Οικονομία

Εκδήλωση ΕΒΕΑ, ΣΕΒ, Enterprise Greece & ΣΕΒΕ για Κίνα: Οι ελληνικές εξαγωγές σημειώνουν σημαντική αύξηση


Οι προοπτικές, οι επιχειρηματικές και επενδυτικές ευκαιρίες που παρουσιάζει η αγορά της Κίνας, οι δυνατότητες διείσδυσης των ελληνικών προϊόντων, καθώς και ζητήματα πνευματικής ιδιοκτησίας αναλύθηκαν στην πρόσφατη εκδήλωση «Discover China» που πραγματοποίησαν το ΕΒΕΑ, ο ΣΕΒ, η Ελληνική Εταιρεία Επενδύσεων και Εξωτερικού Εμπορίου (Enterprise Greece) και ο ΣΕΒΕ, με την υποστήριξη της Eurobank, στα γραφεία του ΣΕΒ.

Όπως τονίστηκε, η οικονομία της Κίνας είναι μία από τις ισχυρότερες οικονομίες παγκοσμίως, παρουσιάζει συνεχή ανάπτυξη τις τελευταίες δεκαετίες και μπορεί να αποτελέσει σημαντικό πόλο έλξης για τις ελληνικές επιχειρήσεις. Μερικοί βασικοί κλάδοι που παρουσιάζουν ενδιαφέρον για τους Έλληνες εξαγωγείς που επιθυμούν να εισέλθουν στην κινεζική αγορά είναι τα τρόφιμα και τα ποτά, τα αγροτικά προϊόντα, οι κατασκευές και τα δομικά υλικά, καθώς και τα φάρμακα και τα καλλυντικά.

Ωστόσο, είναι μία αγορά ανταγωνιστική και σχετικά περίπλοκη. Οι εξαγωγείς οφείλουν να είναι ενημερωμένοι, να βρίσκονται σε συνεχή επαφή με τους εισαγωγείς και να αναλύουν τόσο τα τρέχοντα δεδομένα της αγοράς, όσο και τις εκτιμήσεις για την μελλοντική εξέλιξή της. Σημαντική παράμετρος είναι και η προστασία της πνευματικής ιδιοκτησίας, μέσω καταχώρισης διπλωμάτων ευρεσιτεχνίας και εμπορικών σημάτων στις αρμόδιες κινεζικές Αρχές.

Στην εκδήλωση συμμετείχαν πάνω από 85 επιχειρήσεις και θεσμικοί φορείς.

Η πρόεδρος του ΕΒΕΑ, Σοφία Κουνενάκη Εφραίμογλου, στην ομιλία της, τόνισε: «Η Κίνα αποτελεί την κινητήριο δύναμη της παγκόσμιας οικονομίας. Το 2023 ήταν ο κορυφαίος εξαγωγέας εμπορευμάτων για έβδομη συνεχή χρονιά και ο δεύτερος κορυφαίος εισαγωγέας εμπορευμάτων. Πρόκειται για τον τρίτο μεγαλύτερο εμπορικό εταίρο της Ελλάδας. Οι ελληνικές εξαγωγές στην Κίνα σημείωσαν σημαντική αύξηση τις τελευταίες δεκαετίες. Ωστόσο, υστερούν σε σχέση με τις πραγματικές δυνατότητες και τις ευκαιρίες που παρουσιάζει η συγκεκριμένη αγορά. Προοπτικές για περαιτέρω ενίσχυση και υποστήριξη της παρουσίας των ελληνικών επιχειρήσεων στην Κίνα υπάρχουν: με δράσεις δικτύωσης, με ανάπτυξη των επιχειρηματικών επαφών, αλλά και με συμμετοχή σε σημαντικές  εμπορικές εκθέσεις, προκειμένου να βελτιωθεί η ορατότητα και η αναγνωρισιμότητα των ελληνικών προϊόντων. Το ΕΒΕΑ, εδώ και πολλά χρόνια εργάζεται για τη δημιουργία διαύλων επαφής και συνεργασίας, με επιχειρηματικούς φορείς της Κίνας. Έχουμε υπογράψει μνημόνια συνεργασίας με πολυάριθμούς επιχειρηματικούς φορείς και κρατικούς οργανισμούς της Κίνας, έχουμε πραγματοποιήσει γόνιμες διμερείς συναντήσεις στο πλαίσιο επισκέψεων και επιχειρηματικών αποστολών. Τους προηγούμενους μήνες, είχαμε σειρά επαφών με σημαντικούς επιχειρηματικούς φορείς της Κίνας. Από την πλευρά μας, είναι δεδομένη η δέσμευση να συνεχίσουμε να υποστηρίζουμε με συνέπεια την προσπάθεια διείσδυσης των ελληνικών επιχειρήσεων στην Κίνα».

