Πριν από την προκήρυξη των εκλογών επιδιώκει η κυβέρνηση να κλείσει την τελευταία μεγάλη εκκρεμότητα των εξοπλιστικών προγραμμάτων, την επιλογή προμηθευτή για τις κορβέτες του Πολεμικού Ναυτικού, ενώ οι δύο ισχυροί «μνηστήρες» του προγράμματος, η ιταλική Fincantieri και η γαλλική Naval Group, που συμπράττουν με τα δύο μεγάλα ναυπηγεία της χώρας, κάνουν τις τελευταίες τους κινήσεις για να επικρατήσουν στη διεκδίκηση.
Στα τέλη του προηγούμενου χρόνου, οι δύο διεκδικητές είχαν καταθέσει τις βελτιωμένες προτάσεις τους για τρεις κορβέτες, με τον προϋπολογισμό και στις δύο περιπτώσεις να έχει κατεβεί στα 1,65 δισ. ευρώ, ενώ και οι δύο πλευρές είχαν παρουσιάσει προτάσεις για συμπαραγωγή των πλοίων σε ελληνικά ναυπηγεία, με τη Fincantieri να έχει συμμαχήσει με τα Ναυπηγεία Ελευσίνας και την Onex και τη Naval με τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά και τον εφοπλιστικό όμιλο του Γ. Προκοπίου.
Οι προτάσεις αυτές δεν ικανοποίησαν πλήρως το Πολεμικό Ναυτικό και την κυβέρνηση, ώστε να προχωρήσουν με βάση αυτές στην επιλογή αναδόχου και πριν από λίγες ημέρες οι δύο αμυντικές βιομηχανίες υπέβαλαν ακόμη πιο βελτιωμένες προτάσεις, που φαίνεται ότι θα είναι και οι τελικές, ώστε να προχωρήσει το ΚΥΣΕΑ στην ανάθεση του προγράμματος, κάτι που επιδιώκεται να γίνει το αμέσως επόμενο διάστημα και πάντως πριν προκηρυχθούν οι εκλογές.
Η γαλλική Naval, μάλιστα, δείχνει αποφασισμένη να κάνει κάθε προσπάθεια για να πάρει τη δουλειά από τη Fincantieri, που θεωρείται ότι έχει βραχύ προβάδισμα, γι' αυτό και η παρουσίαση της πρότασής της έγινε στην Αθήνα από υψηλόβαθμη αντιπροσωπεία με επικεφαλής τον διευθύνοντα σύμβουλο και με τη συμμετοχή του Γάλλου πρεσβευτή.
Οι Γάλλοι έχουν καλύψει ήδη με την προηγούμενη προσφορά τους το σημαντικότερο κενό που είχαν ως τώρα οι προτάσεις τους, καθώς έχουν συμπεριλάβει συμπαραγωγή των πλοίων στην Ελλάδα σε σημαντικό ποσοστό και φαίνονται ανοικτοί σε συνεργασίες με άλλες ελληνικές αμυντικές εταιρείες, εκτός από τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά, ώστε να δοθεί στο έργο η ελληνική προστιθέμενη αξία που ζητά η κυβέρνηση.
Στο ίδιο μοτίβο, η ιταλική Fincantieri κατέληξε σήμερα σε συμφωνίες συνεργασίας με ελληνικές εταιρείες της αμυντικής βιομηχανίας. Η ONEX Elefsis Shipyards και η Fincantieri με την επίσης ιταλική αμυντική βιομηχανία Leonardo (πρώην Finmeccanica) υπέγραψαν σήμερα στα Ναυπηγεία Ελευσίνας μνημόνιο συνεργασίας (ΜοU) με ελληνικές αμυντικές επιχειρήσεις.
Η προσπάθεια εμπλοκής ελληνικών εταιρειών στην προμήθεια έχει ιδιαίτερη βαρύτητα στην αξιολόγηση των δύο υποψηφίων από την κυβέρνηση, που επιχειρεί στα νέα εξοπλιστικά προγράμματα να μεγιστοποιήσει την ελληνική προστιθέμενη αξία, όπως φάνηκε πρόσφατα και από την έγκριση εκ μέρους του ΚΥΣΕΑ της προμήθειας των ισραηλινών πυραυλικών συστημάτων SPIKE, αφού πρώτα οι Ισραηλινοί είχαν κάνει αρκετές παραχωρήσεις στο θέμα της συμπαραγωγής.
Σε ό,τι αφορά τα δύο μεγάλα ναυπηγεία της χώρας, παράλληλα με τη διεκδίκηση των κορβετών, βρίσκονται σε εξέλιξη οι διαδικασίες αναβίωσής τους από τους νέους ιδιοκτήτες, την Onex του Π. Ξενοκώστα και τον εφοπλιστικό όμιλο του Γ. Προκοπίου:
- Τα Ναυπηγεία Ελευσίνας φθάνουν την Τετάρτη, 15 Φεβρουαρίου στο τέλος της περιπετειώδους διαδικασίας εξυγίανσης, καθώς αναμένεται να επικυρωθεί η σχετική συμφωνία από το δικαστήριο, ώστε το ναυπηγείο να τεθεί σε κανονική λειτουργία από το καλοκαίρι -ήδη άρχισαν οι επισκευές πλοίων, πριν ακόμη ολοκληρωθεί η εξυγίανση. Η Onex σκοπεύει να προχωρήσει σε συμφωνίες με αμερικανικές εταιρείες υψηλής τεχνολογίας και την Cosmote (για το δίκτυο 5G), ώστε το ναυπηγείο να λειτουργήσει με νέο προφίλ αυτοματοποίησης των παραγωγικών λειτουργιών του.
- Στα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά, τελευταία ψηφίδα για τη μετάβαση σε λειτουργία με το νέο ιδιοκτησιακό καθεστώς αποτελεί η προσωρινή απασχόληση, με βάση ειδική νομοθετική ρύθμιση που θα κατατεθεί, του προσωπικού στο Πολεμικό Ναυτικό από την 1η Φεβρουαρίου μέχρι το τέλος Ιουνίου. Παράλληλα, οι εργαζόμενοι λαμβάνουν από την ειδική διαχείριση οφειλόμενα μέχρι και το τέλος Ιανουαρίου.