Κατά το πρώτο εξάμηνο του 2024 η ΕΥΔΑΠ αύξησε τον κύκλο εργασιών της, σταθεροποίησε τα λειτουργικά έξοδα και κατά συνέπεια βελτίωσε όλους τους δείκτες αποτελεσματικότητας.
Η παρατεταμένη περίοδος υψηλών θερμοκρασιών οδήγησε την κατανάλωση σε υψηλά επίπεδα σημειώνοντας αύξηση 7,5%, γεγονός που αναμένεται να εξομαλυνθεί τους επόμενους μήνες με την πτώση της θερμοκρασίας και την παράλληλη ενημέρωση των πολιτών για την εξοικονόμηση του πόρου.
Αναλυτικότερα, ο κύκλος εργασιών κατά το πρώτο εξάμηνο του 2024 παρουσίασε αύξηση κατά +7,2% ή +11,7 εκατ. € και διαμορφώθηκε στα 174,5 εκατ. € από 162,8 εκατ. € το αντίστοιχο εξάμηνο του 2023.
Συνολικά από τις κύριες δραστηριότητές της, (ύδρευση και αποχέτευση) η Εταιρεία παρουσίασε αύξηση εσόδων κατά +11 εκατ. € (+7,4%).
Το συνολικό λειτουργικό κόστος της Εταιρείας διαμορφώθηκε στα 166,1 εκατ. €, σημειώνοντας αύξηση, κατά περίπου +2,4 εκατ. € (ή +1,5%). Οι βασικοί παράγοντες που διαμόρφωσαν το λειτουργικό κόστος είναι:
- η αύξηση του κόστους στο κονδύλι αμοιβές και έξοδα προσωπικού λόγω κυρίως εφάπαξ καταβολής ποσών καθώς και της υπογραφής νέας Συλλογικής Σύμβασης Εργασίας (+6,1 εκατ. €) και
- η μείωση των διαφόρων προβλέψεων κατά 9,3 εκατ. € (μέρος της αύξησης στο κονδύλι αμοιβές και έξοδα προσωπικού εξουδετερώνεται με τη αναστροφή της σχετικής πρόβλεψης) και του κόστους της ηλεκτρικής ενέργειας που παρουσίασε σημαντική μείωση κατά 4,6 εκατ.€.
Τα κέρδη προ φόρων, χρηματοδοτικών, επενδυτικών αποτελεσμάτων και αποσβέσεων (EBITDA) παρουσίασαν αύξηση κατά +57% ή +11 εκατ. € και διαμορφώθηκαν στα 30,2 εκατ. € από 19,2 εκατ. € το πρώτο εξάμηνο του 2023, ενώ το EBITDA margin2 αυξήθηκε σε 17,3% από 11,8% το πρώτο εξάμηνο του 2023.
Η αύξηση του EBITDA επηρέασε τα κέρδη προ φόρων χρηματοδοτικών και επενδυτικών αποτελεσμάτων (EBIT) της Εταιρείας, τα οποία διαμορφώθηκαν στα 8,5 εκατ. € από -0,3 εκατ. € το πρώτο εξάμηνο του 2023. Το EBIT margin διαμορφώθηκε στο +4,9% από - 0,2% το πρώτο εξάμηνο του 2023.
Κατά το πρώτο εξάμηνο του 2024 τα κέρδη προ φόρων διαμορφώθηκαν στα 14,5 εκατ. € από 1,9 εκατ. € το πρώτο εξάμηνο του 2023.
Οι Λειτουργικές Ταμιακές Ροές διαμορφώθηκαν σε -5 εκατ. € από -19 εκατ. € το αντίστοιχο εξάμηνο του 2023. Οι Επενδυτικές Ταμιακές Ροές ήταν αρνητικές στα -11,2 εκατ. € (εξαιτίας των αγορών ενσωμάτων ακινητοποιήσεων ύψους -23,3 εκατ. € και των εισπραχθέντων επιχορηγήσεων +8,5 εκατ. €) από -5,3 εκατ. € το πρώτο εξάμηνο του 2023.
Αύξηση Επενδύσεων
Το 1ο 6μηνο 2024 η απορρόφηση του επενδυτικού προγράμματος έργων ανήλθε σε 22,4 εκατ. ευρώ, αυξημένη κατά 6% σε σύγκριση με την απορρόφηση του 1ου 6μηνου 2023.
Το επενδυτικό πρόγραμμα 2024-2033 αφορά σε :
- μεγάλα έργα στην Ανατολική Αττική (958,7εκ. €.)
- έργα του δικτύου ύδρευσης (681,6εκ. €)
- έργα αποχέτευσης (364,5εκ. €)
- έργα κτιριακά, ψηφιακής διακυβέρνησης και μετασχηματισμού (103,8εκ. €)
Το 50% του προϋπολογισμού των έργων χρηματοδοτείται από την Ε.Ε.