Κατά τον χαιρετισμό της, η Βίκυ Μακρυγιάννη, διευθύντρια Διεθνών Σχέσεων και Περιφερειακής Ανάπτυξης στον ΣΕΒ δήλωσε: «Η Κίνα, με τη δυναμική οικονομία και την τεράστια αγορά της, προσφέρει μεγάλο αριθμό ευκαιριών στους Έλληνες εξαγωγείς. Ως η δεύτερη μεγαλύτερη οικονομία στον κόσμο, η Κίνα έχει επιδείξει αξιοσημείωτη ανάπτυξη και ανθεκτικότητα, αποτελώντας παγκόσμιο κόμβο για το εμπόριο και τις επενδύσεις. Η ακμάζουσα μεσαία τάξη της χώρας, με την αυξανόμενη αγοραστική της δύναμη και τη ζήτηση για προϊόντα υψηλής ποιότητας, αποτελεί μια ιδανική αγορά για τα ελληνικά προϊόντα και υπηρεσίες. Τα ελληνικά προϊόντα, γνωστά για την ποιότητα, την αυθεντικότητα και τη μοναδικότητά τους, έχουν μια ξεχωριστή απήχηση στην Κίνα. Από το εκλεκτό ελαιόλαδο και τα εκλεκτά κρασιά μας μέχρι τα υψηλής ποιότητας γαλακτοκομικά προϊόντα, τα θαλασσινά και τα χειροποίητα προϊόντα, η Ελλάδα έχει πολλά να προσφέρει. Παράλληλα, ευκαιρίες για τους Έλληνες εξαγωγείς εντοπίζονται στον κλάδο των κατασκευών, των φαρμάκων και των καλλυντικών, καθώς και στον τεχνολογικό εξοπλισμό. Οι Κινέζοι καταναλωτές αναζητούν ολοένα και περισσότερο ποικίλα, υψηλής ποιότητας διεθνή προϊόντα και οι ελληνικές εξαγωγές βρίσκονται σε καλή θέση για να καλύψουν αυτή τη ζήτηση».

O διευθύνων σύμβουλος της Enterprise Greece, Δρ. Μαρίνος Γιαννόπουλος, ανέφερε: «Τα τελευταία χρόνια, η Ελλάδα και η Κίνα έχουν αναπτύξει μια αμοιβαία επωφελή οικονομική συνεργασία. Σύμβολο αυτής της συνεργασίας είναι η κινεζική επένδυση στο λιμάνι του Πειραιά, που τον έχει μετατρέψει σε ένα από τα πιο πολυσύχναστα λιμάνια εμπορευματοκιβωτίων στην Ευρώπη. Έκτοτε, βλέπουμε μια σταθερά αυξανόμενη εμπορική ροή προς την αγορά της Κίνας, στο οποίο συμβάλλει και η επαναλαμβανόμενη συμμετοχή της Ελλάδας με εθνικό περίπτερο στην China International Import Expo. Τα υψηλής ποιότητας ελληνικά προϊόντα που εξάγονται στην εν λόγω αγορά κυμαίνονται από τα εξαιρετικά προϊόντα διατροφής έως τα φαρμακευτικά, τα οικοδομικά υλικά αλλά και τεχνολογικές εφαρμογές σε διάφορους τομείς, συμπεριλαμβανομένης της ναυτιλίας. Η Κίνα αποτελεί αγορά προτεραιότητας για τους Έλληνες εξαγωγείς και με τη συγκεκριμένη εκδήλωση αναζητούμε νέες εμπορικές ευκαιρίες για την εδραίωση των ελληνοκινεζικών σχέσεων προσδοκώντας στην οικονομική ευημερία των χωρών μας».

