Η Βρετανία δεσμεύθηκε σήμερα να κάνει ό,τι χρειαστεί για να επιλύσει το θέμα της έλλειψης οδηγών φορτηγών που έχει αναγκάσει τον πετρελαϊκό κολοσσό BP να κλείσει ορισμένα πρατήρια βενζίνης και έχει φέρει σε τόσο οριακό σημείο τις εφοδιαστικές αλυσίδες των σούπερ μάρκετ που ο κλάδος των μεταφορέων προειδοποιεί ότι δεν υπάρχουν γρήγορες λύσεις.
Καθώς η πέμπτη μεγαλύτερη οικονομία του κόσμου εξέρχεται από την πανδημία της COVID-19, η αύξηση στις ευρωπαϊκές τιμές χονδρικής πώλησης φυσικού αερίου και η μετά το Brexit έλλειψη οδηγών φορτηγών οδήγησε σε κλείσιμο κάποιων πρατηρίων βενζίνης και αύξησε τους φόβους για κρίση στη διανομή τροφίμων.
Η BP έκλεισε προσωρινά κάποια από τα 1.200 πρατήριά της στο Ηνωμένο Βασίλειο λόγω έλλειψης αμόλυβδης βενζίνης και πετρελαίου κίνησης, την οποία απέδωσε στις ελλείψεις οδηγών φορτηγών. Η Esso της ExxonMobil είπε ότι επηρεάστηκε επίσης ένας μικρός αριθμός από τα 200 σημεία λιανικής της Tesco Alliance.
Για μήνες σούπερ μάρκετ και αγρότες προειδοποιούν ότι η έλλειψη οδηγών φορτηγών οδηγεί τις εφοδιαστικές αλυσίδες σε οριακό σημείο --δυσχεραίνοντας τη διανομή προϊόντων στην αγορά.
Ο υπουργός Μεταφορών Γκραντ Σαπς είπε ότι υπάρχει παγκόσμια έλλειψη οδηγών φορτηγών καθώς η πανδημία της COVID-19 οδήγησε σε αναστολή των εξετάσεων για οδηγούς φορτηγών, άρα η Βρετανία προχωρά τώρα σε διπλασιασμό αυτών των επαγγελματικών εξετάσεων. Ερωτηθείς εάν η κυβέρνηση θα χαλαρώσει τους κανόνες για τη βίζα, είπε ότι η κυβέρνηση θα εξετάσει όλες τις επιλογές.
«Θα κάνουμε ό,τι χρειαστεί», δήλωσε ο Σαπς στο Sky News. «Θα κινήσουμε γη και ουρανό για να κάνουμε ό,τι χρειαστεί προκειμένου να διασφαλίσουμε ότι οι ελλείψεις αντιμετωπίζονται με οδηγούς μεγάλων φορτηγών».
«Αναμένουμε να δούμε την κατάσταση να εξομαλύνεται σχετικά γρήγορα», πρόσθεσε ο ίδιος.
Ωστόσο εταιρίες μεταφορών και επιμελητείας προειδοποίησαν ότι δεν υπάρχουν γρήγορες λύσεις και ότι η όποια αλλαγή στις εξετάσεις ή τη βίζα θα επέλθει πιθανόν πολύ αργά για να αντιμετωπιστούν οι ελλείψεις ενόψει των Χριστουγέννων καθώς οι εταιρίες λιανικού εμπορίου φτιάχνουν απόθεμα μήνες πριν από την εορταστική περίοδο.
ΒΙΖΑ ΓΙΑ ΟΔΗΓΟΥΣ ΦΟΡΤΗΓΩΝ;
Τα προβλήματα είναι τέτοια που η αλυσίδα McDonald's αναγκάστηκε τον Αύγουστο να βγάλει από το μενού των εστιατορίων της στη Βρετανία τα μιλκσέικ και τα εμφιαλωμένα ποτά ενώ η αλυσίδα εστίασης Nando's ξέμεινε από κοτόπουλο καθώς αντιμετωπίζουν προβλήματα στην εφοδιαστική αλυσίδα που έχουν πλήξει επιχειρήσεις σε όλο το φάσμα της οικονομίας.
Οι προμηθευτές έχουν προειδοποιήσει ότι ίσως υπάρξουν και άλλα προβλήματα επάρκειας βενζίνης λόγω της έλλειψης οδηγών για να μεταφέρουν καύσιμα από τα διυλιστήρια στα σημεία πώλησης.
Η ένωση του κλάδου μεταφορέων RHA έχει ζητήσει από την κυβέρνηση να προσφέρει βραχυπρόθεσμη βίζα για ξένους οδηγούς προκειμένου να έλθουν στη Βρετανία και να καλύψουν το κενό, ενώ Βρετανοί οδηγοί εκπαιδεύονται για τις μελλοντικές ανάγκες. «Είναι τεράστια πρόκληση», δήλωσε στο Reuters ο Ροντ ΜακΚένζι, υπεύθυνος για τη χάραξη πολιτικής στη RHA. Βραχυπρόθεσμα, οι ξένοι οδηγοί μπορεί να βοηθήσουν, ακόμα κι αν είναι πολύ αργά για να βοηθήσουν τα Χριστούγεννα, και μακροπρόθεσμα ο κλάδος χρειάζεται καλύτερες αποδοχές και συνθήκες για να προσελκύσει εργαζομένους.
«Είναι σκληρή δουλειά. Εμείς οι Βρετανοί δεν βοηθούμε τους φορτηγατζήδες με τον ίδιο τρόπο που τους βοηθούν οι Ευρωπαίοι και οι Αμερικανοί, προσφέροντάς τους αξιοπρεπείς εγκαταστάσεις», δήλωσε ο ίδιος.
Ο βρετανικός κλάδος μεταφορών λέει ότι αυτή τη στιγμή χρειάζονται περίπου 100.000 περισσότεροι οδηγοί καθώς περίπου 25.000 επέστρεψαν στην Ευρώπη πριν από το Brexit και η πανδημία έπαυσε προσωρινά τη διαδικασία πιστοποίησης για νέους εργαζομένους.
Ο Σαπς είπε ότι η COVID-19 επέτεινε το πρόβλημα και ότι η Βρετανία δεν ήταν σε θέση να εξετάσει 40.000 οδηγούς κατά τη διάρκεια των lockdowns.
«Είναι μάλλον παγκόσμιο πρόβλημα άρα δεν είναι άμεσα σαφές ότι η χαλάρωση της βίζας θα επιλύσει πράγματι το πρόβλημα, αλλά θα κινήσουμε γη και ουρανό γι’ αυτό», είπε ο υπουργός στο Times Radio.