Πολιτική

Απόβαση… Κινέζων στην Ελλάδα για επενδύσεις


Διήμερη επίσκεψη στα μέσα Μαΐου θα πραγματοποιήσει ο πρωθυπουργός Αλεξης Τσίπρας στην κινεζική πρωτεύουσα, έχοντας στην ατζέντα του ένα προσχέδιο συμφωνίας μεταξύ Αθήνας και Πεκίνου που περιλαμβάνει επενδύσεις για μεταφορές, ενέργειες, τηλεπικοινωνίες, υποδομές και επισκευές πλοίων.

Στόχος της συμφωνίας είναι η περαιτέρω ανάπτυξη των εμπορικών σχέσεων μεταξύ Ελλάδας και Κίνας αλλά και η προσπάθεια της ελληνικής κυβέρνησης για ένα μεγάλο βήμα για προσέλκυση επενδύσεων. Από τη μεριά του Πεκίνου, επιχειρεί να δημιουργήσει μια θαλάσσια εμπορική δίοδο για τη μεταφορά προϊόντων από την Ασία στην Ευρώπη. Σε αυτήν την επενδυτική πρωτοβουλία, η οποία αναμένεται να γιγαντώσει την κινεζική οικονομία, η Ελλάδα αποτελεί βασικό πυλώνα, αποκομίζοντας σημαντικά οφέλη για την οικονομία της, καθώς τα πεδία συνεργασίας μεταξύ των δύο χωρών είναι πολλά.

Διμερής επιτροπή και κινεζική τράπεζα στην Αθήνα

Προκειμένου να μη χαθεί χρόνος στην υλοποίηση των όσων θα περιλαμβάνονται στη συμφωνία, προωθείται η σύσταση διμερής επιτροπής, με επικεφαλής τον αντιπρόεδρο Ning Jizhe της Εθνικής Επιτροπής Ανάπτυξης και Μεταρρυθμίσεων της Κίνας και τον αναπληρωτή υπουργό Οικονομίας και Ανάπτυξης Στέργιο Πιτσιόρλα.

Επιπλέον, δεν αποκλείεται να υπάρξει και άνοιγμα υποκαταστήματος κινεζικής τράπεζας στην Αθήνα, στο πλαίσιο χρηματοδότησης αναπτυξιακών έργων στην ελληνική επικράτεια. Πόροι για την υλοποίηση των έργων μπορούν να βρεθούν τόσο από ΣΔΙΤ (Συμπράξεις Δημοσίου - Ιδιωτικού Τομέα) όσο και από το Ευρωπαϊκό Ταμείο Επενδύσεων.

Τα πεδία συνεργασίας μεταξύ των δυο χωρών θα είναι: 

Μεταφορές

Με αφετηρία «την επιτυχή ιδιωτικοποίηση του λιμανιού του Πειραιά», τη δραστηριότητα της Cosco και την πρόσφατη ιδιωτικοποίηση της «ΤΡΑΙΝΟΣΕ», οι δύο πλευρές θα αναζητήσουν συνεργασία στα έργα που αφορούν:

Αναβάθμιση της σιδηροδρομικής σύνδεσης Θεσσαλονίκης-Βαλκανικής Χερσονήσου-Κεντρικής και Ανατολικής Ευρώπης καθώς και της σιδηροδρομικής σύνδεσης Αθήνας-Πάτρας, ώστε να αξιοποιηθούν στο ζενίθ τα λιμάνια της Ελευσίνας, της Θεσσαλονίκης και της Πάτρας.

Επενδύσεις στην Ελευσίνα (με κατασκευή λιμανιού), στον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών και στο Καστέλι Κρήτης, και στην κατασκευή εσωτερικών και διεθνών κέντρων εφοδιασμού.

Ενέργεια

Ο σχεδιασμός βασίζεται στην ανάγκη της μετάβασης της ελληνικής αγοράς ενέργειας σε μια οικονομία χαμηλών εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα, η οποία απαιτεί επενδύσεις κυρίως σε νέες τεχνολογίες και νέους τύπους υποδομών. Με «όχημα», και εδώ, την επιτυχή συμμετοχή της China State Grid Corp, οι δύο πλευρές θα συζητήσουν για: α) Ενεργειακά έργα χαμηλών εκπομπών άνθρακα, β) κατασκευή και αναβάθμιση του δημοσίου δικτύου, γ) πρόγραμμα αναβάθμισης παλαιών εγκαταστάσεων λιγνίτη της ΔΕΗ ΔΕΗ -0,88% και δ) κατασκευή νέων εγκαταστάσεων.

Ενδιαφέρον έχει εκδηλωθεί επίσης για έργα ανανεώσιμων πηγών ενέργειας, καθώς και για σχέδια εξοικονόμησης ενέργειας για τη βιομηχανία, τις μεταφορές και τα κτήρια.

Επισκευές πλοίων

Δεδομένης της σημασίας που δίνει η κινεζική πλευρά στο ναυτικό τμήμα του «Δρόμου του Μεταξιού», συζητά την ανάπτυξη ενός κόμβου επισκευής πλοίων στην ανατολική Μεσόγειο. 

Η ελληνική πλευρά προώθησε από την πρώτη στιγμή των συζητήσεων τη χρήση των υφιστάμενων ελληνικών ναυπηγείων Σκαραμαγκά, Ελευσίνας και Νεωρίου (παρότι δεν ανήκουν στο ελληνικό Δημόσιο), χωρίς να αποκλειστεί ο συνδυασμός τους με ένα πλωτό ναυπηγοεπισκευαστικό σύστημα που θέλουν οι Κινέζοι. 

Τηλεπικοινωνίες

Η υπό συζήτηση συνεργασία περιλαμβάνει την κατασκευή ευρυζωνικών υποδομών, τις ηλεκτρονικές υπηρεσίες προς τους πολίτες και τις επιχειρήσεις, τον ηλεκτρονικό τουρισμό, πλατφόρμες ψηφιακού περιεχομένου και πλατφόρμες ηλεκτρονικού εμπορίου.

Ως προς το τελευταίο, από την 1η Ιουλίου του τρέχοντος έτους θα ξεκινήσει να ισχύει στην Ελλάδα το σύστημα πληρωμής Alipay που χρησιμοποιεί η κινεζική εταιρεία ηλεκτρονικού εμπορίου Alibaba, με τον πρόεδρο της οποίας συναντήθηκε ο κ. Τσίπρας το 2016 στο Πεκίνο.

Συναρμολόγηση 

Η συζήτηση αφορά στην εγκατάσταση μιας «ζώνης συναρμολόγησης και ελαφριάς κατασκευής κινεζικών ημιτελών προϊόντων» προς εξαγωγή στην Ε.Ε., την Ανατολική Ευρώπη, τη Ν. Αφρική και τη Μέση Ανατολή. Επίσης, στη δημιουργία ενός «ευρωπαϊκού κέντρου δοκιμών και πιστοποίησης» για τα κινεζικά προϊόντα.

Στην προκειμένου περίπτωση, η κινεζική πλευρά φέρεται να προτιμούσε το «ενιαίο Θριάσιο», ωστόσο η ελληνική επιλογή να χωριστεί σε δύο τμήματα δεν φαίνεται να έβαλε φρένο στις συζητήσεις.

Ακολουθήστε το Sofokleousin.gr στο Google News
και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις