Ο υπουργός Επιχειρήσεων της Βρετανίας Γκρεγκ Κλαρκ δήλωσε σήμερα ότι υπάρχουν λόγοι για να υπάρχει αισιοδοξία ότι η Βρετανία θα επιτύχει μια συμφωνία για το Brexit με την ΕΕ, μετά την προειδοποίηση της ιαπωνικής εταιρείας Toyota ότι αν το Ηνωμένο Βασίλειο βγει από την ΕΕ χωρίς συμφωνία θα πληγεί η παραγωγή της.
Μόλις έξι μήνες πριν από την αναμενόμενη αποχώρηση της Βρετανίας από την ΕΕ στις 29 Μαρτίου του 2019, η Βρετανίδα πρωθυπουργός Τερέζα Μέι δήλωσε ότι οι συνομιλίες για την επίτευξη μιας συμφωνίας για το "διαζύγιο" βρίσκονται σε αδιέξοδο.
Η Μέι είπε επίσης ότι οι προτάσεις της που εμπεριέχονται στο σχέδιο που έχει γίνει γνωστό με την ονομασία "Τσέκερς" αποτελούν τη μόνη βιώσιμη επιλογή. Ωστόσο οι ηγέτες της ΕΕ είπαν από την πλευρά τους ότι βασικά τμήματα αυτών των προτάσεων της Μέι δεν μπορούν να γίνουν αποδεκτά, ενώ και πολλοί βουλευτές του Συντηρητικού της Κόμματος απείλησαν να καταψηφίσουν μια συμφωνία με την ΕΕ που θα στηριχθεί στο σχέδιό της.
Η αβεβαιότητα προκάλεσε ανησυχίες ότι η Βρετανία θα φύγει από την ΕΕ χωρίς να έχει επιτευχθεί προηγουμένως μια συμφωνία, το οποίο θα έχει ως αποτέλεσμα να προκληθούν, σύμφωνα με τις επιχειρήσεις και ιδιαίτερα τις αυτοκινητοβιομηχανίες, τεράστιες ζημιές.
"Βεβαίως και θέλουμε μια συμφωνία", δήλωσε στον ραδιοσταθμό του BBC ο Γκρεγκ Κλαρκ.
"Κανένας δεν θα πρέπει να τρέφει καμία ψευδαίσθηση ότι η πρωθυπουργός και η διαπραγματευτική μας ομάδα δεν είναι απολύτως αποφασισμένες" γι'αυτό, σημείωσε και πρόσθεσε ότι "υπάρχουν λόγοι για να υπάρχει αισιοδοξία ότι μπορούμε να επιτύχουμε μια συμφωνία σε αυτό".
Ο Κλαρκ αντιδρούσε στα σχόλια του διευθυντή του εργοστασίου της Τoyota στην κεντρική Αγγλία, ο οποίος δήλωσε το BBC ότι μια έξοδος χωρίς συμφωνία θα βλάψει την παραγωγή.
Αυτή είναι η πιο πρόσφατη από μια σειρά προειδοποιήσεων από αυτοκινητοβιομηχανίες ότι οποιεσδήποτε καθυστερήσεις στα σύνορα μπορεί να επιβραδύνουν την μεταφορά εξαρτημάτων και ολοκληρωμένων μοντέλων, προσθέτοντας κόστος και αποδεκατίζοντας την παραγωγή.
"Αν βγούμε από την ΕΕ χωρίς συμφωνία στα τέλη του Μαρτίου η αλυσίδα τροφοδοσίας θα επηρεαστεί και θα δούμε παύσεις της παραγωγής στο εργοστάσιό μας", δήλωσε ο Μάρβιν Κουκ, γενικός διευθυντής του εργοστασίου της Toyota στο Μπέρναστον, το οποίο παρήγαγε 144.000 μοντέλα πέρυσι.
Νωρίτερα αυτήν την εβδομάδα άλλες αυτοκινητοβιομηχανίες στη Βρετανία, συμπεριλαμβανομένων των BMW, McLaren και Honda ανακοίνωσαν ότι έχουν καταρτίσει κάποιο σχέδιο έκτακτης ανάγκης για το Brexit, όπως η πιστοποίηση μοντέλων στην ΕΕ και ότι εργάζονται για τον επανασχεδιασμό των προγραμμάτων παραγωγής και την αποθήκευση περισσότερων εξαρτημάτων.
Η κίνηση αυτή έχει στόχο να διασφαλίσει ότι τα εργοστάσια, τα οποία στηρίζονται στην έγκαιρη παράδοση δεκάδων χιλιάδων εξαρτημάτων, θα μπορέσουν να συνεχίσουν να λειτουργούν μετά το Brexit, αν και τα κόστη που θα προστεθούν και η γραφειοκρατία μπορεί να θέσει σε κίνδυνο την μακροπρόθεσμη βιωσιμότητά τους.
Η Jaguar Land Rover, η μεγαλύτερη αυτοκινητοβιομηχανία της Βρετανίας, προειδοποίησε ότι δεν γνωρίζει αν τα εργοστάσιά της θα μπορέσουν να λειτουργήσουν σε έξι μήνες και ότι η λάθος συμφωνία για το Brexit μπορεί να στοιχίσει χιλιάδες θέσεις εργασίας στην αυτοκινητοβιομηχανία.