Στο χαιρετισμό του, ο Παναγιώτης Χασάπης, εκτελεστικός αντιπρόεδρος του ΣΕΒΕ, υπογράμμισε: «Σε μια ταχέως αναπτυσσόμενη χώρα, όπως η Κίνα, οι προοπτικές για ενίσχυση της εξωστρέφειας είναι πολυάριθμες. Το 2023, οι εισαγωγές από την Κίνα έφτασαν τα 6,9 δισ. ευρώ, με κύρια προϊόντα εισαγωγών τις ηλεκτρικές συσκευές/μηχανές και τους λέβητες, με συνολική αξία εισαγωγών ίση με 1,5 δισ. ευρώ για το καθένα. Από την άλλη μεριά οι εξαγωγές ανήλθαν στα 384 εκατ. ευρώ, με τον κλάδο των μαρμάρων να αποτελεί τον κύριο εξαγωγικό κλάδο με αξία εξαγωγών ίση με 104 εκατ. ευρώ. Το γεγονός, ότι η αξία των ελληνικών εξαγωγών ισούται με το 0,01% της αξίας των συνολικών εισαγωγών, της Κίνας που ανέρχονται στα 3,039 τρισ. ευρώ, αποδεικνύει τη δυναμική που διακατέχει η κινέζικη αγορά για την ενίσχυση της ελληνικής εξωστρέφειας. Δεδομένου του αυξανόμενου κατά κεφαλήν ΑΕΠ, το οποίο έχει τριπλασιαστεί από τα 4,5 χιλ. δολάρια το 2010, στα 13,2 χιλ. δολάρια το 2023, αναμένεται να προκληθούν αλλαγές στη ζήτηση των Κινέζων καταναλωτών, οι οποίοι απολαμβάνοντας υψηλότερο εισόδημα θα επικεντρώσουν τη ζήτησή τους σε αγαθά υψηλής προστιθέμενης αξίας. Αυτό θα δημιουργήσει πολύτιμες ευκαιρίες για τους Έλληνες εξαγωγείς, με έμφαση σε κλάδους όπως τα τρόφιμα και ποτά».

Χαιρετισμό επίσης απηύθυνε και ο Νέϊβιντ Ορλάντι, EU Partnerships Manager, EU SME Centre και στη συνέχεια, ο πρέσβης της Λαϊκής Δημοκρατίας της Κίνας στην Ελλάδα, Ξιάο Ζαντζένγκ και η Ιωάννα Μπαντελή, σύμβουλος Οικονομικών και Εμπορικών Υποθέσεων Α' της Β5 Διεύθυνσης Διμερών Οικονομικών Σχέσεων του υπουργείου Εξωτερικών. Ακολούθησε ειδική παρουσίαση από τον Αλέσιο Πετίνο, Business Advisor, EU SME Centre, ο οποίος παρείχε πληροφορίες και συμβουλές για την είσοδο των ελληνικών επιχειρήσεων στην αγορά της Κίνας, ενώ αναφέρθηκε στις ευκαιρίες και τις προκλήσεις που παρουσιάζει η κινεζική αγορά τροφίμων και ποτών, καθώς και στους τρόπους αποτελεσματικής διείσδυσης των ελληνικών προϊόντων.

Τέλος, η Κάθριν Χενιγκ Γι Χουινί, China IP SME Helpdesk αναφέρθηκε στους τρόπους προστασίας των δικαιωμάτων πνευματικής ιδιοκτησίας στην Κίνα.

Διαβαστε επισης