Η ακρίβεια έχει μεταβάλλει τις συνήθειες των καταναλωτών, οι οποίοι έχουν γίνει φειδωλοί στις αγορές τους, δίνοντας προτεραιότητα σε αγαθά πρώτης ανάγκης. Οι δαπάνες που αφορούν ένδυση, υπόδηση και εν γένει σχετίζονται με τις εμπορικές επιχειρήσεις, έχουν περιοριστεί σημαντικά και δεν λαμβάνουν ώθηση ούτε σε ευνοϊκές συνθήκες για τους καταναλωτές, δηλαδή σε περίοδο εκπτώσεων.
Οι προσδοκίες των εμπόρων για ανάταση της αγοραστικής κίνησης και του τζίρου και των καταστημάτων τους, την περίοδο των καλοκαιρινών εκπτώσεων, διαψεύστηκαν παταγωδώς. Οι πωλήσεις των καταστημάτων σε Αθήνα και Πειραιά κατά την διάρκεια των εκπτώσεων, κινήθηκαν σε χαμηλότερο επίπεδο, σε σύγκριση με την περσινή περίοδο.
Τα στοιχεία μιλούν από μόνα τους: ένας στους δύο εμπόρους σε Αθήνα και Πειραιά (ποσοστό 50,4% και 62% αντίστοιχα) δήλωσε χειρότερο τζίρο σε σύγκριση με το 2022 κατά τη διάρκεια του διμήνου Ιουλίου – Αυγούστου. Μόνο το (18,3%) δήλωσε αύξηση του τζίρου στην Αθήνα, σύμφωνα με έρευνα του Εμπορικού Συλλόγου Αθηνών (ΕΣΑ) και μόλις 5% στον Πειραιά.
Όπως προκύπτει από την έρευνα του Εμπορικού Συλλόγου Πειραιώς, στην πλειονότητα των καταστημάτων καταγράφηκε μείωση του τζίρου έως 20%, ενώ σαν καλύτερη περίοδος από άποψη αγοραστικής κίνησης αναδείχθηκε ο μήνας Ιούλιος. Αυτό που διαπιστώνουν οι έμποροι και πως τα κυριότερα προβλήματα σήμερα για την αγορά είναι η μειωμένη καταναλωτική δαπάνη των πελατών, η ακρίβεια σε μια σειρά βασικών αγαθών που πιέζουν το εισόδημα των νοικοκυριών και η διαφορετική ιεράρχηση των αναγκών τους.
Οι πολίτες προσαρμόζουν τους ατομικούς-οικογενειακούς προϋπολογισμούς στα νέα δυσμενή οικονομικά δεδομένα και υπό αυτό το πρίσμα έχουν αλλάξει και τις καταναλωτικές τους συνήθειες.
Άξιο αναφοράς, πάντως είναι το γεγονός ότι μία στις δύο επιχειρήσεις στον Πειραιά, δήλωσαν πως απορρόφησαν το σύνολο των ανατιμήσεων και προέβησαν σε γενναίες εκπτώσεις, ενώ αυξανόμενο είναι το ποσοστό των καταστημάτων που αποκτούν ψηφιακό κανάλι και επενδύουν στη συνολική αναβάθμισή τους. Είναι χαρακτηριστικό σε Αθήνα και Πειραιά 7 στις 10 εμπορικές επιχειρήσεις διαθέτουν e-shop.
Τέλος σύμφωνα με την έρευνα, οι εκτεταμένοι έλεγχοι που διενεργήθηκαν στην αγορά την εκπτωτική περίοδο, κατέδειξαν μηδενικό βαθμό παραβατικότητας των εμπορικών επιχειρήσεων.