Ελλάδα

Αττική Οδός: Η "ανατομία του εγκλήματος"


 Οι πληγές που άφησε η κακοκαιρία και η πλήρης παράλυση της πρωτεύουσας με επίκεντρο την πολυδιαφημισμένη Αττική Οδό, είναι ακόμα ανοικτές. Ωστόσο αποκαλύπτονται πλέον τα κομμάτια του παζλ και διαμορφώνουν δυσάρεστη εικόνα. Την ανατομία ενός εγκλήματος.

 Παρά την συστηματική προσπάθεια συσκότισης της πραγματικότητας, η κοινή λογική δεν επιτρέπει να καταδικάζεται ένα έγκλημα χωρίς να φωτίζονται οι πρωταγωνιστές. Κι αυτοί δεν μπορεί να είναι άλλοι από όσους έχουν την  ευθύνη για την διοίκηση εταιρείας η οποία έχει πάρει από το κράτος το προνόμιο εκμετάλλευσης και την ευθύνη λειτουργίας ενός βασικού οδικού άξονα, που στοίχισε πολλά δισ. στους φορολογούμενους.

Η μελέτη της υπόθεσης. σίγουρα αναδεικνύει και ευθύνες κυβερνητικών παραγόντων, που ενώ ήξεραν με ακρίβεια τις προβλέψεις της ΕΜΥ και επέβαλαν σαφή μέτρα στην Εθνική οδό Αθηνών-Λαμίας (η οποία έμεινε ανοικτή), απέφυγαν να «ενοχλήσουν» τους χρυσοκάνθαρους της Αττικής Οδού, που προσπαθούσαν να κερδοσκοπήσουν από την κακοκαιρία.

Τα πρόσωπα στις "καρέκλες"

 Ας δούμε ποια είναι τα μέλη της διοίκησης των εταιρειών Αττική Οδός Α.Ε. και Αττικές Διαδρομές Α.Ε.
 Μέχρι πρόσφατα πρόεδρος της Αττικής Οδού  ήταν ο Λεωνίδας Μπόμπολας, πρώην βασικός μέτοχος της ΕΛΛΑΚΤΩΡ. Σε επιστολή που έστειλε στο προσωπικό πριν από μερικούς μήνες, ο κ. Μπόμπολας είχε δηλώσει ότι φεύγει από τον όμιλο, τον οποίο θεωρούσε «σπίτι του». Όμως αποκαλύφθηκε ότι δεν είχε φύγει: Η Reggeborgh τον είχε διορίσει σε διάφορα διοικητικά συμβούλια θυγατρικών – μεταξύ αυτών και στη θέση του προέδρου της Αττικής Οδού, όπου έχει υψηλή αμοιβή. Σημειώνεται ότι αυτή η εταιρεία είναι το πιο κερδοφόρο κομμάτι του ομίλου, που χρηματοδοτεί τους μετόχους της, την Ελλάκτωρ (64%) και την Αβαξ (24,5%).

Όταν η παρουσία του Λ. Μπόμπολα  δημοσιοποιήθηκε, παραιτήθηκε και ανέλαβε στα τέλη Δεκεμβρίου ο Ευθύμιος Μπουλούτας που κατέχει τη θέση του διευθύνοντος συμβούλου της Ελλάκτωρ και είναι μέλος της εταιρείας Αττικές Διαδρομές Α.Ε. Πριν αποχωρήσει, ο κ. Μπόμπολας πρόλαβε να υπογράψει τις οικονομικές καταστάσεις της Αττικής Οδού Α.Ε. και τις αποφάσεις για επιστροφή 82,8 εκατ. ευρώ στους μετόχους (Ελλάκτωρ, Αβαξ). Οι οικονομικές καταστάσεις αφορούν στο 9μηνο Ιανουαρίου – Σεπτεμβρίου 2021 και εμφανίζουν - για αυτή την περίοδο - κέρδη προ φόρων 52 εκατ. ευρώ.
Τα πρόσωπα που διοικούν την… κότα με τα χρυσά αυγά, τον οδικό άξονα με την υψηλή κερδοφορία, είναι τα μέλη διοικητικού συμβουλίου της εταιρείας Αττική Οδός Α.Ε. Η σύνθεσή του, όπως εμφανίζεται με το ΓΕΜΗ, έχει ως εξής:
- Μπουλούτας Ευθύμιος - Πρόεδρος
- Συριανός Γεώργιος- Διευθύνων Σύμβουλος
- Μιτζάλης Κωνσταντίνος - Αντιπρόεδρος
- Σαραντόπουλος Εδουάρδος- Μέλος Διοικ. Συμβουλίου
- Τούμπουρος Κωνσταντίνος- Μέλος Διοικ. Συμβουλίου
- Σταύρου Θεοχάρης - Μέλος Διοικ. Συμβουλίου
- Κουβαράς Κωνσταντίνος- Μέλος Διοικ. Συμβουλίου
- Παναγιωτόπουλος Χρήστος - Μέλος Διοικ. Συμβουλίου
- Γιόκαρης Αγγελος- Μέλος Διοικ. Συμβουλίου

