Κατάχρηση κεφαλαίων, διαφθορά, οικονομικά και χρηματοοικονομικά εγκλήματα. Όλα τα παραπάνω αφορούν την περίφημη και… αμαρτωλή σύμβαση 717 του 2014 για την αναβάθμιση του συστήματος σηματοδότησης και τηλεδιοίκησης των ελληνικών σιδηρογραμμών, την οποία ερευνά από το Νοέμβριο του 2022 η Ευρωπαϊκή Εισαγγελία.
Οι Βρυξέλλες ψάχνουν που πήγαν τα… λεφτά τους, τα ευρωπαϊκά κονδύλια που αποδόθηκαν στην Ελλάδα από το 2014 και θα εξυπηρετούσαν την αναβάθμιση των ηλεκτρονικών συστημάτων του σιδηροδρομικού δικτύου. Χρήματα, όπου αποκαλύπτεται με παταγώδη τρόπο τα τελευταία 24ωρα και με αφορμή την ανείπωτη τραγωδία των Τεμπών, ουδέποτε αξιοποιήθηκαν, με συνέπεια τα τρένα να συνεχίσουν να πηγαίνουν στα τυφλά.
Αν τα χρήματα που είχε αποδώσει η Ευρωπαϊκή Ενωση στην Ελλάδα είχαν πιάσει τόπο και είχε αναβαθμιστεί το σύστημα σηματοδότησης και τηλεδιοίκησης, τότε είναι πολύ πιθανό να είχε αποφευχθεί η τραγωδία. Η Ευρωπαϊκή Εισαγγελία έχει βάσιμες υποψίες ότι τα χρήματα «φαγώθηκαν» και γι’ αυτό έχει ξεκινήσει έρευνα από το Νοέμβριο του 2022, προκειμένου να αποκαλύψει τι επακριβώς έχει γίνει. Η έρευνα αφορά στο κατά πόσο ζημιώθηκε ο προϋπολογισμός της ΕΕ, καθώς η επίμαχη σύμβαση 717 αλλά και άλλες παλαιότερες, είχαν χρηματοδοτηθεί και με κοινοτικά κονδύλια.
Μιλώντας στο Euractiv, εκπρόσωπος της Ευρωπαϊκής Εισαγγελίας επιβεβαίωσε ότι η έρευνα βρίσκεται εν εξελίξει, χωρίς ωστόσο να δώσει περισσότερες λεπτομέρειες. «Μπορώ να επιβεβαιώσω ότι η Ευρωπαϊκή Εισαγγελία έχει πράγματι μια εν εξελίξει έρευνα, εξετάζοντας αποκλειστικά πιθανές ζημιές στα οικονομικά συμφέροντα στην ΕΕ», δήλωσε χαρακτηριστικά.
Η Ευρωπαϊκή Εισαγγελία είναι αρμόδια για τη διερεύνηση, τη δίωξη και την εκδίκαση εγκλημάτων που θίγουν τα οικονομικά συμφέροντα της ΕΕ. Αυτά περιλαμβάνουν οικονομικά και χρηματοοικονομικά εγκλήματα, όπως η κατάχρηση κεφαλαίων, το ξέπλυμα χρήματος, η απάτη στον τομέα του ΦΠΑ και η διαφθορά.
Σύμφωνα με άλλες πληροφορίες η Ευρωπαϊκή Εισαγγελία έχει ζητήσει από ειδική ομάδα εμπειρογνωμόνων να καταθέσει τα πρώτα ευρήματά της κι έχουν ήδη συλλεχθεί κάποια στοιχεία.
«Τυφλά» τα τρένα, χωρίς ηλεκτρονικά συστήματα τηλεματικής
Τα τεράστια κενά ασφαλείας που υπάρχουν στους ελληνικούς σιδηρόδρομους, καθιστώντας «τυφλή» την πορεία των τρένων σ’ ένα πολύ μεγάλο κομμάτι του εθνικού σιδηροδρομικού δικτύου, ήρθαν με δραματικό τρόπο στην επιφάνεια, μετά την τραγωδία των Τεμπών. τα έργα υποδομής και εγκατάστασης των ηλεκτρονικών συστημάτων ελέγχου κυκλοφορίας των αμαξοστοιχιών, δεν έχουν ολοκληρωθεί και ως εκ τούτου δεν λειτουργούν.
Οι αμαξοστοιχίες, όπως καταγγέλλουν εκπρόσωποι των εργαζομένων του ΟΣΕ, διαθέτουν τα συστήματα, τα οποία παραμένουν ανενεργά και επί της ουσίας άχρηστα. Υπήρχε ένα σχέδιο ανάταξής τους μέσα στο 2020, όμως δεν λειτούργησε το ETCS, δεν τέθηκαν, δηλαδή, σε λειτουργία τα φανάρια που δίνουν τις ενδείξεις στους μηχανοδηγού.