Οικονομία

Ανέβηκε ο πληθωρισμός - Απέτυχαν τα μέτρα κατά της ακρίβειας!


Απέτυχαν τα μέτρα της κυβέρνησης για την αναχαίτιση των ανατιμήσεων και τον έλεγχο της ακρίβειας, όπως προκύπτει από τα επίσημα στοιχεία της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής.

Ο πληθωρισμός τον Μάρτιο επιταχύνθηκε στο 3,2% από 2,9% που ήταν τον Φεβρουάριο ενώ τα τρόφιμα ανατιμήθηκαν με σχεδόν διπλάσιο ρυθμό, κατά 5,3%.
Άλλωστε μόλις χθες, ο αρμόδιος υπουργός Ανάπτυξης, Κώστας Σκρέκας, παραδέχτηκε ότι θα απαιτηθεί χρόνος για να αποδώσουν τα συγκεκριμένα μέτρα που ισχύουν από τις αρχές Μαρτίου.

Σύμφωνα με την ΕΛΣΤΑΤ, από τη σύγκριση του γενικού ΔΤΚ του μηνός Μαρτίου 2024 με τον αντίστοιχο Δείκτη του Μαρτίου 2023 προέκυψε αύξηση 3,2% έναντι αύξησης 4,6% που σημειώθηκε κατά την αντίστοιχη σύγκριση του έτους 2023 με το 2022 και 2,9% που «έτρεχε» ο πληθωρισμός τον Φεβρουάριο.

Από τα αναλυτικά στοιχεία της στατιστικής υπηρεσίας προκύπτει πως το ελαιόλαδο ανατιμήθηκε κατά 67,2%, τα αναψυκτικά-χυμοί φρούτων και το μεταλλικό νερό κατά 11,4% και τα φρούτα κατά 12,7%, τα κρέατα κατά 3%, τα ασφάλιστρα υγεία κατά 14%, τα πακέτα διακοπών κατά 8%, η ένδυση υπόδηση κατά 5,8%.  

Σε σύγκριση με τον Φεβρουάριο 2024 παρουσίασε αύξηση 1,5%, έναντι αύξησης 1,2% που σημειώθηκε κατά την αντίστοιχη σύγκριση του προηγούμενου έτους, ενώ ο μέσος πληθωρισμός του δωδεκαμήνου Απριλίου 2023 - Μαρτίου 2024, σε σύγκριση με τον αντίστοιχο Δείκτη του δωδεκαμήνου Απριλίου 2022 - Μαρτίου 2023, παρουσίασε αύξηση 2,8%, έναντι αύξησης 9,2% που σημειώθηκε κατά την αντίστοιχη σύγκριση του δωδεκαμήνου Απριλίου 2022 - Μαρτίου 2023 με το δωδεκάμηνο Απριλίου 2021 - Μαρτίου 2022.

Γιατί αυξήθηκε ο πληθωρισμός

Από τις 12 κατηγορίες αγαθών και υπηρεσιών, οι 11 κατέγραψαν αυξήσεις τον Μάρτιο ενώ μόλις μία, εκείνη των τηλεπικοινωνιών σημείωσε μείωση κατά 1,8%.
Αναλυτικότερα, αυξήσεις διαπιστώθηκαν στις ακόλουθες κατηγορίες:

  • 5,3% στην ομάδα Διατροφή και μη αλκοολούχα ποτά, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: ψωμί και δημητριακά, κρέατα (γενικά), ψάρια (γενικά), ελαιόλαδο, φρούτα (γενικά), λαχανικά (γενικά), ζάχαρη-σοκολάτες-γλυκά-παγωτά, λοιπά τρόφιμα, μεταλλικό νερό-αναψυκτικά-χυμούς φρούτων. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών στα γαλακτοκομικά και αυγά.
  • 1,8% στην ομάδα Αλκοολούχα ποτά και καπνός, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στα αλκοολούχα ποτά (μη σερβιριζόμενα).
  • 5,8% στην ομάδα Ένδυση και υπόδηση, λόγω αύξησης των τιμών στα είδη ένδυσης και υπόδησης.
  • 0,6% στην ομάδα Στέγαση, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: ενοίκια κατοικιών, επισκευή και συντήρηση κατοικίας, πετρέλαιο θέρμανσης, στερεά καύσιμα. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών σε: ηλεκτρισμό, φυσικό αέριο.
  • 4,4% στην ομάδα Υγεία, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: φαρμακευτικά προϊόντα, ιατρικές-οδοντιατρικές και παραϊατρικές υπηρεσίες, νοσοκομειακή περίθαλψη.
  • 2,0% στην ομάδα Μεταφορές, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: καινούργια αυτοκίνητα, μεταχειρισμένα αυτοκίνητα, ανταλλακτικά και αξεσουάρ αυτοκινήτου, καύσιμα και λιπαντικά, συντήρηση και επισκευή εξοπλισμού προσωπικής μεταφοράς, εισιτήρια μεταφοράς επιβατών με αεροπλάνο.
  • 3,3% στην ομάδα Αναψυχή-Πολιτιστικές δραστηριότητες, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: εξοπλισμό επεξεργασίας πληροφοριών, μικρά είδη αναψυχής-άνθη-κατοικίδια ζώα, δραστηριότητες αθλητικές και ελεύθερου χρόνου, κινηματογράφους-θέατρα, πακέτο διακοπών.
  • 3,5% στην ομάδα Εκπαίδευση, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: δίδακτρα προσχολικής και πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης, δίδακτρα δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, δίδακτρα τριτοβάθμιας εκπαίδευσης.
  • 6,4% στην ομάδα Ξενοδοχεία-Καφέ-Εστιατόρια, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: εστιατόρια-ζαχαροπλαστεία-καφενείακυλικεία, ξενοδοχεία-μοτέλ-πανδοχεία.
  • 1,3% στην ομάδα Άλλα αγαθά και υπηρεσίες, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: κομμωτήρια και καταστήματα προσωπικής φροντίδας, άλλα προσωπικά είδη, ασφάλιστρα υγείας, ασφάλιστρα οχημάτων. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών στα άλλα είδη ατομικής φροντίδας.
     
Διαβαστε επισης