Την ώρα που οι αμοιβές των εργαζομένων είτε παρέμειναν καθηλωμένες εν μέσω πανδημίας, είτε μειώθηκαν καθώς εκατοντάδες χιλιάδες, περνούσαν με τα 534 ευρώ τον μήνα της αποζημίωσης ειδικού σκοπού, οι τιμές βασικών ειδών στα σούπερ μάρκετ αυξήθηκαν, επιβαρύνοντας τα νοικοκυριά.
Η άνοδος των τιμών στα σούπερ μάρκετ το πρώτο τετράμηνο του 2021 επιβεβαιώθηκε από τα στοιχεία εταιρείας ερευνών αγοράς IRI, που τοποθετούν τις αυξήσεις βασικών ειδών στο 2,2%. Οι ανατιμήσεις είναι μεγαλύτερες στην κατηγορία των τροφίμων, στο 3,6% το πρώτο τετράμηνο του 2021 σε σύγκριση με το αντίστοιχο τετράμηνο του 2020.
Ενδεικτικά, παρατίθενται οι αυξήσεις τιμών σε βασικά καταναλωτικά αγαθά στα σούπερ μάρκετ:
- Ρύζι: Από 1,70 ευρώ σε 1,90 ευρώ
- Καφές: Από 5,40 ευρώ σε 5,70 ευρώ
- Βρεφικό γάλα: Από 10,70 ευρώ σε 10,80 ευρώ
Βάσει των στοιχείων της IRI, αυξήσεις καταγράφονται και στα είδη ατομικής υγιεινής και ομορφιάς (1,1% ανά μονάδα προϊόντος), ενώ στα είδη νοικοκυριού (καθαριστικά, απορρυπαντικά κ.ο.κ.) παρατηρείται οριακή μείωση τιμών κατά 0,3%.
Έχει συνέχεια...
Οι ανατιμήσεις βασικών ειδών είναι πιθανό να συνεχιστούν το επόμενο διάστημα εξαιτίας των αυξήσεων των πρώτων υλών διεθνώς, αλλά και της τιμής των ναύλων.
Σύμφωνα με τα στοιχεία του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Αθηνών (ΕΒΕΑ), διεθνώς η αύξηση των τιμών σε πρώτες ύλες σιτηρά, γαλακτοκομικά, ζάχαρη, καφέ και βοδινό κρέας ξεκινά από 3,63% και φτάνει το 26,59%.
«Η αύξηση ναύλου ενός κοντέινερ από την Ασία στην Ευρώπη μέσα σε έξι μήνες είναι 525%», δήλωσε χαρακτηριστικά ο πρόεδρος του ΕΒΕΑ, Κωνσταντίνος Μίχαλος.
Αύξηση πωλήσεων στα σούπερ μάρκετ
Οι αυξήσεις πωλήσεων στα σούπερ μάρκετ συνεχίστηκε το πρώτο τετράμηνο του τρέχοντος έτους. Έτσι, το εν λόγω διάστημα έκλεισε με αύξηση των πωλήσεων των σούπερ μάρκετ κατά 1,3% σε σύγκριση με το αντίστοιχο διάστημα του 2020 και διαμορφώθηκε στα 2,75 δισ. ευρώ φέτος έναντι 2,71 δισ. ευρώ πέρυσι.
Μεταξύ των τριών βασικών ομάδων προϊόντων, αύξηση πωλήσεων καταγράφεται μόνο στην ομάδα των τροφίμων, η οποία όμως σε σημαντικό βαθμό οφείλεται στην αύξηση των τιμών. Κι αυτό γιατί η αύξηση της αξίας πωλήσεων είναι 4%, όμως του όγκου πωλήσεων μόλις 0,4%.
Τη μεγαλύτερη αύξηση στο α΄ τετράμηνο του 2021 σε σύγκριση με το αντίστοιχο διάστημα του 2020 καταγράφουν οι πωλήσεις αλκοολούχων ποτών (33,2% σε αξία και 22,1% σε όγκο) και ακολουθούν τα κατεψυγμένα τρόφιμα (αύξηση 9% σε αξία και 11,7% σε όγκο) και τα μη αλκοολούχα ποτά (αναψυκτικά, καφές, τσάι) με αύξηση πωλήσεων 6,9% σε αξία και 6,8% σε όγκο.