Πολιτική

GfK Consumer Climate: Ανακάμπτουν οι οικονομικές προσδοκίες των Ελλήνων


Σταδιακή ανάκαμψη παρουσιάζουν μετά το Μάιο οι οικονομικές προσδοκίες των καταναλωτών στην Ελλλάδα, σύμφωνα με τα αποτελέσματα έρευνας της GfK Consumer Climate (Καταναλωτικό Κλίμα στην Ευρώπη) για το τέταρτο τρίμηνο του 2016.

Παρότι κατά το προηγούμενο έτος οι συνεχιζόμενες δύσκολες οικονομικές και πολιτικές συνθήκες στη χώρα μας είχαν οδηγήσει τον σχετικό δείκτη καταναλωτικού κλίματος σε κατακόρυφη πτώση έως τις -51,6 μονάδες το Μάιο, από τον Ιούνιο και έπειτα η εικόνα αντιστρέφεται σταδιακά.

Μεταξύ Σεπτεμβρίου και Δεκεμβρίου ο δείκτης οικονομικών προσδοκιών παρουσίασε περαιτέρω αύξηση κατά 3,3 μονάδες, φτάνοντας στις -33,8 μονάδες το Δεκέμβριο. 

Αν και η τιμή αυτή είναι σχεδόν στα ίδια επίπεδα με την ίδια περίοδο του προηγούμενου έτους, παραμένοντας σε εξαιρετικά χαμηλά επίπεδα, έχει αρχίσει να διαφαίνεται μία συνολική ανοδική τάση. Κατά το τρίτο τρίμηνο του 2016, το ακαθάριστο εγχώριο προϊόν (ΑΕΠ) αυξήθηκε κατά 1,8% σε σύγκριση με την ίδια περίοδο του προηγούμενου έτους.

Ωστόσο, οι Έλληνες εξακολουθούν να προβλέπουν μια ασθενή αύξηση των εσόδων. Ο δείκτης υποχώρησε κατά 2,6 μονάδες, φτάνοντας στις -40,1 μονάδες μεταξύ Σεπτεμβρίου και Δεκεμβρίου. Αυτό αντιπροσωπεύει μια απώλεια 22,1 μονάδων σε σύγκριση με την ίδια περίοδο του προηγούμενου έτους.

Το ποσοστό ανεργίας ενδέχεται να έχει μειωθεί συνολικά κατά 1,2 ποσοστιαίες μονάδες το 2016. Ωστόσο, παραμένει το υψηλότερο στην Ευρώπη, στις 23,2 ποσοστιαίες μονάδες κατά το τρίτο τρίμηνο του έτους. Αυτό σημαίνει ότι οι Έλληνες εξακολουθούν να μην έχουν προοπτική για περισσότερες θέσεις εργασίας και υψηλότερα επίπεδα εισοδήματος.

Οι κακές οικονομικές συνθήκες αντικατοπτρίζονται επίσης στην τάση των Ελλήνων καταναλωτών για αγορές. Παρόλο που ο δείκτης είχε ενισχυθεί κατά 6,7 μονάδες μεταξύ Σεπτεμβρίου και Δεκεμβρίου, φτάνοντας στις -36,1 μονάδες, συνέχισε να βρίσκεται στα ίδια χαμηλά επίπεδα που είχαν καταγραφεί κατά την ίδια περίοδο του προηγούμενου έτους. Αυτό υποδηλώνει ότι αγορές πέραν των καθημερινών προϊόντων πρώτης ανάγκης εξακολουθούν να μην είναι προσιτές για τους Έλληνες καταναλωτές.