Η σύνθεση του διοικητικού συμβουλίου της εταιρείας Αττική Διαδρομές Α.Ε. έχει ως εξής:
- Ξενόφος Αριστείδης - Πρόεδρος Μη Εκτελεστικό Μέλος
- Ιωάννου Χρήστος του Λεωνίδα- Αντιπρόεδρος Mη Eκτελεστικό Mέλος
- Harito Jean – Β’ Αντιπρόεδρος
-Μπουλούτας Ευθύμιος - Μη Εκτελεστικό Μέλος
- Χαλκιάς Βασίλειος - Διευθύνων Σύμβουλος μέχρι την Τρίτη 25/1/2022 όταν υπέβαλε παραίτηση
- Παπαδημητρίου Φώτης – Νέος διευθύνων σύμβουλος στη θέση του κ. Χαλκιά.

Είναι σαφές ότι στις διοικήσεις των εταιρειών αυτών έχουν τοποθετηθεί στενοί συνεργάτες της Reggeborgh και απολαμβάνουν τις μεγάλες αμοιβές, ελέγχοντας την ροή  χρήματος που οδηγείται στις κατασκευαστές εταιρείες.

Ολιγωρία, άγνοια, επιχειρηματική απληστία

Γιατί όμως οι άνθρωποι αυτοί δεν ανέλαβαν κάποια πρωτοβουλία για την αποτροπή του φιάσκου; Προφανώς είχαν άγνοια κινδύνου, ελλιπή γνώση του αντικειμένου εργασιών της εταιρείας τους και υποτυπώδη συμμετοχή στην καθημερινή διαχείριση. Οταν αυτά συνυπάρχουν με επιχειρηματική απληστία και αλαζονεί, το αποτέλεσμα είναι αυτό που είδαμε.

Για διάστημα πολλών ωρών οι αρμόδιοι της «Αττική Οδός Α.Ε.» καθώς και της «Αττικές Διαδρομές Α.Ε.». αγνοούσαν τις υποδείξεις της Τροχαίας να κλείσει τις εισόδους (διόδια), να μην επιτρέπει την είσοδο οχημάτων και να καθοδηγήσει με ασφάλεια τους οδηγούς άμεσα προς τις κοντινότερους εξόδους.
Η τροχαία της Αττικής Οδού προειδοποιούσε από τις 10 το πρωί να κλείσει η κυκλοφορία των οχημάτων και κυρίως των βαρέων οχημάτων. Εισέπραττε όμως άρνηση, για να μην χαθούν τα έσοδα από τα υψηλά διόδια για φορτηγά, λεωφορεία και νταλίκες.
 Ακόμα και όταν υπαναχώρησε και προχώρησε στην απαγόρευση κυκλοφορίας στις 2 το μεσημέρι, το έκανε… μόνο για τα βαρέως τύπου οχήματα, αφήνοντας τα ιδιωτικά οχήματα να πληρώνουν το αντίτιμο των 2,80 ευρών και να συσσωρεύονται στις ουρές των ήδη εγκλωβισμένων οχημάτων. Απεριόριστη απληστία…

Το μόνο που σκέφθηκαν να κάνουν ώστε να μετακυλήσουν τις ευθύνες σε άλλους είναι η παραπλανητική «ενημέρωση» που παπαγαλίζουν κάποιοι… πρόθυμοι, «σύμφωνα με τη νομοθεσία, o παραχωρησιούχος δεν έχει δικαίωμα να απαγορεύσει την είσοδο οχημάτων στον οδικό άξονα, καθώς μία τέτοια απόφαση λαμβάνεται μόνο από την Πολιτική Προστασία». Και καταλήγουν με το συμπέρασμα: «η διοίκηση της Αττικής Οδού δεν μπορούσε να απαγορεύσει την κυκλοφορία των φορτηγών».

Οι αρμοδιότητες και η ευθύνη

Για κακή τους τύχη η σύμβαση παραχώρησης ορίζει ότι την αρμοδιότητα απαγόρευσης εισόδου, διακοπής της κυκλοφορίας ή υποχρεωτικής εξόδου έχει η διαχειρίστρια εταιρία της Αττικής Οδού, η οποία λαμβάνει την σχετική απόφαση (π.χ. την διακοπή της κυκλοφορίας) και στην συνέχεια ζητάει από την αστυνομία να επιβάλλει την τήρησή της η τροχαία. Το ακριβώς αντίθετο δηλαδή από ότι συνέβη στην πραγματικότητα.

Η υπόθεση προφανώς θα έχει συνέχει. Σίγουρα θα αναδειχθούν και οι ευθύνες κυβερνητικών παραγόντων που ενώ γνώριζαν τι συμβαίνει δεν έσπευσαν να υποχρεώσουν τους αλαζόνες συνεργάτες των Ολλανδών να αλλάξουν πρακτική.

Ακολουθήστε το Sofokleousin.gr στο Google News
και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Σχετικά Άρθρα