Η όψη του τεράστιου λευκού γλυπτού που αναπαριστά το πιο γνωστό τηλεκατευθυνόμενο μη επανδρωμένο αεροσκάφος (UAV) στο οπλοστάσιο των ΗΠΑ – το Predator – κι υψώνεται 7,6 μέτρα πάνω από το πάρκο High Line του Μανχάταν αναστατώνει πολλούς ανυποψίαστους διερχόμενους Νεοϋορκέζους.
Αυτή ακριβώς ήταν η πρόθεση του δημιουργού του.
Ο Σαμ Ντουράντ, ο εικαστικός πίσω από το φτιαγμένο από fiberglass γλυπτό, που βάφτισε Untitled (drone), σημειώνει πως το φιλοτέχνησε για να «υπενθυμίσει» στους Αμερικανούς πως τα UAVs παραμένουν «τραγική» παρουσία, «έχουν εισβάλει» στην καθημερινή ζωή «πολλών ανθρώπων που ζουν εκτός – αλλά και εντός – των ΗΠΑ».
Το λευκό γλυπτό, με φόντο τον γαλάζιο ουρανό, μοιάζει να ίπταται πάνω από τη 10η Λεωφόρο καθώς περιστρέφεται πάνω στον στύλο όπου είναι εγκατεστημένο όταν φυσάει.
«Αυτό που θέλαμε να κάνουμε (...) δεν ήταν απλά να προσφέρουμε στο κοινό ένα όμορφο έργο τέχνης», αλλά μια καλλιτεχνική δημιουργία η οποία «δίνει τροφή για σκέψη, προκαλεί συζητήσεις», εξήγησε η Σεσίλια Αλεμάνι, επικεφαλής επιμελήτρια εκθέσεων της High Line Art, που ανέλαβε τη χορηγία της εγκατάστασης.
Για την Αριέλα Φιγκερόα, κάτοικο της Καλιφόρνια, το γλυπτό σε βάζει να σκεφτείς το μέλλον. «Αυτή είναι η ίδια τεχνολογία που χρησιμοποιούσαμε στο Ιράκ και στο Αφγανιστάν 10 ή 12 χρόνια πριν· τώρα μπορεί να την αγοράσει ο καθένας», είπε. «Είναι λιγάκι τρομακτικό, ειδικά εδώ στη Νέα Υόρκη».
Στον προσωπικό του ιστότοπο (samdurant.net), ο δημιουργός θυμίζει πως ο αμερικανικός στρατός άρχισε να χρησιμοποιεί αυτόν τον τύπο αεροσκάφους το 1995 για τη συλλογή πληροφοριών και αργότερα για να εξαπολύει αεροπορικές επιδρομές σε χώρες όπως το Αφγανιστάν, το Ιράκ, η Λιβύη, το Πακιστάν, η Συρία, η Σομαλία και η Υεμένη, ενώ το τρέχον διάστημα τέτοια αεροσκάφη χρησιμοποιούνται για τη φύλαξη των αμερικανικών συνόρων καθώς και για τον έλεγχο διαδηλώσεων, όπως αυτές του Μαΐου του 2020 στη Μινεάπολη μετά τον θάνατο του Τζορτζ Φλόιντ.