Πολιτική

Γερμανοί θέλουν την ΕΛΒΟ για να ξαναμπούν στα εξοπλιστικά


Αλλη μία προσπάθεια διάσωσης και εξυγίανσης της υπερχρεωμένης προβληματικής βιομηχανίας οχημάτων ΕΛΒΟ ξεκινά με την προκήρυξη διεθνούς διαγωνισμού για την πώληση των περιουσιακών της στοιχείων - παραγωγικών εγκαταστάσεων, οικοπεδικών εκτάσεων, ακινήτων, εμπορικών σημάτων και υπογεγραμμένων συμβάσεων.

Στόχος είναι η εξεύρεση επενδυτή που θα αναλάβει την αναδιάρθρωση της εταιρείας, τον εκσυγχρονισμό της παραγωγικής υποδομής  και την εξασφάλιση νέων συμβολαίων, ώστε να διατηρηθούν οι 330 υφιστάμενες θέσεις εργασίας.

Το ελάχιστο τίμημα ορίστηκε σε 10 εκατ. ευρώ, αλλά το βασικό κριτήριο για την επιλογή αγοραστή-επενδυτή θα είναι το business plan που θα παρουσιάσει - αν δηλαδή θα διασφαλίζει τη βιωσιμότητα της επιχείρησης, την διεύρυνση των παραγωγικών δραστηριοτήτων της και τη διατήρηση θέσεων εργασίας.

 Η εταιρεία ανήκει κατά 86% στο Δημόσιο και βρίσκεται σε καθεστώς ειδικής εκκαθάρισης από το 2014,  μετά από διαδοχικές αναδιαρθρώσεις, αλλαγές ιδιοκτησιακού σχήματος και αποτυχημένες προσπάθειες εηξυγίανσης.

 Κατσκευάζει οχήματα τροχοφόρα και ερπυστιοφόρα οχήματα για το στρατό, λεωφορεία, μικρά φορτηγά κλπ. Βασικός πελάτης της επί πολλά χρόνια ήταν οι ελληνικές ένοπλες δυνάμεις και το Δημόσιο. τα τελευταία χρόνια οι δραστηριότητες της συρρικνώνονται λόγω μειωμένων παραγγελιών από το στρατό, τις οποίες η ΕΛΒΟ δεν μπόρεσε να υποκαταστήσει με πωλήσεις προς τον ιδιωτικό τομέα.

Η εταιρεία βαρύνεται με τεράστιες συσσωρευμένες της τάξεως των 170 εκατ. ευρώ, ενώ εμφανίζει αρνητικά ίδια κεφάλαια, παρά τις διαδοχικές ΑΜΚ  και τις επιχορηγήσεις που έχει λάβει.

Η ΕΛΒΟ διαθέτει μεγάλες εγκαταστάσεις στη Σίνδο, σε έκταση 270 στρεμμάτων, με κτιριακά συγκροτήματα 60.000 τ.μ. Ο μηχανολογικός της εξοπλισμός  είναι πεπαλαιωμένος. Ομως η εταιρεία διαθέτει τεχνογνωσία και έμπειρο, εκπαιδευμένο  προσωπικό.

 Οι βασικοί υποψήφιοι

 Ενδιαφέρον για την απόκτηση της έχουν εκδηλώσει διεθνείς όμιλοι του τομέα αμυντικής βιομηχανίας. Μεταξύ αυτών δύο γερμανικές εταιρείες που είχαν εμπλακεί σε σκάνδαλα σε σκάνδαλα αμυντικών προμηθειών στην Ελλάδα - η Krauss-Maffei Wegmann (KMW, κατασκευάστρια τεθωρακισμένωνκαι βαρέων στρατιωτικών οχημάτων) και η Rheinmetall.

Το ενδιαφέρον  των δύο γερμανικών εταιρειών - όπως και άλλων υποψήφιων αγοραστών - συναρτάται με την προοπτική ανάληψης  μεγάλων παραγγελιών από τις ελληνικές ένοπλες δυνάμεις, τα σώματα ασφαλείας και διάφοεους κρατικούς φορείς. Εξασφαλίζοντας έναν σημαντικό όγκο εργασιών στην εγχώρια αγορά με βασικό πελάτη το Δημόσιο, θα μπορέσουν να επεκτείνουν σταδιακά τις δραστηριότητες της εταιρείας στη διεθνή αγορά

Επισημαίνεται ότι στη δεκαετία του '90 η ΕΛΒΟ είχε συνεργασθεί με την Krauss-Maffei, αναλαμβάνοντας - στα πλαίσια συμφωνίας αντισταθμιστικών - την κατασκευή ερπυστριών και άλλων μερών τεθωρακισμένων που προμήθευε η γερμανική εταιρεία  στον Ελληνικό Στρατό.

Η άνοδος και η πτώση

Η ΕΛΒΟ ιδρύθηκε το 1972 ως θυγατρική τις αυστριακής  Steyr-Daimler-Puch, με σκοπό την κατασκευή και διάθεση φορτηγών οχημάτων και γεωργικών ελκυστήρων. Αρχικά έκανε απλή συναρμολόγηση φορτηγών τανκς και τρακτέρ της αυστριακής μητρικής εταιρείας.

Το 1986, οταν οι Αυστριακοί αποφάσισαν να αποχωρήσουν ελλέιψει σημαντικών παραγγελιών, περιήλθε στο Ελληνικό Δημόσιο και μετονομάσθηκε σε Ελληνική Βιομηχανία Οχημάτων (ΕΛΒΟ).

Τον Αύγουστο του 2000, μετά από διεθνή διαγωνισμό, το 43% των μετοχών της πέρασε στον Ομιλο Μυτιληναίου, ο οποίος ανέλαβε και το μάνατζμεντ.

Με τη σταδιακή μείωση των στρατιωτικών παραγγελιών, η εταιρεία έγινε εξαιρετικά ζημιογόνος. Τον Ιούνιο του 2010 ο Μυτιληναίος αποχώρησε, παραχωρώντας  το ποσοστό του στο Δημόσιο με συμβολικό τίμημα 1(!) ευρώ.