Πολιτική

Ελληνικό: Ιδιωτικοποίηση χωρίς όφελος για το Δημόσιο


Η πώληση και η αξιοποίηση της έκτασης του παλιού αεροδρομίου στο Ελληνικό μπορεί τελικά όχι μόνον να μην αποφέρει έσοδα στο Δημόσιο, αλλά να αποδειχθεί και... ζημιογόνος: Η τελική σύμβαση που κατατέθηκε προς ψήφιση στη Βουλή, προβλέπει την καταβολή μεγάλων αποζημιώσεων στους επενδυτές σε περίπτωση ματαίωσης ή ελλιπούς ολοκλήρωσης του project για διάφορους λόγους. Εν πάση περιπτώσει, το Δημόσιο θα επωμισθεί τεράστιο κόστος για τη μεταφορά των υπηρεσιών που είναι τώρα εγκατεστημένες στο Ελληνικό. Το κόστος αυτό μπορεί να είναι μεγαλύτερο(!) από τα 915 εκατ. ευρώ που θα ειπράξει σε βάθος χρόνο από την παραχώρηση της έκτασης.

ΟΙ αποζημιώσεις θα δοθούν στους επενδυτές σε περίπτωση που παγώσουν τα έργα με ευθύνη του Δημοσίου, ή ή αλλάξει ο σχεδιασμός του project λόγω δικαστικών αποφάσεων, ανεύρεσης, μόλυνση του εδάφους, αλλαγής περιβαλλοντικών διατάξεων κλπ.

 Οσον αφορά την αναγκαστική μετεγκατάσταση δημοσίων υπηρεσιών, στην έκθεση του Γενικού Λογιστηρίου επισημαίνεται ότι η σύμβαση θα έχει οικονομικές επιπτώσεις για το Δημόσιο - τις οποίες όμως δεν προσδιορίζει. Κατά τους υπολογισμούς ανεξάρτητων εκτιμητών, το κόστος μπορεί να υπερβεί το 1 δισ. ευρώ σε βάθος 10ετίας.

Το Δημόσιο θα χάσει επιπλέον έσοδα από φόρους, καθώς στη σύμβαση προβλέπεται απαλλαγή των επενδυτών από φόρο μεταβίβασης των 2.600 στρεμμάτων του παλιού αεροδρομίου και του παραλιακού «φιλέτου» στον Αγιο Κοσμά.

Αυτά τα "μελανά" σημεία της τελικής συμφωνίας έγιναν τώρα γνωστά, με την κατάθεση της σύμβασης στη Βουλή, προκειμένου να ψηφιστεί την επόμενη εβδομάδα από την Ολομέλεια, ως ένα από τα προαπαιτούμενα για την αποδέσμευση της υποδόσης των 2,8 δισ. ευρώ.

Το νομοθέτημα αποτελείται από δύο τμήματα: τη σύμβαση που είχε υπογραφεί τον Νοέμβριο του 2014 από την τότε διοίκηση του ΤΑΙΠΕΔ και τον εκπρόσωπο της Lamda Development, καθώς και την τροποποιητική συμφωνία του περασμένου Ιουνίου, με την οποία η σημερινή κυβέρνηση πέτυχε ορισμένες βελτιώσεις στην αρχική συμφωνία.

Οι αποζημιώσεις

Οπως αναφέρεται στη σύμβαση, λόγους καταβολής αποζημιώσεων στους επενδυτές συνιστούν η εύρεση αρχαιοτήτων, διάφορες δικαστικές αποφάσεις ή διοικητικές πράξεις, ο χαρακτηρισμός τμήματος του ακινήτου ως δάσους, αλλά και η μόλυνση του εδάφους - η οποία είναι δεδομένη, λόγω της πολύχρονης λειτουργίας του αεροδρομίου σ' αυτή την έκταση.

Διευκρινίζεται ότι οι επενδυτές θα έχουν δικαίωμα αποζημίωσης αν για τους συγκεκριμένους λόγους μειώνεται η δομήσιμη επιφάνεια πάνω από 3%, η οποία υπολογίζεται χωριστά για το παλιό αεροδρόμιο και την παράκτια ζώνη.

Στο άρθρο 11 της σύμβασης προβλέπεται επίσης ότι ο επενδυτής δικαιούται αποζημίωση σε περίπτωση που θα αλλάξουν επί το αυστηρότερο οι περιβαλλοντικοί όροι και εάν τροποποιηθεί ο νόμος 4062/2012 που καθορίζει τις χρήσεις στο Ελληνικό.

Η διάταξη αυτή έχει ιδιαίτερο ενδιαφέρον αφού συνδέεται με τη δυνατότητα δημιουργίας καζίνου, που είναι βασικό κομμάτι του επενδυτικού project.

Οι βελτιώσεις


Πάντως στην τελική της μορφή η σύμβαση περιλαμβάνει και  κάποιες βελτιώσεις σε σχέση με το περιεχόμενο της αρχικής συμφωνίας που είχε υπογραφεί τον Νοέμβριο 2014. Οι σημαντικότερες:

● Το τίμημα, που είχε καθοριστεί σε 915 εκατ. ευρώ, θα καταβληθεί τμηματικά αλλά νωρίτερα από το αρχικό χρονοδιάγραμμα.

● Το ΤΑΙΠΕΔ δικαιούται να μετέχει στα οικονομικά οφέλη που θα προκύψουν μετά τον 7ο χρόνο από την παραχώρηση.

● Μειώθηκε η δόμηση από τα 3,6 στα 2,7 εκατ. τετραγωνικά, στα οποία συμπεριλαμβάνονται και τα 60.000 τετραγωνικά των υφιστάμενων διατηρητέων κτιρίων του πρώην ανατολικού αεροσταθμού και των τριών υπόστεγων της παλιάς «Ολυμπιακής».

● Εξασφαλίστηκε αδόμητο τμήμα σε μήκος ενός χιλιομέτρου επί της παραλιακής ζώνης.

● Η δόμηση στον χώρο του Αγίου Κοσμά δεν θα καλύψει πάνω από το 15% της επιφάνειας.

● Αναλαμβάνουν οι επενδυτές τη συντήρηση και ασφάλεια του μητροπολιτικού πάρκου των 2.000 στρεμμάτων, εκτός αν υπάρξει διαφορετική συμφωνία με το Δημόσιο.

Το πάρκο θα είναι προσβάσιμο στο κοινό και μαζί με τους αδόμητους χώρους θα φτάνει τα 2.600 στρέμματα. Θα δημιουργηθεί δίκτυο πεζόδρομων και ποδηλατόδρομων μήκους 50 χλμ.

● Παραμένει για μια 15ετία το FIR Αθηνών, ενώ δεν θα μετεγκατασταθούν οι υπάρχουσες υποδομές για τα ΑμΕΑ. Προβλέπεται να παραμείνουν έπειτα από συμφωνία η πυροσβεστική, η αστυνομία και η αρχαιολογική υπηρεσία.