Πολιτική

CSI Athens στη Γερμανία


  Είναι ο βασιλιάς της τηλεθέασης: δεκάδες εκατομμύρια γερμανοί καθηλώνονται στη μικρή οθόνη παρακολουθώντας μετά μανίας αστυνομικά έργα. Κατά προτίμηση απολαμβάνουν καλογυρισμένα αυτοτελή επεισόδια σε διάφορες εκδοχές, από το περιπετειώδες Tatort που μεσουρανεί από το 1970, μέχρι τον τρυφερό, τετράποδο «Υπαστυνόμο Rex», που απέκτησε φίλους και στην Ελλάδα.

Όμως το κοινό έχει κουραστεί πλέον από το ανελέητο κυνηγητό στα κανάλια του Αμβούργου και στις τσιμινιέρες του Μπόχουμ. Η καινούργια μόδα, ίσως και λόγω Σένγκεν, θέλει τους επιθεωρητές να περνούν τα σύνορα για να καταδιώξουν υποχθόνιους τύπους σε όλη την Ευρώπη.

Η αρχή έγινε με την τις περιπέτειες του αστυνόμου Μπρουνέτι στη Βενετία, τηλεοπτική εκδοχή για τα αστυνομικά μυθιστορήματα της Ντόνα Λεόν. Ακολούθησαν αστυνομικές περιπέτειες στις ακτές της Βρετάνης και στα σοκάκια της Κωνσταντινούπολης. Σήμερα, για πρώτη φορά, ο γερμανός επιθεωρητής Μαξ Ρίχτερ (τον υποδύεται ο Φράνσις Φούλτον Σμιθ) καταφθάνει στην Αθήνα για να εξιχνιάσει μία μυστηριώδη δολοφονία σε τηλεοπτικό χρόνο 90 λεπτών.

Όπως αναφέρει η Deutsche Welle, επίσημος τίτλος: «Δούρειοι ίπποι». Σαν να λέμε: «Τα φαινόμενα απατούν». Οι σεναριογράφοι προφανώς σκέφτηκαν ότι μία τηλεταινία με ελληνικό χαρακτήρα πρέπει να διαθέτει τουλάχιστον έναν –όπουλο, καθώς και μία Ελένη, κατά προτίμηση με ερωτικές διαθέσεις.

Έτσι λοιπόν, ο Μαξ Ρίχτερ αναγκάζεται να συνεργαστεί με τον έλληνα συνάδελφό του Πέτρο Μακρόπουλο (τον ρόλο ερμηνεύει ο «καρατερίστας» Βάλντεμαρ Κόμπους). Αλλά ο Μακρόπουλος δεν γνωρίζει ότι ο προϊστάμενός του, επιθεωρητής Ρίτσος, έχει δώσει παράλληλα εντολή στον Ρίχτερ να «κατασκοπεύει» τον Μακρόπουλο για να εξιχνιάσει πιθανή ανάμειξή του σε υποθέσεις δωροδοκίας. Τα πράγματα περιπλέκονται περισσότερο όταν οι Ρίχτερ και Μακρόπουλος ανακαλύπτουν ότι το φονικό όπλο προέρχεται από τη Γερμανία, ενώ δεν γίνονται πιο απλά όταν η Ελένη αρχίζει να φλερτάρει με τον Ρίχτερ. Ποια είναι η Ελένη; Η κόρη του Μακρόπουλου. Ή μήπως του Ρίτσου; Δεν έχει σημασία. Σημασία έχει ότι οι επιθεωρητές στα αμερικανικά αστυνομικά έργα έχουν θεληματικό πηγούνι και coffee to go, ενώ στα αντίστοιχα ελληνικά αφήνουν μούσι και πίνουν ρετσίνες.

Το παιχνίδι με τα κλισέ

Αθήνα, Πειραιάς, Ακρόπολη προσφέρουν ένα εντυπωσιακό σκηνικό, είναι η αλήθεια. Οι πρωταγωνιστές άλλοτε κυνηγούν τους κακούς, άλλοτε τα πίνουν, άλλοτε απαγγέλουν Αριστοτέλη. Το Γερμανικό Πρακτορείο Ειδήσεων προειδοποιεί: «Βλέποντας την ταινία αυτή κάποιοι Έλληνες μάλλον θα τρομάξουν ή θα θελήσουν να πνίξουν τον καημό τους στο ούζο». Και αυτό γιατί, για να το διατυπώσουμε κομψά, «το ηθελημένο παιχνίδι με τα κλισέ δεν κρίνεται πάντα επιτυχημένο». Αλλά ας μην είμαστε τόσο αυστηροί. Η δαιμόνια, και εξειδικευμένη στα αστυνομικά θρίλερ, εικονολήπτρια Εύα Φλέιγκ από την Ελβετία απογειώνει την vintage αισθητική της Αθήνας. Οι σκηνές της καταδίωξης αποτυπώνουν τον νευρώδη χαρακτήρα της πόλης, ενώ οι γραφικές νυχτερινές βόλτες δείχνουν μία άλλη, ειδυλλιακή πλευρά της που πάντα «μιλάει» στην ψυχή του γερμανού τηλεθεατή. Σε ρόλο-κλειδί διαπρέπει η αγαπημένη γερμανίδα ηθοποιός Αντρέα Σαβάτσκι, ενώ την εμφάνισή του κάνει και ο Κώστας Σόμμερ.

Να σημειωθεί ότι η πρώτη εντύπωση του καλοζωϊσμένου Μακρόπουλου όταν γνωρίζει τον καλογυμνασμένο Ρίχτερ δεν ήταν καθόλου ενθουσιώδης: «Εδώ κόβουμε από παντού και πληρώνουμε για να φέρουμε αστυνομικούς από τη Γερμανία;» απορεί ο άνθρωπος. Το πιάσαμε το υπονοούμενο. Πάντως, στα επόμενα επεισόδια ο Ρίχτερ και οι συνάδελφοί τους μάλλον δεν πρόκειται να αντιμετωπίσουν παρόμοια προβλήματα. Το καθήκον θα τους καλέσει στη βόρεια Ιταλία, στη Ζυρίχη και στο Τελ Αβίβ.