Δεν πρέπει να υπάρξει επιστροφή «στα σκληρά σύνορα του παρελθόντος» είναι η θέση στην οποία θα επιμείνει η βρετανική κυβέρνηση στις διαπραγματεύσεις για το Brexit, θέλοντας να διασφαλίσει ότι πρόσωπα και αγαθά θα συνεχίσουν να ταξιδεύουν ελεύθερα ανάμεσα στη Δημοκρατία της Ιρλανδίας και τη Βόρεια Ιρλανδία μετά την αποχώρηση του Ηνωμένου Βασιλείου. Το Λονδίνο έδωσε σήμερα στη δημοσιότητα τις προτάσεις του για τη διευθέτηση του δυσκολότερου θέματος του διαζυγίου με τη Ευρωπαϊκή Ενωση.
Περί τους 30.000 άνθρωποι διασχίζουν καθημερινά τα σύνορα μήκους 500 χιλιομέτρων χωρίς τελωνεία ή ελέγχους των υπηρεσιών μετανάστευσης. Το καθεστώς αυτό θέτει σε δοκιμασία τους διαπραγματευτές που καλούνται να βρουν τρόπους για την εφαρμογή περιορισμών χωρίς να προκαλέσουν εντάσεις σε μία περιοχή όπου 3.600 άνθρωποι σκοτώθηκαν κατά τη διάρκεια της εποχής που είναι γνωστή ως The Troubles πριν από την ειρηνευτική συμφωνία του 1998.
Η βρετανική κυβέρνηση αναφέρει σε έγγραφο που δημοσιεύεται σήμερα ότι επιθυμεί σύνορα χωρίς «φυσική υλική υποδομή και συνοριακά φυλάκια» με το επιχείρημα ότι οι νέοι τελωνειακοί κανόνες που θα ισχύσουν μετά το Brexit θα επιτρέψουν την ελεύθερη κυκλοφορία των αγαθών.
Το μελλοντικό στάτους των χερσαίων συνόρων ανάμεσα στη Βόρεια Ιρλανδία, που θα αποχωρήσει από την Ευρωπαϊκή Ενωση μαζί με τη Βρετανία, και τη Δημοκρατία της Ιρλανδίας , η οποία θα παραμείνει μέλος της Ενωσης , είναι ένα από τα ακανθώδη θέματα των διαπραγματεύσεων του διαζυγίου. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή επιμένει ότι το θέμα του συνοριακού καθεστώτος θα πρέπει να επιλυθεί νωρίς, πριν από από τις συνομιλίες για τις μελλοντικές εμπορικές σχέσεις των δύο πλευρών.
«Και οι δύο πλευρές πρέπει να δείξουν ευελιξία και φαντασία», δήλωσε βρετανική κυβερνητική πηγή.
Το Λονδίνο προωθεί δύο επιλογές για τις μελλοντικές τελωνειακές διευθετήσεις με την Ευρωπαϊκή Ενωση: η πρώτη περιλαμβάνει την παντελή απουσία τελωνειακών ελέγχων και η δεύτερη την εφαρμογή υπερσύγχρονων μεθόδων ελέγχων χωρίς να υπάρχει ανάγκη διακοπής της ροής προσώπων και αγαθών.
Ωστόσο, η ιδέα αντιμετωπίζεται με σκεπτικισμό από τους ευρωπαίους και σύντομα πρώην εταίρους του Ηνωμένου Βασιλείου. Ηδη, ο διαπραγματευτής του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου Γκι Φέρχοφστατ χαρακτήρισε χθες «φαντασίωση» την ιδέα των «αόρατων συνόρων».
Η Ευρωπαϊκή Ενωση προειδοποίησε ότι η Βρετανία δεν μπορεί να περιμένει να διατηρήσει τα προνόμια της ευρωπαϊκής Ενιαίας αγοράς μετά το Brexit, με τον επικεφαλής διαπραγματευτή της Ενωσης Μισέλ Μπαρνιέ να δηλώνει τον Ιούλιο ότι «εμπόριο χωρίς περιορισμούς» με την ΕΕ δεν είναι δυνατόν.
Ωστόσο, η βρετανική κυβέρνηση έχει δηλώσει την πρόθεσή της να διατηρήσει μία Common Travel Area (Κοινή Ταξιδιωτική Περιοχή) στο πλαίσιο συμφωνίας που θα επιτρέπει την ελεύθερη κυκλοφορία ανάμεσα στο Ηνωμένο Βασίλειο και την Ιρλανδία για βρετανούς και ιρλανδούς πολίτες.
Και έχει απορρίψει την ιδέα των συνόρων στην Θάλασσα της Ιρλανδίας που χωρίζει την Αγγλία, Ουαλία και Σκωτία, από τη Δημοκρατία της Ιρλανδίας και τη Βόρεια Ιρλανδία ως « μη βιώσιμη συνταγματικά ή οικονομικά».
Το συνοριακό καθεστώς ανάμεσα στη Δημοκρατία της Ιρλανδίας και τη Βόρεια Ιρλανδία είναι το ένα από τα τρία σημαντικά ζητήματα προτεραιότητας που η Ευρωπαϊκή Ενωση προτάσσει για να επιλυθούν στην πρώτη φάση των διαπραγματεύσεων, πριν οι συζητήσεις προχωρήσουν στον προσδιορισμό της μελλοντικής σχέσης ανάμεσα στο Ηνωμένο Βασίλειο και την ΕΕ.