Πολιτική

Γιατί στα τζάμια των αεροπλάνων υπάρχει μια μικρή τρύπα;


Οι περισσότεροι άνθρωποι που ταξιδεύουν με αεροπλάνο, προτιμούν να κάθονται στις θέσεις που βρίσκονται δίπλα στο παράθυρο.

Ελάχιστοι είναι εκείνοι που κατά τη διάρκεια μιας πτήσης επιλέγουν να καθίσουν από τη μεριά του διαδρόμου και όχι του παραθύρου. 

Και γιατί να το κάνουν άλλωστε, από τη στιγμή που έχουν τη δυνατότητα να δουν κυριολεκτικά όλο τον κόσμο από ψηλά; 

Είναι σαν να σου προτείνουν να κάτσεις στο καλύτερο καφέ με την ωραιότερη θέα του κόσμου και εσύ να αρνείσαι. Μόνο που αντί για ανθρώπους, μερικά σπίτια ή μνημεία βλέπεις θάλασσες, βουνά και πόλεις.

Πόσοι όμως από εσάς έχετε παρατηρήσει ότι πάνω στα παράθυρα των αεροπλάνων υπάρχει μια μικρή τρύπα; 

Παρά το μικρό μέγεθός της, αυτή η τρύπα αυτή έχει πολύ μεγάλη σημασία για την ασφαλή πτήση

Αν κοιτάξετε προσεκτικά σε ένα τυπικό παράθυρο της καμπίνας των επιβατών, θα δείτε ότι αποτελείται από τρία τζάμια, συνήθως από ακρυλικό υλικό. Ο σκοπός του εσωτερικού τζαμιού, που μερικές φορές ονομάζεται «τμήμα μηδέν», είναι απλώς για να προστατεύσει το επόμενο. Ακολουθεί το μεσαίο τζάμι, στο οποίο υπάρχει αυτή η μικρή τρυπούλα, γνωστή και ως «οπή αερισμού» και τέλος, το εξωτερικό τζάμι που είναι και το πιο σημαντικό. 

Και είναι το πιο σημαντικό διότι, καθώς το αεροπλάνο απογειώνεται, η πίεση του αέρα τόσο στο εσωτερικό όσο και στο εξωτερικό της καμπίνας αυξάνεται. Παράλληλα, το σύστημα συμπίεσης του αεροσκάφους διατηρεί την πίεση του θαλάμου σε ένα άνετο και ασφαλές επίπεδο. Αυτό σημαίνει ότι η πίεση στο εσωτερικό του αεροσκάφους κατά τη διάρκεια της πτήσης είναι τυπικά πολύ μεγαλύτερη από την πίεση έξω.

Τα δύο εξωτερικά τζάμια των παραθύρων της καμπίνας είναι σχεδιασμένα να αντέχουν αυτή τη διαφορά πίεσης μεταξύ της καμπίνας και του εξωτερικού περιβάλλοντος του αεροπλάνου. Και παρά το γεγονός ότι τόσο το μεσαίο όσο και το εξωτερικό τζάμι είναι αρκετά ανθεκτικά για να αντέξουν τη διαφορά πίεσης, το εξωτερικό τζάμι είναι εκείνο που δέχεται τη μεγαλύτερη πίεση. 

Ποια είναι λοιπόν η χρησιμότητα της μικρής αυτής οπής;

Σκοπός της οπής αυτής είναι η εξισορρόπηση της πίεσης μεταξύ της καμπίνας των επιβατών και του διάκενου μεταξύ των δυο τζαμιών, ούτως ώστε η πίεση της καμπίνας κατά τα διάρκεια της πτήσης να ασκείται μόνο στο εξωτερικό τζάμι.

Παράλληλα, η οπή αερισμού απελευθερώνει την υγρασία από το διάκενο αέρα που εγκλωβίζεται ανάμεσα στο εξωτερικό και το μεσαίο τζάμι αφενός, και το μεσαίο με το εσωτερικό τζάμι αφετέρου, με σκοπό να αποτρέψει τη δημιουργία πάγου στο παράθυρο.