Η υστέρηση των απορροφήσεων στο επενδυτικό πρόγραμμα οφείλεται κυρίως στα μεγάλα έργα αποχέτευσης της Ανατολικής Αττικής. Κατά το πρώτο εξάμηνο του 2024 προέκυψε η ανάγκη για ορισμένες τροποποιήσεις συμβάσεων, που δεν σχετίζονται με την ΕΥΔΑΠΕΥΔΑΠ +0,70%, και επηρέασαν τη διαδικασία απορρόφησης/εκταμίευσης εγκεκριμένων κονδυλίων ΕΣΠΑ. Ωστόσο η ΕΥΔΑΠΕΥΔΑΠ +0,70% προβλέπεται ότι θα απορροφήσει τα σχετικά κονδύλια εντός τους έτους.
Οργανωμένο πλάνο δράσης απέναντι στην κλιματική αλλαγή και τη λειψυδρία
Μετά από 2 χρόνια σχετικής ανομβρίας και την συνεπακόλουθη μείωση των αποθεμάτων στους ταμιευτήρες της ΕΥΔΑΠΕΥΔΑΠ +0,70%, η εταιρεία προχώρησε έγκαιρα σε κινήσεις μετριασμού των επιπτώσεων της λειψυδρίας με την ενεργοποίηση εναλλακτικών πηγών υδροδότησης (γεωτρήσεις, λίμνη Υλίκη) και καμπάνια ενημέρωσης των καταναλωτών για την αποφυγή σπατάλης του φυσικού πόρου. Η εταιρεία επίσης, ως αρωγός του Υπουργείου Ενέργειας και Περιβάλλοντος, έχει ήδη μελετήσει μεσοπρόθεσμα και μακροπρόθεσμα μέτρα προκειμένου να μην απειληθεί η ασφαλής υδροδότηση των πολιτών, όπως ανακοίνωσε πρόσφατα το Υπουργείο σε συνέντευξη τύπου.
Η ΕΥΔΑΠ έχει προγραμματίσει έργα αξίας 400 εκατ. ευρώ εντός της πενταετίας για τη βέλτιστη διαχείριση του δικτύου υδροδότησης εκ των οποίων τα 293 εκατ. € αφορούν στη μείωση των διαρροών και αποτελούν μέρος του επενδυτικού πλάνου της Εταιρείας ενώ τα υπολειπόμενα έργα αφορούν στο κράτος.
Ωστόσο πρέπει να αναφερθεί ότι οι εναλλακτικές πηγές υδροληψίας είναι αρκετά πιο ενεργοβόρες από το κυρίως υδροδοτικό σύστημα που λειτουργεί βαρυτικά. Σημειώνουμε όμως ότι η ευθύνη της επάρκειας του φυσικού πόρου για την κάλυψη των αναγκών των πολιτών καθώς του αυξημένου λειτουργικού κόστους, βαραίνει το κράτος το οποίο έχει και την κυριότητα όλου του εξωτερικού υδροδοτικού συστήματος.
Αναμονή για την εφαρμογή του ρυθμιστικού πλαισίου
Η ΕΥΔΑΠ αναμένει την έκδοση της νέας ΚΥΑ η οποία θα αντικαταστήσει την ακυρωμένη από το ΣτΕ υπ’ αριθμ. 135275/19.05.2017 απόφαση της διυπουργικής Εθνικής Επιτροπής Υδάτων, περί κανόνων τιμολόγησης του νερού. Μετά την έκδοση της ΚΥΑ η Εταιρεία θα εισηγηθεί το νέο τιμολόγιο βάσει της μεθοδολογίας του επιτρεπόμενου εσόδου.
Ο νόμος 5106/2024 περιέχει ευνοϊκές ρυθμίσεις όσον αφορά τις λειτουργικές ευελιξίες και τις δυνατότητες επέκτασης της ΕΥΔΑΠ. Επιπλέον με νέο νομοθετικό πλαίσιο, σύμφωνα με εξαγγελίες του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας, η ΕΥΔΑΠ αναμένεται να επεκταθεί στην υπόλοιπη Αττική, Βοιωτία, Κορινθία και Φωκίδα και να ενεργοποιηθεί περαιτέρω η ΕΥΔΑΠ Νήσων Αναπτυξιακή για την υποστήριξη των νησιών και για την εκτέλεση μεγαλύτερων έργων όπου είναι αδύναμος ο πάροχος και ανεπαρκής η εισπραξιμότητα.
Οι αναπτυξιακές πρωτοβουλίες ενδέχεται να παρεμποδιστούν από την καθυστέρηση στην εφαρμογή του ρυθμιστικού πλαισίου, στο οποίο προβλέπεται η πλήρης ανάκτηση του κόστους και της έλλειψης ευελιξίας στη διαχείριση του ανθρώπινου δυναμικού.