Στο μέλλον, μαζί με την αυτόνομη οδήγηση θα αναπτυχθούν το car sharing (διαμοιρασμός αυτοκινήτων), τα κοινόχρηστα έξυπνα αυτοκίνητα και οι μαγνητικοί δρόμοι.
Νέες πτυχές που θα παίξουν σημαντικό ρόλο πολλά χρόνια αργότερα στον μετασχηματισμό της αυτοκινητοβιομηχανίας, η οποία θα αλλάξει μορφή και θα δραστηριοποιείται περισσότερο στην τυποποίηση των τεχνολογιών.
Είναι πιθανό η ιδιοκτησία ενός αυτοκινήτου να αφορά μόνο ένα μικρό μέρος του πληθυσμού, που θα το χρησιμοποιεί μόνο λίγες ημέρες της εβδομάδας για να ξεφύγει από την καθημερινότητα. Το μεγάλο μέρος των μετακινήσεων θα γίνεται με car sharing, με στόλους που θα περιλαμβάνουν ηλεκτρικά και αυτόνομα οχήματα.
Το ίδιο αναμένεται να γίνει και στη μεταφορά των εμπορευμάτων, που σήμερα, ήδη, γίνονται δοκιμές ημιαυτόνομων φορτηγών. Πριν εφαρμοστεί αυτό, που σήμερα μοιάζει με ταινία επιστημονικής φαντασίας, θα πρέπει να αναπτυχθούν οι υποδομές και να αποκτήσουν νέες λειτουργίες.
Μπορεί τα αυτοκίνητα του μέλλοντος να μην εξαρτώνται από την ενσωματωμένη πηγή ενέργειας, αλλά να λειτουργούν μέσω μαγνητικού πεδίου στον δρόμο ή και να φορτίζουν τα αυτοκίνητα με επαγωγική φόρτιση.
Παρ' όλο που αυτά ακούγονται ως φουτουριστικά οράματα, ορισμένες τάσεις σήμερα ήδη είναι ορατές.
Προβλέπεται ότι το 2050 περίπου το 75% του παγκόσμιου πληθυσμού θα κατοικεί σε πόλεις. Η αυξημένη κίνηση, το μποτιλιάρισμα και τα προβλήματα στάθμευσης αποτελούν, ήδη, τα βασικότερα προβλήματα. Το ποσοστό των οδηγών που έχουν να αντιμετωπίσουν τα μεγάλα κυκλοφοριακά προβλήματα είναι μεγάλο, με την κατοχή ενός αυτοκινήτου να γίνεται όλο και πιο ενοχλητική. Ήδη, ορισμένες πόλεις περιορίζουν τη δυνατότητα εισόδου σε αυτοκίνητα με κινητήρα εσωτερικής καύσης προς όφελος των ηλεκτρικών αυτοκινήτων. Το 2021, στην Ευρώπη περίπου 2,87 εκατομμύρια χρήστες έχουν εγγραφεί σε διαφορετικά είδη εφαρμογών κοινής χρήσης αυτοκινήτου.
Οι στόλοι των εταιρειών στο μέλλον θα εφοδιάζονται με ηλεκτρικά και αυτόνομα οχήματα, τα οποία θα μεταφέρουν έναν χρήστη στην αναγραφόμενη διεύθυνση.
Για έναν μέσο χρήστη των υπηρεσιών κοινής χρήσης αυτοκινήτου η μάρκα δεν θα παίζει ρόλο, ενώ θα μετρούν κυρίως η αξιοπιστία και η ασφάλεια. Το εσωτερικό θα είναι διαφορετικά δομημένο προσφέροντας στους επιβάτες μεγαλύτερη άνεση.
Η αυτόνομη οδήγηση θα αλλάξει και τον χάρτη των μεταφορών, όπου θα μειώσει τις ώρες αδράνειας ενός φορτηγού. Υπολογίζεται ότι στην περίπτωση εισαγωγής των αυτόνομων φορτηγών στην Ευρώπη θα μπορούσαν να κυκλοφορούν στο 78% του συνολικού χρόνου, ενώ σήμερα είναι περίπου 28%.
