Πίνακας που βρέθηκε από έναν έμπορο παλαιών αντικειμένων, την ώρα που καθάριζε το κελάρι ενός σπιτιού στο Κάπρι είναι πρωτότυπο πορτρέτο του Πάμπλο Πικάσο υποστηρίζουν Ιταλοί ειδικοί.
Ο Λουίτζι Λο Ρόσο όταν βρήκε το έργο ζωγραφικής το 1962, πήρε τον τυλιγμένο καμβά στο σπίτι του στην Πομπηία, τον τοποθέτησε σε μία φθηνή κορνίζα και τον κρέμασε στον τοίχο του σαλονιού για τις επόμενες δεκαετίες.
Το πορτρέτο, το οποίο πιστεύεται τώρα από τους ιδιοκτήτες του ότι είναι μια παραμορφωμένη εικόνα της Ντόρα Μάαρ, Γαλλίδας φωτογράφου και ζωγράφου που ήταν η ερωμένη και η μούσα του Πικάσο, έχει την χαρακτηριστική υπογραφή του διάσημου καλλιτέχνη στην επάνω αριστερή γωνία.
Αλλά ο Λο Ρόσο δεν ήξερε ποιος ήταν ο δημιουργός του έργου και συχνά η συζυγός του αποδοκίμαζε το πορτρέτο ως «φριχτό», σύμφωνα με τον Guardian.
Όταν ο γιος του, Αντρέα άρχισε να κάνει ερωτήσεις, αφού μελέτησε μια εγκυκλοπαίδεια ιστορίας της τέχνης που του είχε δώσει η θεία του, κινήθηκαν υποψίες.
Η οικογένεια τελικά ζήτησε τη συμβουλή ομάδας ειδικών, συμπεριλαμβανομένου ενός γνωστού ερευνητή τέχνης, του Μαουρίτσιο Σερατσίνι. Μετά από χρόνια περίπλοκων ερευνών, η Τσίντσια Αλτιέρι, γραφολόγος και μέλος της επιστημονικής επιτροπής του Ιδρύματος Arcadia, που ασχολείται με τις αποτιμήσεις, τις αποκαταστάσεις και τις αποδόσεις έργων τέχνης, επιβεβαίωσε ότι η υπογραφή στον πίνακα, αξίας σήμερα 6 εκατομμυρίων ευρώ είναι του Πικάσο.
«Αφού έγιναν όλοι οι άλλοι έλεγχοι του πίνακα, μου ανατέθηκε να μελετήσω την υπογραφή» είπε η Αλτιέρι στον Guardian. «Εργάστηκα για μήνες, συγκρίνοντάς τη με μερικές υπογραφές από τα πρωτότυπα έργα του. Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι η υπογραφή είναι δική του. Δεν υπήρχαν στοιχεία που να υποδηλώνουν ότι είναι ψεύτικη».
Ο Πικάσο επισκεπτόταν συχνά το ιταλικό νησί Κάπρι και ο πίνακας, ο οποίος μοιάζει εντυπωσιακά με το Buste de femme (Dora Maar) του Πικάσο, πιστεύεται ότι δημιουργήθηκε μεταξύ 1930 και 1936.
Ο Λουίτζι Λο Ρόσο πέθανε, αλλά ο γιος του Αντρέα, 60 ετών, συνέχισε την αναζήτηση για να ανακαλύψει τον καλλιτέχνη πίσω από τον πίνακα.
«Ο πατέρας μου ήταν από το Κάπρι και μάζευε παλιά πράγματα για να τα πουλήσει με πολύ μικρό αντίτιμο» είπε. «Βρήκε τον πίνακα προτού γεννηθώ και δεν είχε ιδέα ποιος ήταν ο Πικάσο. Δεν ήταν πολύ καλλιεργημένος άνθρωπος. Καθώς διάβαζα για τα έργα του Πικάσο στην εγκυκλοπαίδεια, κοίταζα τον πίνακα και σύγκρινα την υπογραφή του. Έλεγα στον πατέρα μου ότι ήταν παρόμοια, αλλά δεν καταλάβαινε. Αλλά καθώς μεγάλωνα, συνέχισα να αναρωτιέμαι» τόνισε.
Εξήγησε ότι επικοινώνησε με το Ίδρυμα Πικάσο στη Μάλαγα αρκετές φορές, αλλά δεν υπήρξε ενδιαφέρον να εξετάσει κάποιους τους ισχυρισμούς του, πιστεύοντας ότι ήταν ψευδείς. Το ίδρυμα έχει τον τελευταίο λόγο για την αυθεντικότητα του πίνακα, που φυλάσσεται τώρα σε θησαυροφυλάκιο στο Μιλάνο.