Πολλοί καταναλωτές σε όλη την Ευρώπη εξακολουθούν να περιμένουν να τους επιστραφούν τα χρήματά τους για πτήσεις που ακυρώθηκαν κατά την περίοδο της πανδημίας το 2020.
Αυτό σημειώνει η Ένωση Καταναλωτών Ποιότητα Ζωής (ΕΚΠΟΙΖΩ) σε ανακοίνωσή της με την οποία υπενθυμίζει ότι, για συστηματικές παραβιάσεις των δικαιωμάτων των επιβατών από 16 αεροπορικές εταιρείες που δραστηριοποιούνται στην ΕΕ, οι εν λόγω εταιρείες καλούνται μέσω πρόσφατης ανακοίνωσης της ΕΕ να βελτιώσουν τις πρακτικές τους με τη βοήθεια ενός καταλόγου μέτρων που συνέταξαν η Επιτροπή και το δίκτυο συνεργασίας για την προστασία των καταναλωτών (Consumer Protection Cooperation Network-CPC Network).
Η ΕΚΠΟΙΖΩ υπογραμμίζει ότι η ανακοίνωση της ΕΕ αποτελεί θετική είδηση για τους καταναλωτές. Συγκεκριμένα, οι αεροπορικές εταιρείες και για εισιτήρια που αγοράζονται μέσω ενδιάμεσου φορέα, όπως οι διαδικτυακοί ταξιδιωτικοί πράκτορες ή οι πλατφόρμες κράτησης, δεσμεύτηκαν να βελτιώσουν τις πολιτικές ακύρωσης και τον τρόπο εξυπηρέτησης των επιβατών όταν ακυρώνεται η πτήση τους. Συγκεκριμένα, πρέπει να τηρούν τους κανόνες της διαφάνειας και σύννομης ενημέρωσης των καταναλωτών, αναφορικά με τα δικαιώματά τους, να μην αναγκάζουν ή/και υποχρεώνουν τους καταναλωτές να δεχθούν κουπόνια σε περίπτωση ακύρωσης πτήσεων (τη σχετική δέσμευση αρνήθηκαν η Wizzair και η Iberia) και να τους ενημερώνουν για το δικαίωμα επιστροφής των χρημάτων τους. Καλούνται τέλος να σταματήσουν τις καθυστερήσεις στις περιπτώσεις επιστροφής χρημάτων.
Η οργάνωση των καταναλωτών, επισημαίνει ότι η εφαρμογή και τήρηση της νομοθεσίας από τις αεροπορικές εταιρείες και η προστασία των δικαιωμάτων των επιβατών είναι εδώ και αρκετό διάστημα ιδιαίτερα προβληματική και η κρίση της πανδημίας COVID-19 έχει απλώς επιτείνει τα εν λόγω προβλήματα.
«Δυστυχώς -υπογραμμίζεται στην ανακοίνωση- ακόμα και σήμερα, παρά τις προηγούμενες υποσχέσεις ορισμένων αεροπορικών εταιρειών για αποζημίωση των καταναλωτών, που έχουν λάβει κουπόνια, ένας μεγάλος αριθμός καταναλωτών περιμένουν -σε ορισμένες περιπτώσεις για ένα χρόνο ή και περισσότερο- να πάρουν πίσω τα χρήματά τους, ενώ υπήρξαν περιπτώσεις που καταναλωτές δεν έλαβαν την αποζημίωσή τους όταν είχε παρέλθει ο χρόνος επιστροφής των κουπονιών που τους επιβλήθηκαν, με αποτέλεσμα να αναβληθεί μονομερώς εκ νέου από την αεροπορική εταιρεία η επιστροφή των χρημάτων τους».
Η Παναγιώτα Καλαποθαράκου, αντιπρόεδρος της ΕΚΠΟΙΖΩ δήλωσε: «Οι αεροπορικές εταιρείες παραβίασαν τα ενωσιακά δικαιώματα των καταναλωτών σε μεγάλη κλίμακα κατά τη διάρκεια της πανδημίας και ήρθε η ώρα να συμμορφωθούν. Οι δεσμεύσεις τους ενώπιον της ΕΕ για καλύτερη ενημέρωση και έγκαιρη αποζημίωση των επιβατών, σε περίπτωση ακύρωσης πτήσεων αποτελούν ένα σημαντικό βήμα, ώστε να διορθωθούν ορισμένες αδικίες εις βάρος των καταναλωτών. Πολλοί καταναλωτές σε όλη την Ευρώπη εξακολουθούν να περιμένουν πίσω τα χρήματά τους για πτήσεις που ακυρώθηκαν κατά την περίοδο της πανδημίας το έτος 2020. Οι υποσχέσεις είναι ένα πράγμα, το να τις τηρούν οι αεροπορικές εταιρείες είναι άλλο. Η προστασία των δικαιωμάτων των επιβατών προϋποθέτει κανόνες με ισχύ και αποτελεσματικότητα και έτσι μόνο μπορεί να αποκατασταθεί η εμπιστοσύνη τους στον συγκεκριμένο κλάδο».
Η ΕΚΠΟΙΖΩ ζητά:
- Οι αεροπορικές εταιρείες να τηρούν τις δεσμεύσεις τους και να σέβονται τα δικαιώματα των επιβατών
-Οι εθνικές αρχές να διασφαλίσουν την πλήρη συμμόρφωση όλων των αεροπορικών εταιρειών με τη νομοθεσία της ΕΕ και να πραγματοποιούν τακτικούς έλεγχους, ώστε να πάψουν οι παράνομες παρακρατήσεις και οι αθέμιτες πρακτικές των εταιρειών σε βάρος των καταναλωτών. Σε αντίθετη δε περίπτωση να προχωρήσουν σε διοικητικές κυρώσεις, σύμφωνα με το νόμο.
-Επίσης, οι εθνικές αρχές να εξασφαλίσουν όλοι οι καταναλωτές, που πιέστηκαν να δεχτούν κουπόνια και δεν τα έχουν χρησιμοποιήσει, είτε επειδή δεν τους δόθηκε άλλη επιλογή, είτε επειδή η εταιρεία κατεύθυνε τις επιλογές τους και τους οδήγησε προς την αποδοχή κουπονιών, να τους επιστραφούν τα χρήματά τους.
Τέλος, η ΕΚΠΟΙΖΩ καλεί τους καταναλωτές να καταγγέλλουν τις παράνομες πρακτικές.