Η ΔΕΠΑ μπαίνει ως μέτοχος στο επιχειρηματικό-επενδυτικό σχήμα που θα κατασκευάσει και θα εκμεταλλεύεται τον τερματικό σταθμό υγροποιημένου φυσικού αερίου στην Αλεξανδρούπολη. Σήμερα υπεγράφη η σχετική συμφωνία με την Gastrade, που ηγείται του σχήματος.
Το deal οριστικοποιήθηκε και ανακοινώθηκε στο πλαίσιο του Southeast Europe Energy Forum, το οποίο διοργανώνεται από το Ελληνοαμερικανικό Επιμελητήριο και την Ελληνική Δεξαμενή Σκέψης για την Ενεργειακή Οικονομία.
Τη συμφωνία υπέγραψαν ο διευθύνων σύμβουλος της ΔΕΠΑ, Δημήτρης Τζώρτζης και ο πρόεδρος της GASTRADE, Ιωάννης Αράπογλου.
Πρόκειται για ένα πολύ σημαντικό έργο το οποίο αναμένεται να διασφαλίσει νέες ποσότητες φυσικού αερίου για την τροφοδοσία της ελληνικής και της περιφερειακής αγοράς της Νότιο-Ανατολικής Ευρώπης, συμβάλλοντας ταυτόχρονα στην διεύρυνση των πηγών προμήθειας φυσικού αερίου και στην ενεργειακή ασφάλεια.
Σύντομα θα ολοκληρωθεί το market test ενώ η τελική απόφαση για την υλοποίηση του project θα ληφθεί στο τέλος του έτους. Η κατασκευή του τερματικού σταθμού αναμένεται ότι θα ολοκληρωθεί σε δύο χρόνια.
Όπως ανέφερε o Δρ. Ανδριοσόπουλος, πρόεδρος της HAEE και συνδιοργανωτής του Southeast Europe Energy Forum σχολιάζοντας την υπογραφή της συμφωνίας, «η συγκεκριμένη επένδυση θα επιτρέψει στους συμμετέχοντες να βρουν καταρχήν εναλλακτικούς αγοραστές σε μια περιοχή η οποία είναι αρκετά κλειστή για άλλους ανταγωνιστές. Οι βαλκανικές χώρες βόρεια της Ελλάδος (Βουλγαρία, Σερβία) προμηθεύονται αυτή τη στιγμή μόνο ρωσικό αέριο, που έρχεται μέσω αγωγού από την Ουκρανία. Το project της Αλεξανδρούπολης θα δώσει τη δυνατότητα και στους δυνητικούς αγοραστές σε αυτές τις χώρες των Βαλκανίων να διαφοροποιήσουν λίγο τις πηγές προμήθειας.
Γενικότερα, το LNG έχει αλλάξει δραματικά την αγορά φυσικού αερίου παγκοσμίως, με αιχμή του δόρατος την Αμερική λόγω της πολύ φθηνής παραγωγής ειδικά μέσω του σχιστολιθικού αερίου , το οποίο έχουν τη δυνατότητα να το παράξουν σε πολύ χαμηλή τιμή και να το μεταφέρουν υγροποιημένο σε ολόκληρο τον κόσμο.
Το φυσικό αέριο αποκτά πλέον μεγαλύτερη εμπορευσιμότητα και μπορεί να διακινηθεί παντού. Αυτό καθίσταται δυνατόν μέσω των καραβιών που μεταφέρουν LNG και μέσω των μονάδων υγροποίησης (από εκεί που εξάγεται το αέριο ) και των μονάδων αεριοποίησης (εκεί που μπορούν να δεχθούν αυτό το αέριο). Τα κόστη έχουν πέσει σημαντικά τα τελευταία χρόνια και ένας από τους τρόπους εισαγωγής αερίου με τη μορφή LNG γίνεται με αυτές τις πλωτές μονάδες (όπως είναι και το προτεινόμενο project στην Αλεξανδρούπολη). Αυτές οι μέθοδοι ρίχνουν το κόστος στο 1/3 και στο 1/4 σε σχέση με τα παραδοσιακά terminals που βρίσκονται στην ξηρά.