. Κατά την τελευταία 10ετία, το ξενοδοχειακό δυναμικό αυξήθηκε κατά 5,7% σε μονάδες και κατά 10,6% σε δωμάτια. Το μέσο μέγεθος των ξενοδοχείων σε επίπεδο χώρας για την περίοδο αυτή παρέμεινε σχετικά σταθερό και κυμαίνεται από 4- - 42 δωμάτια.

Σε ό,τι αφορά την κατανομή των ξενοδοχειακών καταλυμάτων με βάση το μέγεθος, το 2016, το 42,48% είναι οικογενειακά δωμάτια 1-20, το 37,46% μικρά ξενοδοχεία 21-50 δωματίων, το 12,24% μεσαία 51-100 δωματίων, και το 7,82% μεγάλα ξενοδοχεία άνω των 100 δωματίων.

Η κατανομή ξενοδοχειακού δυναμικού ανά τύπο καταλύματος, το 77,7% εκπροσωπεί ξενοδοχεία κλασσικού τύπου. Το 20,7% επιπλωμένα διαμερίσματα και το 1,6% της πίτας παραδοσιακά ξενοδοχεία.

Με βάση την νομική μορφή: το 41,7% είναι επιχειρήσεις ΑΕ, το 35,9% σε ατομικές, το 12,2% σε μορφή Ο.Ε., Το εναπομείναν ποσοστό κατανέμεται ως εξής: το 3,3% σε Ε.Ε. , το 1,1% σε ΙΚΕ και το 1,9% σε Λοιπές Νομικές μορφές.

Σύμφωνα δε, με την μελέτη του ΙΤΕΠ το ελληνικό ξενοδοχείο, εν μέσω  κρίσης, αποτελεί σταθερή πηγή απασχόλησης. Παρά το γεγονός ότι μειώθηκαν τα έσοδα του τουρισμού πέρυσι, το ποσοστό απασχόλησης ανέβηκε κατά 3,9% σε σχέση με το 2015.

Οι γυναικείναι το 57% του συνολικού αριθμού  εργαζομένων σε ξενοδοχεία, στοιχείο που δείχνει ότι ο τουρισμός δημιουργεί θέσεις εργασίας για κοινωνικές ομάδες που δεν έχουν πολλές ευκαιρίες απασχόλησης.

Οι αφίξεις, τα έσοδα και η εποχικότητα

Τόσο το 2015 όσο και το 2016 σημειώθηκε αύξηση στις αφίξεις, αντίθετα οι εισπράξεις εισερχόμενου τουρισμού κατέγραψαν αύξηση μόνο το 2015/14 ενώ, το 2016/15 σημείωσαν σημαντική μείωση. Παρά την αύξηση των αφίξεων, η εποχικότητα του ελληνικού τουρισμού δεν έδειξε σημάδια άμβλυνσης και ουσιαστικά παρέμεινε έντονη και αμετάβλητη, γεγονός που επηρεάζει την εποχικότητα των εισπράξεων.

Επομένως το ζήτημα της αντιμετώπισης  εποχικότητας παραμένει, καθώς φαίνεται ότι το φαινόμενο αποτελεί δομικό πρόβλημα του ελληνικού τουρισμού, το οποίο δεν αντιμετωπίζεται με μονοδιάστατη αύξηση της τουριστικής κίνησης, δηλαδή μέσω της περαιτέρω ανάπτυξης του τουριστικού μοντέλου της χώρας, το οποίο βασίζεται στο λεγόμενο «ήλιος και θάλασσα». Αντιθέτως τόνισε ο Πρόεδρος του ΞΕΕ απαιτούνται δομικές αλλαγές και τοπικές δράσεις.
.
Ο κ. Τσακίρης, σχολιάζοντας τα συμπεράσματα της μελέτης, ανέφερε ότι η ποιότητα ων ελληνικών ξενοδοχείων αποτελεί το ανάχωμα στο διεθνή ανταγωνισμό και στον εγχώριο αθέμιτο ανταγωνισμό. «Παρακαταθήκη για τη διασφάλιση της ποιότητας στις νόμιμα λειτουργούσες επιχειρήσεις φιλοξενίας της χώρας αποτελεί η διαδικασία πιστοποίησης της κατάταξης των καταλυμάτων από το Ξ.Ε.Ε.», επισήμανε ο πρόεδρος του Επιμελητηρίου.

Η ενίσχυση της ποιότητας ως απάντηση απέναντι στον ανταγωνισμό

Παράλληλα με τη μελέτη του ΙΤΕΠ, το Ξ.Ε.Ε. παρουσίασε και τις πινακίδες με το νέο σήμα πιστοποίησης της κατάταξης των καταλυμάτων  σε κατηγορίες αστεριών και κλειδιών. Οι νέες πινακίδες  θα δίνονται στα πιστοποιημένα καταλύματα, σε φυσική και ηλεκτρονική μορφή.

Τέλος παραδόθηκαν συμβολικά από το Ξ.Ε.Ε. στα έξι καταλύματα που πρώτα από όλα έλαβαν με την ενεργοποίηση της νέας διαδικασίας κατάταξης, το πιστοποιητικό κατάταξης. Συγκεκριμένα  παραδόθηκαν από τον πρόεδρο του Ξ.Ε.Ε., 3 πινακίδες με αστέρια σε ισάριθμους ιδιοκτήτες ξενοδοχείων και 3 πινακίδες με κλειδιά σε ιδιοκτήτες επιχειρήσεων ενοικιαζομένων δωματίων-διαμερισμάτων.