Στις επιπτώσεις της πανδημίας στο μέλλον της αγοράς και της εργασίας στο λιανεμπόριο, αναφέρθηκαν οι πρόεδροι των κοινωνικών εταίρων, τεχνοκράτες και εκπρόσωποι ερευνητικών και συμβουλευτικών φορέων, που συμμετείχαν στην εκδήλωση της Ελληνικής Συνομοσπονδίας Εμπορίου και Επιχειρηματικότητας όπου παρουσιάστηκε η ετήσια έκθεση για το 2020.
Σύμφωνα με ανακοίνωση της ΕΣΕΕ, τη δεύτερη μέρα των εργασιών, οι ομιλητές επεσήμαναν τα εξής:
Ο πρόεδρος της SMEunited κύριος Alban Maggiar τόνισε πως η πανδημία Covid-19 ήταν ένα crash test για την παγκόσμια οικονομία, καθώς οι επιχειρήσεις επλήγησαν είτε άμεσα είτε έμμεσα από τα περιοριστικά μέτρα. Σύμφωνα με το Βαρόμετρο της SMEunited για τις ΜμΕ της Ευρώπης, στην οποία συμμετέχουν οι εργοδοτικές οργανώσεις από όλα τα κράτη-μέλη, μεταξύ των οποίων και η ΕΣΕΕ, το 90% των ΜμΕ στην Ευρώπη είδαν απώλειες στον κύκλο εργασιών, ενώ το 50% των ΜμΕ αντιμετωπίζουν προβλήματα ρευστότητας. Καταγράφηκε ο κίνδυνος έντονης ρευστότητας το επόμενο διάστημα και βεβαίως ο κίνδυνος χρεοκοπίας. Ο κ. Maggiar υπογράμμισε ότι μετά από μια ελαφρά ανάκαμψη οι ΜμΕ βρίσκονται ξανά σε ύφεση και αντιμετωπίζουν υψηλή αβεβαιότητα λόγω της εύθραυστης κατάστασης και τoυ παρατεταμένου lockdown.
O πρόεδρος της Διεθνούς Ομοσπονδίας Ενώσεων Λιανικού Εμπορίου Jacques Creyssel ανέφερε πως η πανδημία άλλαξε τα δεδομένα στον κλάδο του εμπορίου. Υπήρξε μια σημαντική ενίσχυση του τομέα των τροφίμων σε βάρος άλλων τομέων όπως αυτού της ένδυσης-υπόδυσης και υπάρχει μια αβεβαιότητα πως θα εξελιχθούν τα πράγματα.. Θα υπάρξουν επιδράσεις στην απασχόληση λόγω του αυτοματισμού και των νέων αποθηκών. Ο κ. Creyssel σημείωσε πως υπάρχουν μεγάλες εταιρείες που γιγαντώνονται και απειλούν την κερδοφορία των υπόλοιπων παικτών αλλάζοντας την ισορροπία της ισχύος στον κλάδο. Οι νέες τεχνολογίες θα επιταχύνουν ίσως τις ανισσοροπίες, καθώς οι γίγαντες του λιανεμπορίου επενδύουν πολύ μεγάλα ποσά, δεκάδες δις δολαρίων στην ανάπτυξη τεχνολογιών, διαδραματίζοντας ηγετικό ρόλο. Τίθενται νέες προκλήσεις, όπως ο κόσμος του omnichannel, η μεγάλη ανάπτυξη του ηλεκτρονικού εμπορίου, η ύπαρξη δεδομένων, η αλλαγή στους τρόπους πληρωμής και άλλες.