Πολιτική

DieselGate: Θα αποζημιωθούν εκατομμύρια κάτοχοι VW;


 

Δικαστική απόφαση-πιλότο, από την οποία θα κριθεί αν θα αποζημιωθούν από την VW εκατομμύρια κάτοχοι ντίζελ αυτοκινήτων στις χώρες της Ευρώπης, αναμένεται να εκδώσει η γερμανική Δικαιοσύνη, όπου θα συζητηθεί αγωγή γερμανικής καταναλωτικής οργάνωσης.

Η υπόθεση αφορά περισσότερους από 9.000 ιδιοκτήτες οχημάτων του ομίλου VW και στην Ελλάδα, τα οποία έχει διαπιστωθεί ότι φέρουν ντίζελ κινητήρες τύπου ΕΑ 189, στους οποίους έχει εγκατασταθεί το ειδικό λογισμικό για αλλοίωση αποτελεσμάτων σε ελέγχους εκπομπής ρύπων.

Η γερμανική καταναλωτική οργάνωση myRight κατέθεσε αγωγή εναντίον της VW, την Τετάρτη. Κατηγορεί την αυτοκινητοβιομηχανία ότι εξαπάτησε καταναλωτές, στους οποίους πούλησε αυτοκίνητα, τα οποία δεν συμμορφώνονταν με τα ανώτατα όρια εκπομπής ρύπων.

Η οργάνωση ζητεί να υποχρεωθεί από το δικαστήριο η αυτοκινητοβιομηχανία να επαναγοράσει όλα τα οχήματα με το λογισμικό αλλοίωσης των αποτελεσμάτων στους ελέγχους για ρύπους στην τιμή που αυτά πωλήθηκαν αρχικά στους καταναλωτές.

Πρόκειται για μια αγωγή-πιλότο, που δεν καλύπτει όλους τους ιδιοκτήτες, αλλά με βάση την απόφαση που θα εκδοθεί τα δικαστήρια στο μέλλον θα κρίνουν όλες τις άλλες αντίστοιχες αγωγές που θα κατατεθούν. Επιπλέον, επειδή η απόφαση που θα εκδοθεί από τη γερμανική Δικαιοσύνη θα είναι η πρώτη στην Ευρώπη για αυτό το θέμα, θα γίνει οδηγός και για τα δικαστήρια των άλλων ευρωπαϊκών χωρών.

Μετά το ξέσπασμα του DieselGate στις ΗΠΑ, όπου διαπιστώθηκε ότι το ειδικό λογισμικό είχε χρησιμοποιηθεί για να εμφανίζονται τεχνητά χαμηλές οι εκπομπές ρύπων και να επιτρέπεται η κυκλοφορία οχημάτων στην αμερικανική αγορά, η γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία δεσμεύθηκε να αποζημιώσει όλους τους κατόχους οχημάτων με τέτοιο λογισμικό.

Αντίθετα, στην Ευρώπη, όπου είναι ασθενέστερο το θεσμικό πλαίσιο για την προστασία των καταναλωτών, η VW ως τώρα αποκρούει τις πιέσεις για ανάλογη αποζημίωση των 8,5 εκατομμυρίων ιδιοκτητών των επίμαχων οχημάτων.

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έχει κινήσει διαδικασίες για να ελεγχθούν για παράβαση του κοινοτικού δικαίου επτά χώρες, μεταξύ των οποίων και η Ελλάδα, οι οποίες κατηγορούνται ότι δεν έλαβαν τα κατάλληλα μέτρα για την εφαρμογή των περιβαλλοντικών κανόνων, σχετικά με τα μέγιστα όρια εκπομπής ρύπων από πετρελαιοκίνητα οχήματα.

"Παράνομες και ανήθικες πράξεις"

Στην Ελλάδα, κινήσεις από την καταναλωτική οργάνωση ΕΚΠΟΙΖΩ έχουν γίνει εναντίον της VW.  Πρόσφατα, η ΕΚΠΟΙΖΩ προχώρησε σε εξώδικη διαμαρτυρία στις εταιρείες-επισήμους διανομείς του ομίλου Volkswagen στην Ελλάδα «KΟSMOCAR», «TEXNOKAΡ» και «ΒΙΑΜAΡ» και τις κάλεσε να γνωστοποιήσουν εγγράφως και άμεσα, τις ενέργειες στις οποίες θα προβούν προς αποκατάσταση του προβλήματος που προκλήθηκε στους καταναλωτές, πριν από περίπου ένα χρόνο «από τις παράνομες και ανήθικες πράξεις της κατασκευάστριας εταιρίας», σχετικά με το σκάνδαλο με τα «πειραγμένα» λογισμικά.

Επίσης, η οργάνωση ζήτησε από τις εταιρείες να γνωστοποιήσουν το ακριβές ποσό αποζημίωσης που προτίθενται να καταβάλουν στους καταναλωτές και τέλος να προβούν άμεσα σε επέκταση της εγγύησης, για τουλάχιστον 10 έτη, από την αποκατάσταση του προβλήματος.

Όπως έκανε γνωστό η ΕΚΠΟΙΖΩ, η εταιρεία «KOSMOCAR» απάντησε ότι έχει ήδη αρχίσει τη δωρεάν αποκατάσταση των αυτοκινήτων, αρνούμενη όμως ευθύνες για την εξαπάτηση των καταναλωτών και για αποζημίωση του κάθε αγοραστή. Η εταιρεία «ΒΙΑΜΑΡ» δήλωσε ότι δεν είναι πλέον αντιπρόσωπος της Volkswagen και δεν εμπλέκεται στην υπόθεση, ενώ η εταιρεία «ΤΕΧΝΟΚΑΡ» δεν έχει ακόμα ανταποκριθεί.

Η ΕΚΠΟΙΖΩ κάλεσε τους καταναλωτές, που πρόκειται να παραδώσουν τα οχήματά τους για επισκευή, «να μην αποδεχτούν οποιαδήποτε πρόταση μπορεί να θέσει σε κίνδυνο τα δικαιώματά τους από τη νομοθεσία».