Κλασικά κείμενα, άπαιχτα έργα Ελλήνων και ξένων συγγραφέων, θεατρικές διασκευές λογοτεχνικών κειμένων και σεναρίων ταινιών, πρωτότυπες συνθέσεις, εκπαιδευτικές δράσεις, συνεργασίες με πολιτιστικούς και δημόσιους φορείς, προτείνει, μεταξύ πολλών άλλων, για τη σεζόν 2022-23 το Εθνικό Θέατρο.
Η διαφορετικότητα είναι η λέξη κλειδί που χαρακτηρίζει τις φετινές επιλογές του ρεπερτορίου και των καλλιτεχνικών συντελεστών.
«Είμαι πολύ χαρούμενος που φέτος τον χειμώνα θα βρίσκονται στο Εθνικό τόσοι άξιοι καλλιτέχνες, τόσο διαφορετικοί και τόσο ταλαντούχοι. 'Oλοι τους δουλεύουν πυρετωδώς για την υλοποίηση του νέου μας προγράμματος με μεγάλη αγάπη και όρεξη. Και μολονότι ο φετινός χειμώνας προβλέπεται να έχει αρκετές δυσκολίες για όλους μας, ελπίζω πως στο πρόγραμμά μας θα βρουν οι θεατές μας ένα καταφύγιο. Στη δύσκολη αυτή συγκυρία είμαστε όλοι μαζί, είμαστε όλοι διαφορετικοί, είμαστε όλοι ίδιοι» είπε στη χθεσινή παρουσίαση του προγράμματος (21/9) ο καλλιτεχνικός διευθυντής του Εθνικού Θεάτρου, Γιάννης Μόσχος, αφιερώνοντας το φετινό ρεπερτόριο στη μνήμη της Ειρήνης Παπά, ενώ ανέφερε αλφαβητικά και τους 272 καλλιτέχνες που συνεργάζονται φέτος με τον οργανισμό.
Ειδικότερα, τη σεζόν 2022-23 θα δούμε στις σκηνές του Εθνικού, δόκιμους σημαντικούς δημιουργούς, σκηνοθέτες της νεότερης γενιάς που έχουν ήδη διαγράψει μια πολύ ενδιαφέρουσα πορεία, γνωστούς καλλιτέχνες που υπογράφουν την πρώτη τους σκηνοθεσία αλλά και νέους στα πρώτα τους βήματα. Αντίστοιχη είναι και η ποικιλομορφία των άλλων καλλιτεχνικών συντελεστών και των ηθοποιών που θα συνεργαστούν αυτό τον χειμώνα με το Εθνικό: από καλλιτέχνες που θα κάνουν την πρώτη τους εμφάνιση στη σκηνή έως πολύ έμπειρους και γνωστούς ανθρώπους του θεάτρου.
Πέρα βέβαια από τις θεατρικές παραγωγές το φετινό πρόγραμμα συμπεριλαμβάνει και πολλές άλλες δραστηριότητες: θεατροπαιδαγωγικά εργαστήρια για παιδιά, εφήβους και ενήλικες, προγράμματα θεατρικής εκπαίδευσης για κρατούμενους και ανθρώπους σε απεξάρτηση, εκθέσεις, εκδηλώσεις και συζητήσεις, συνεργασίες με διάφορους πολιτιστικούς και δημόσιους φορείς (Θέατρο Τέχνης, Δημοτικό Θέατρο Πειραιά, Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος, Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών, Κυπριακό Κέντρο Διεθνούς Ινστιτούτου Θεάτρου κ.α.) αλλά και την αξιοποίηση μιας σειράς ευρωπαϊκών προγραμμάτων, του ΕΣΠΑ 2014- 2020 και του Ταμείου Ανάκαμψης, που θα βοηθήσουν σημαντικά στην ανάπτυξη του Εθνικού.
Το πρόγραμμα
Είκοσι πέντε χρόνια από την τελευταία φορά που ανέβηκαν στο Εθνικό Θέατρο (1997), οι «Βρυκόλακες» του Χένρικ Ίψεν επιστρέφουν στην Κεντρική Σκηνή (από 26/10) και ο Σταμάτης Φασουλης αναμετριέται ξανά με το έργο που αποτέλεσε το σκηνοθετικό του ντεμπούτο το 1979.
Στην ίδια σκηνή, ο Ακύλλας Καραζήσης και ο Νίκος Χατζόπουλος σκηνοθετούν τη λαϊκή κωμωδία του Χάινριχ φον Κλάιστ, «Σπασμένη στάμνα» που σατιρίζει τις κοινωνικές συμβάσεις (από 10/10).
Ο Δημήτρης Καραντζάς καταπιάνεται με το σαιξπηρικό αριστούργημα «Ρωμαίος και Ιουλιέτα» και βλέπει τον Ρωμαίο ως έναν μικρότερο αδερφό του Άμλετ, που πρέπει να αναμετρηθεί με έναν κόσμο, τον οποίο θέλει επιτακτικά να αλλάξει- έστω και διά του θανάτου του (από 4/3).
