Μπορεί η κυβέρνηση να διαμηνύει ότι θα συνεχίσει την οικονομική στήριξη σε επιχειρήσεις και εργαζομένους, αλλά γεγονός είναι, όπως ήδη έχουν διαμηνύσει σε δηλώσεις του Σταϊκούρας και Σκυλακάκης, ότι τα ταμειακά διαθέσιμα σιγά σιγά εξαντλούνται και πλέον το οικονομικό επιτελείο καλείται σε κάθε μέτρο να υιοθετεί αυστηρά κριτήρια επιλεξιμότητας ώστε να ξοδεύει στο εξής τα απολύτως απαραίτητα.
Η κυβέρνηση για επικοινωνιακούς λόγους το αποκαλεί σωστή στόχευση, αλλά η αλήθεια είναι ότι τα χρήματα τελειώνουν και ζητούμενο πλέον είναι να περιοριστεί το κόστος των μέτρων. Κι αυτό τη στιγμή που τα προβλήματα πολλαπλασιάζονται μέρα με τη μέρα, με αποτέλεσμα όλο και περισσότερες επιχειρήσεις να έρχονται σε αδιέξοδο.
Στο πλαίσιο αυτό το οικονομικό επιτελείο σχεδιάζει τα επόμενα βήματα για τις επιχειρήσεις, που είναι η επιδότηση πάγιων δαπανών (σ.σ εδώ συζητείται και η χρησιμοποίηση κουπονιών!), το πρόγραμμα Γέφυρα 2 με επιδότηση μηνιαίας δόσης επιχειρηματικών δανείων και η επιστρεπτέα προκαταβολή 7.
Τα νέα κριτήρια και οι προϋποθέσεις που θα επιστρατευθούν θα βγάζουν πολλούς εκτός, καθώς η στήριξη όχι απλώς δεν θα είναι οριζόντια αλλά θα είναι απολύτως εστιασμένη στις περιπτώσεις εκείνες που βρίσκονται στο «βαθύ» κόκκινο και αντιμετωπίζουν τους μεγαλύτερους κινδύνους για τη βιωσιμότητά τους, χωρίς σε καμία περίπτωση να αναπληρώνεται η ζημία που έχουν υποστεί.
To νέο μοντέλο ενισχύσεων και κινήτρων σε επιχειρήσεις θα γίνει με κριτήρια την πτώση του τζίρου αλλά και το συνολικό προφίλ της κάθε επιχείρησης και επαγγελματία.
Το νέο μοντέλο με τους κόφτες, έχει ήδη διαφανεί από τις αποφάσεις για την 6η φάση της επιστρεπτέας προκαταβολής, αλλά και τις αναστολές συμβάσεων Μαρτίου, όπου ως κριτήριο τέθηκε ο τζίρος του 2020 με αποτέλεσμα τον αποκλεισμό χιλιάδων επιχειρήσεων.
Αναφορικά με την επιστρεπτέα 7, η παράταση του lockdown θα είναι αυτή που θα προσδιορίσει το καθεστώς βάσει του οποίου δοθεί το 1 δισ. ευρώ που προορίζεται για την κρατική ενίσχυση. Το βασικό πρόβλημα για το οικονομικό επιτελείο είναι ποια θα είναι η περίοδος αναφοράς βάσει της οποίας θα υπολογιστεί η μείωση του τζίρου.
Ως εκ τούτου η ουσιαστική αλλαγή που φημολογείται ότι ετοιμάζεται για την 7η επιστρεπτέα είναι ότι για τις επιχειρήσεις και τους επαγγελματίες που υποβάλουν εκδήλωση ενδιαφέροντος θα ληφθεί υπόψη η μείωση του τζίρου του α΄ τριμήνου του 2021. Όπως έχουν διευκρινίσει πηγές του οικονομικού επιτελείου λόγω της χρονικής επέκτασης της πανδημίας η σύγκριση του τζίρου δεν θα γίνει με βάση τον τζίρο του 2020 αλλά με αυτόν του 2019.
Αξίζει να σημειωθεί, ότι ο κανονισμός της ΕΕ για τις κρατικές ενισχύσεις προβλέπει ότι αν οι ενισχύσεις ξεπεράσουν το ένα έτος, όπως στην προκειμένη, μπορεί η περίοδος αναφοράς να προκύψει από τον μέσο όρο των συγκρινόμενων περιόδων της εγγύτερης διετίας. Έτσι, στην περίπτωση της 7ης επιστρεπτέας θα μπορούσε ο τζίρος για το πρώτο τρίμηνο του 2021, να συγκριθεί και με τον μέσο όρο του αντίστοιχου διαστήματος της προηγούμενης διετίας. Μένει λοιπόν να διαπιστωθεί αν η κυβέρνηση επιλέξει την τελευταία στιγμή αυτήν την πρόβλεψη.
Πάντως, όπως γίνεται σε κάθε κύκλο επιστρεπτέας έτσι και σε αυτόν, τα κριτήρια για την επιλογή των δικαιούχων θα οριστικοποιηθούν μετά την ολοκλήρωση της διαδικασίας υποβολής των αιτήσεων. Με βάση των αριθμό των αιτήσεων και τα χαρακτηριστικά των αιτούντων, θα οριστεί ο μαθηματικός τύπος με τον οποίο θα κριθεί εάν και ποιο ποσό δικαιούνται επιχειρήσεις και επιτηδευματίες ενώ αφαιρείται το ποσό που τυχόν έλαβε ο επιχειρηματίας από τον 6ο κύκλο της επιστρεπτέας προκαταβολής.
Επίσης το 50% του ποσού δεν θα επιστρέφεται, όπως άλλωστε ισχύει από τον δ' κύκλο και μετά, με την προϋπόθεση της διατήρησης της απασχόλησης μέχρι τον Αύγουστο του 2021. Επίσης σύμφωνα με τα μέχρι στιγμής σενάρια το υπόλοιπο 50% θα επιστρέφεται από τους επαγγελματίες σε 72 αν όχι και περισσότερες δόσεις.
Εκτιμάται ότι οι αιτήσεις στην πλατφόρμα myBusiness Support της ΑΑΔΕ θα ξεκινήσουν μετά τις 15 Μαρτίου, ενώ οι πληρωμές προγραμματίζεται να πραγματοποιηθούν τον Απρίλιο.
«Τρέχουν» οι πληρωμές της επιστρεπτέας 6
Στο μεταξύ, «τρέχουν» οι πληρωμές για την επιστρεπτέα προκαταβολή 6, ενώ ανοικτή θα παραμείνει η πλατφόρμα έως τις 16 Μαρτίου 2021, για την αποδοχή των ποσών από όλους τους δικαιούχους που έως τώρα ανέρχονται σε 286.181.
Μέσω αυτής της φάσης πρόκειται να διατεθούν 500 εκατ. ευρώ με αποτέλεσμα το συνολικό ύψος των ενισχύσεων από τους 6 κύκλους της επιστρεπτέας προκαταβολής να ανέρχεται στα 7,3 δισ. ευρώ.
Σε ό,τι αφορά τον αριθμό των ωφελούμενων επαγγελματιών και επιχειρήσεων, έως και την πέμπτη φάση της επιστρεπτέας προκαταβολής, ανέρχονταν σε 544.591 από τους οποίους ένα μεγάλο ποσοστό συμμετείχε σε 2 ή και περισσότερους κύκλους.
Παράλληλα, το οικονομικό επιτελείο εξετάζει και τη μη επιστροφή του 50% των ενισχύσεων που έλαβαν επαγγελματίες και επιχειρήσεις στους τρεις πρώτους κύκλους της Επιστρεπτέας, όπως έγινε και στους επόμενους, αλλά με βάση συγκεκριμένα κριτήρια.
Αναλυτικότερα, τα στοιχεία του υπουργείου Οικονομικών δείχνουν ότι:
1. Στον πρώτο στον πρώτο κύκλο της Επιστρεπτέας Προκαταβολής ενισχύθηκαν 52.490 επαγγελματίες και επιχειρήσεις με το ποσό των 601,813 εκατ. ευρώ
2. Στον δεύτερο κύκλο ενισχύθηκαν 89.732 επαγγελματίες και επιχειρήσεις με το ποσό των 1,259 δισ. ευρώ
3. Στον τρίτο κύκλο ενισχύθηκαν 101.522 δικαιούχοι με το ποσό των 1,510 δισ. ευρώ
4. Στο τέταρτο κύκλο οι ενισχύσεις έφθασαν στα 2,174 δισ. ευρώ για 447.041 επιχειρήσεις και επαγγελματίες
5. Στον πέμπτο κύκλο το ύψος των ενισχύσεων ήταν 1,225 δισ. ευρώ για 359.691 επαγγελματίες και επιχειρήσεις
6. Στην επιστρεπτέα προκαταβολή 6 δικαιούχοι μέχρι στιγμής είναι 286.181 επαγγελματίες και επιχειρήσεις με ποσό ύψους 500 εκατ. ευρώ
Σε ό,τι αφορά τον έκτο κύκλο της επιστρεπτέας προκαταβολής δικαιούχοι των ενισχύσεων είναι οι εξής κατηγορίες:
α) Μεσαίες επιχειρήσεις: οι επιχειρήσεις που απασχολούν λιγότερους από διακόσιους πενήντα εργαζομένους και των οποίων ο ετήσιος κύκλος εργασιών δεν υπερβαίνει τα πενήντα εκατ. ευρώ και/ή το σύνολο του ετήσιου ισολογισμού δεν υπερβαίνει τα 43 εκατ. ευρώ.
β) Μικρές επιχειρήσεις: οι επιχειρήσεις που απασχολούν λιγότερους από πενήντα εργαζομένους και των οποίων ο ετήσιος κύκλος εργασιών και/ή το σύνολο του ετήσιου ισολογισμού δεν υπερβαίνει τα 10 εκατ. ευρώ.
γ) Πολύ μικρές επιχειρήσεις: οι επιχειρήσεις που απασχολούν λιγότερους από δέκα εργαζομένους και των οποίων ο ετήσιος κύκλος εργασιών και/ή το σύνολο του ετήσιου ισολογισμού δεν υπερβαίνει τα 2 εκατ. ευρώ.
Κύκλος εργασιών αναφοράς για τις επιχειρήσεις που είναι υποκείμενες σε ΦΠΑ:
- σε περίπτωση που η επιχείρηση έχει θετικό κύκλο εργασιών τον μήνα Ιανουάριο 2020, ως κύκλος εργασιών αναφοράς λαμβάνεται ο κύκλος εργασιών του μηνός Ιανουαρίου του 2020,
- σε περίπτωση που η επιχείρηση δεν έχει θετικό κύκλο εργασιών τον μήνα Ιανουάριο του 2020 και έχει θετικό κύκλο εργασιών τον μήνα Οκτώβριο του 2020, ως κύκλος εργασιών αναφοράς λαμβάνεται ο κύκλος εργασιών του μηνός Οκτωβρίου 2020,
- σε διαφορετική περίπτωση, ο κύκλος εργασιών αναφοράς ισούται με μηδέν (0).
Ακαθάριστα έσοδα αναφοράς για τις επιχειρήσεις που δεν είναι υποκείμενες σε ΦΠΑ ή είναι υποκείμενες και απαλλασσόμενες από το ΦΠΑ:
- σε περίπτωση που η επιχείρηση έχει θετικά ακαθάριστα έσοδα το έτος 2019 λαμβάνονται υπόψη τα ακαθάριστα έσοδα του έτους 2019, διαιρεμένα με δώδεκα (12),
- σε περίπτωση που η επιχείρηση δεν έχει θετικά ακαθάριστα έσοδα το έτος 2019 και έχει θετικά ακαθάριστα έσοδα τον μήνα Ιανουάριο του έτους 2020, λαμβάνονται υπόψη τα ακαθάριστα έσοδα του μηνός Ιανουαρίου του έτους 2020,
- σε περίπτωση που η επιχείρηση δεν έχει θετικά ακαθάριστα έσοδα το έτος 2019, ούτε τον μήνα Ιανουάριο 2020, ως ακαθάριστα έσοδα αναφοράς λαμβάνονται τα ακαθάριστα έσοδα του μηνός Οκτωβρίου 2020.
- σε διαφορετική περίπτωση τα ακαθάριστα έσοδα αναφοράς ισούνται με μηδέν.