Πολιτική

Αποζημιώσεις και στην Ευρώπη από τη VW;


Το επιχείρημα που προβάλλουν οι οργανώσεις για την προστασία του καταναλωτή είναι ότι η γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία δεν μπορεί να εφαρμόζει δύο μέτρα και δύο σταθμά. Εάν δικαιούνται αποζημίωση οι αμερικανοί πελάτες της Volkswagen (VW), υποστηρίζουν, τότε αντίστοιχη μεταχείριση θα πρέπει να προβλέπεται και για τους ευρωπαίους οδηγούς που επέλεξαν τη συγκεκριμένη εταιρεία. Προ ημερών η ευρωπαία επίτροπος για τη βιομηχανία και την εσωτερική αγορά Ελζμπιέτα Μπιενκόφσκα έθεσε το ζήτημα σε συνάντησή της με τον επικεφαλής της VW Ματίας Μίλερ. Η αποζημίωση στην άλλη πλευρά του Ατλαντικού ανέρχεται σε 1.000 δολάρια ανά δικαιούχο και καταβάλλεται είτε σε μετρητά είτε σε κουπόνια για τους αντιπροσώπους στης VW στις ΗΠΑ. Στο "πακέτο" συμπεριλαμβάνεται και δωρεάν οδική βοήθεια.

Από την πλευρά της η εταιρεία ισχυρίζεται ότι δεν είναι συγκρίσιμη η αγορά των ΗΠΑ με εκείνη της Ευρώπης. Και αυτό γιατί, για παράδειγμα, οι αμερικανοί πελάτες της VW "πιθανότατα θα πρέπει να περιμένουν περισσότερο για να βρεθεί λύση" στο ζήτημά τους, ενώ δεν έχουν ακόμη διασαφηνιστεί οι προϋποθέσεις για την ανάκληση περίπου 100.000 οχημάτων, σε αντίθεση με ό,τι συμβαίνει στην Ευρώπη. "Για κάθε αγορά έχουμε προβλέψει ενα διαφορετικό πακέτο μέτρων" εξηγεί η γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία. Σε κάθε περίπτωση, υπόσχεται, προβλέπεται εφεδρικό αυτοκίνητο στους δικαιούχους προκειμένου να εξυπηρετηθούν.

Ανεξάρτητος "διαμεσολαβητής" για τη Volkswagen

Ο γερμανός υπουργός Δικαιοσύνης Χάικο Μάας προτείνει μία ανεξάρτητη αρχή διαμεσολάβησης ή διαιτησίας, η οποία θα επεξεργάζεται τις προσφυγές των καταναλωτών, διευκολύνοντας τους ενδιαφερόμενους να ασκήσουν τα νόμιμα δικαιώματά τους χωρίς να χρειάζονται δικηγόρο. Ιδιαίτερο προβληματισμό στις αυτοκινητοβιομηχανίες προκαλεί μία άλλη πρόταση του Μάας: ο υπουργός Δικαιοσύνης προτείνει να περισταλούν οι αρμοδιότητες της γερμανικής υπηρεσίας για την ασφάλεια των οχημάτων (ΚΒΑ), η οποία σήμερα χορηγεί τις άδειες κυκλοφορίας και επιπλέον διενεργεί ελέγχους για την τήρηση της νομοθεσίας περί εκπομπής ρύπων. Μετά το σκάνδαλο της VW ο Χάικο Μάας θέτει το ερώτημα "εάν και ποιες επιπτώσεις προκύπτουν για τις αρμοδιότητες της υπηρεσίας". Η διατύπωση θυμίζει πρόταση μομφής και θέτει το ερώτημα σε ποιον θα μπορούσαν να μεταφερθούν οι αρμοδιότητες που μέχρι σήμερα ασκεί η υπηρεσία για την ασφάλεια των οχημάτων.
 
Η ομοσπονδιακή υπηρεσία περιβάλλοντος (UBA) φαίνεται ότι παραμονεύει για να επωφεληθεί. Τον Δεκέμβριο η επικεφαλής της UBA Μαρία Κράουτσμπεργκερ είχε ανακοινώσει ότι η υπηρεσία της θα προχωρήσει σε δικούς της, δειγματοληπτικούς ελέγχους για εκπομπές ρύπων. Προκειμένου να αποφευχθούν λαθροχειρίες, η UBA θα διενεργεί τους ελέγχους σε οχήματα εν κινήσει και όχι σε στάση, γιατί σε αυτήν την περίπτωση θεωρείται τεχνικά πιο δύσκολο να παραποιηθούν οι τιμές των ρύπων. Οι αντίστοιχες αμερικανικές υπηρεσίες για την προστασία του περιβάλλοντος ήταν εκείνες που αποκάλυψαν το "σκάνδαλο ρύπων" της VW. Στις ΗΠΑ εκκρεμούν αγωγές δεκάδων δισεκατομμυρίων εναντίον της VW, ενώ και η γερμανική δικαιοσύνη πραγματοποιεί δικαστική έρευνα.
 
Παρέμβαση Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου
 
Στην υπόθεση παρενέβη πρόσφατα και το Ευρωκοινοβούλιο, ορίζοντας εξεταστική επιτροπή με συνολικά 45 μέλη για το "σκάνδαλο ρύπων". Η επιτροπή καλείται να διερευνήσει ενδεχόμενες παραβιάσεις της ευρωπαϊκής περιβαλλοντικής νομοθεσίας, αλλά και πιθανές ευθύνες της Ευρωπαϊκής Επιτροπής ή των κρατών-μέλων. Θα υποβάλει μία πρώτη έκθεση μέχρι το καλοκαίρι, ενώ τα οριστικά συμπεράσματά της αναμένονται το αργότερο στις αρχές του 2017. Πάντως οι οδηγοί αυτοκινήτων VW δεν είναι οι μόνοι που απειλούν με αγωγές. Το δικό τους νομικό οπλοστάσιο ετοιμάζουν επενδυτές, οι οποίοι θεωρούν ότι έχασαν πολλά χρήματα λόγω πτώσης της μετοχής της VW, καθώς και ευαίσθητες ομάδες του πληθυσμού, όπως οι ασθματικοί που κατοικούν σε πολυσύχναστους δρόμους, για τους οποίους οι αυξημένες τιμές ρύπων προκαλούν σημαντική επιβάρυνση στην υγεία τους.