Στη Σκηνή «Νίκος Κούρκουλος» ανεβαίνουν σε πρώτη πανελλήνια παρουσίαση: «Ο άνθρωπος απ΄ το Παντόλσκ» του Ντμίτρι Ντανίλοβ σε σκηνοθεσία Γιώργου Κουτλή (από 14/10), «Ο Άλλος» της Πένυς Φυλακτάκη σε σκηνοθεσία Σοφίας Πάσχου (από 21/12) και το «Ένα σπίτι φωτεινό σαν μέρα» του Τόνυ Κούσνερ σε σκηνοθεσία Γιάννη Μόσχου (από 1/3).
Στο Θέατρο REX- Σκηνή «Μαρίκα Κοτοπούλη», η Αμάλια Μπένετ σκηνοθετεί «Τα φώτα της πόλης» του Τσάρλι Τσάπλιν - ενός ιδιότυπο μιούζικαλ, που αποτίει φόρο τιμής στον ηρωισμό των απλών ανθρώπων (από 18/11), και ο Νίκος Καραθάνος μια νυχτερινή φάρσα για τα ξέγνοιαστα και καμένα καλοκαίρια της ζωής μας στην Επίδαυρο («Μια νύχτα στην Επίδαυρο»- από 16/2).
Η Πειραματική Σκηνή Νέων Δημιουργών που επαναλειτουργεί, μετά από μια διακοπή δύο χρόνων, επιχειρεί να είναι ένας χώρος συνάντησης, ζύμωσης, δοκιμής, ανακάλυψης νέων τρόπων και νέων φωνών. Σύμφωνα με τον υπεύθυνό της, Γιώργο Κουτλή, στόχος της είναι, «να προτείνει και να δώσει χώρο σε δημιουργούς που βρίσκονται στα πρώτα βήματα της διαδρομής τους και διαισθανόμαστε ότι θα μας απασχολήσουν στο μέλλον». Έτσι η φετινή σεζόν θα κινηθεί γύρω από την ανάδειξη της εγχώριας δημιουργίας και την επιθυμία να ανοίξει ο διάλογος πάνω στο τι μπορεί να συνιστά πρώτη ύλη για μια θεατρική παράσταση.
Συγκεκριμένα, η Πειραματική Σκηνή θα φιλοξενήσει την περιπατητική παράσταση «Τοπογραφία θανάτου ή Ας μην ξεχάσουμε» σε σκηνοθεσία Μπρικένα Γκίστο που ιχνηλατεί στο κέντρο της πόλης μια διαδρομή που σχηματίζεται από σημεία ποτισμένα με μνήμη (από 18/11), τους «Προβοκάτορες» του Γιάννη Αποσκίτη- μια σουρεαλιστική κωμωδία που σατιρίζει τους μηχανισμούς της εξουσίας και των fake news σε σκηνοθεσία Ορέστη Σταυρόπουλου (από 1/12) , το «Δε φάιναλ θολούθιον», σε σκηνοθεσία Σωτήρη Ρουμελιώτη, που είναι βασισμένο σε κείμενα των Κωστάκη Ανάν και Suyako, δύο σύγχρονων συγγραφέων-παρατηρητών της νεοελληνικής πραγματικότητας και των αδιεξόδων της (από 27/1), το «Goodbye, Lindita» σε σκηνοθεσία Μάριο Μπανούσι, ο οποίος εμπνέεται από το παρελθόν των Βαλκανίων, από ταφικά έθιμα και παραδόσεις πολλών χωρών για να φτιάξει μια παράσταση με κέντρο την απώλεια (από 23/3) και το «Yes, we can΄t» σε σκηνοθεσία Μαριλένας Κατρανίδου, μια πρωτότυπη σκηνική σύνθεση αφιερωμένη στις κινήσεις που δεν οδηγούν πουθενά, αλλά ίσως μπορούν να προσφέρουν μια διέξοδο από την ασφυξία της σύγχρονης ζωής (από 19/5).
Τη σεζόν 2022-23 , το Μικρό Εθνικό, σύμφωνα με την υπεύθυνή του, Σοφία Βγενοπούλου, προτείνει ένα ευρύ και ολοκληρωμένο ρεπερτόριο για το νεανικό κοινό στην παιδική και στην εφηβική σκηνή («Η Χάιντι και τα βουνά», «Το ξύπνημα της άνοιξης», «Ιστορίες για να μην κοιμάσαι»): «Τρεις διαφορετικές παραστάσεις, ιστορίες που αγκαλιάζουν τις αλήθειες της ζωής με ευαισθησία και περιέργεια, κεντρίζουν τη φαντασία, γεννούν ελπίδα, αμφισβητούν και εξερευνούν τον κόσμο μας και τον εαυτό μας μέσα σ' αυτόν» .
Επίσης, συνεχίζονται για ακόμη μια χρονιά τα εκπαιδευτικά εργαστήρια του Εθνικού, με ανανεωμένες προτάσεις για παιδιά, εφήβους αλλά και ενήλικες κάθε ηλικίας.
Φέτος, το Εθνικό Θέατρο οργανώνει και μια σειρά από συζητήσεις πάνω σε φλέγοντα ζητήματα που απασχολούν την κοινωνία και την τέχνη. Η πρώτη συζήτηση που θα ανοίξει αυτόν τον κύκλο θα πραγματοποιηθεί στις 3 Οκτωβρίου στις 19.00 στην Κεντρική Σκηνή, στο κτήριο Τσίλλερ, με θέμα: «Το ελληνικό θέατρο στην εποχή του #MeToo».