Ένα είναι σίγουρο: αν δεν προσταστεύσετε οι ίδιοι το πορτοφόλι σας, μη περιμένετε απο τους εμπόρους να το προστατεύσουν. Σήμερα μάλιστα, που όλοι προσέχουν τις τιμές, έχουν εφευρεθεί διάφορα κόλπα για να κάνουν την τιμή να φαίνεται ελκυστική.
Για παράδειγμα, πολλές φορές, η μείωση της τιμής του προϊόντος της προσφοράς, δεν είναι τόσο συμφέρουσα, όσο πιστεύουμε, καθώς το προϊόν μπορεί να πωλούνταν στη χαμηλή τιμή της προσφοράς για μεγαλύτερο χρονικό διάστημα, από ότι στην υψηλή, πριν μπει στην προσφορά.
Επίσης έχουμε τις πολυσυσκευασίες: Μπορεί να φαίνεται ότι είναι περισσότερο συμφέρουσες, αλλά τελικά να μην εξοικονομούμε τα χρήματα, που πιστεύουμε ότι κερδίζουμε. Για παράδειγμα, εάν ένα προϊόν πωλούνταν 0,50€ και έπειτα, η τιμή του ανέβηκε στα 0,75€, δεν θα πρέπει να μπαίνει σε προσφορά του τύπου «2 για 1€». Οι μεγάλες πολυσυσκευασίες δεν είναι πάντα πιο συμφέρουσες. Συχνά, η τιμή μονάδας της μεγάλης συσκευασίας είναι υψηλότερη από αυτήν της μικρής. Όλα αυτά μας οδηγούν σε οικονομική ζημία, σε χαμένο χρόνο και υπερκαταναλωτισμό.
Για όλα τα προϊόντα η τιμή αναγράφεται με δύο τρόπους: Η συνολική τιμή του τροφίμου που αγοράζουμε, όπως είναι συσκευασμένο και η τιμή μονάδος. Επειδή οι ποσότητες ομοειδών τροφίμων διαφέρουν από συσκευασία σε συσκευασία, η Ευρωπαϊκή νομοθεσία επιβάλλει την αναγραφή της τιμής μονάδος. Όμως, υπάρχουν πολλά προβλήματα:
· Η τιμή μονάδος αναγράφεται με γραμματοσειρά τόσο μικρή, που σχεδόν είναι αδύνατη η ανάγνωσή της.
· Η τιμή μονάδος για μια σάλτσα μπορεί να εκφραστεί ανά λίτρο, για μια άλλη ανά κιλό, για μια τρίτη ανά 100 gr ή 100 ml. Η τιμή αυτή για τα αγγουράκια, τα λάχανα ή τα μαρούλια μπορεί να εκφραστεί ανά κιλό, ή ανά τεμάχιο.
· Πολλές φορές, τα σουπερμάρκετ δεν μας γνωστοποιούν την τιμή μονάδος των τροφίμων που περιέχει μια συσκευασία προσφοράς, με αποτέλεσμα να μην είμαστε σε θέση να αξιολογήσουμε τι μας συμφέρει περισσότερο.
Υπάρχουν και περιπτώσεις που προϊόντα συρρικνώνονται, αλλά δεν συμβαίνει το ίδιο και στην τιμή τους. Δεν είναι λίγες οι περιπτώσεις, που μειώνεται η καθαρή ποσότητα ενός προϊόντος, χωρίς να μικρύνει η συσκευασία, να μειωθεί η τιμή του και χωρίς να ενημερωθούν οι καταναλωτές για αυτή την αλλαγή. Αυτό μας οδηγεί σε αγορές, που πιθανότατα να μην κάναμε, αν ήμασταν ενήμεροι για αυτές τις αλλαγές.
Κανείς δεν απαγορεύει στους κατασκευαστές να μειώσουν το μέγεθος του προϊόντος τους, αλλά θα πρέπει να ακολουθήσει η ενημέρωση των καταναλωτών για τις αλλαγές, που μπορεί να επέλθουν στην τιμή του.
premium.paratiritis.gr