Προς το παρόν, οι δοκιμές φορτηγών πραγματοποιούνται σε έξυπνους δρόμους με την παρουσία οδηγού. Τα αυτόνομα φορτηγά σήμερα δοκιμάζονται σε συγκεκριμένες αποστάσεις και σε συγκεκριμένες διαδρομές. Κατά τη διάρκεια της επόμενης φάσης θα μπορούν να ταξιδεύουν μόνα τους κατά μήκος των αυτοκινητοδρόμων ταχείας κυκλοφορίας και στη συνέχεια να σταματούν σε κόμβους έξω από μεγάλες πόλεις, όπου θα τα παραλαμβάνουν οδηγοί για να τα οδηγήσουν στις πόλεις. Αυτές οι λύσεις μπορούν να εφαρμοστούν ακόμη και σε μία δεκαετία από σήμερα, εφόσον υπάρξουν η σχετική υποδομή και η ανάπτυξη της πληροφορικής.
Μία από τις λύσεις στο πρόβλημα της φόρτισης των αυτοκινήτων μπορεί να αποτελέσει η ασύρματη φόρτιση των ηλεκτρικών οχημάτων. Αυτή η ιδέα απασχολεί ανθρώπους του Πανεπιστημίου του Στάνφορντ, όπου αναπτύχθηκε ανάλογο σύστημα, το οποίο πρόκειται να εγκατασταθεί κάτω από την επιφάνεια ενός δρόμου στο Ηνωμένο Βασίλειο. Ήδη, γίνονται πιλοτικές δοκιμές που χρησιμοποιούν επαγωγικούς φορτιστές που βρίσκονται σε μία εξωτερική λωρίδα του δρόμου. Τα αυτοκίνητα πρέπει να είναι πολύ ελαφριά για να απαιτούν τη μικρότερη ποσότητα ενέργειας για να κινηθούν. Ήδη, σήμερα, οι σιλουέτες των αυτοκινήτων αλλάζουν και τα παραδοσιακά «βαριά» αυτοκίνητα σταδιακά περιθωριοποιούνται.
Στην Ελλάδα υπάρχουν εταιρείες που μπαίνουν στη λογική της παροχής προσωποποιημένων υπηρεσιών, με το Car Sharing να βρίσκεται στη διαδικασία πιλοτικής λειτουργίας. Μέσα από αυτήν την εφαρμογή, βασικός στόχος είναι η παροχή εύκολων λύσεων μετακίνησης για όλους μέσα στην πόλη, επιτυγχάνοντας ταυτόχρονα αποσυμφόρηση του αστικού κέντρου, καθώς και βελτίωση του περιβαλλοντικού αποτυπώματος της Αθήνας. Φυσικά, το εμπορικό λανσάρισμα θα γίνει όταν θα υπάρχουν οι κατάλληλες υποδομές στην πόλη και όταν θα έχει καλλιεργηθεί η κατάλληλη κουλτούρα.
Όσον αφορά τη χρέωση για το car sharing, οι πρώτες σκέψεις είναι χρέωση με το λεπτό, εξασφαλίζοντας στον χρήστη αυτοκινήτου, εκτός από το όχημα, βενζίνη και χρήση οχήματος και σε ορισμένες περιπτώσεις και το πάρκινγκ. Δεδομένου ότι πρόκειται για υπηρεσία άνεσης, το κόστος είναι υψηλότερο από τη χρέωση ενός ταξί.
Το σίγουρο είναι ότι ο τομέας της αυτοκίνησης θα αλλάξει, δεν θα μείνει ίδιος τα επόμενα χρόνια. Όλα αυτά αναμένεται να γίνουν την επόμενη δεκαετία, οπότε η αυτόνομη οδήγηση θα περάσει στο τελικό στάδιό της και οι πολίτες θα χρησιμοποιούν το αυτόνομο αυτοκίνητο για τις μετακινήσεις τους μέσα στις πόλεις.
Σήμερα, η αυτοκινητοβιομηχανία πέρασε στο επίπεδο 3 της αυτόνομης οδήγησης (ορισμένα premium μοντέλα) με το επίπεδο 5 να περιλαμβάνει μετακίνηση χωρίς οδηγό.