Η υπερφορολόγηση, η πανευρωπαϊκή τάση μείωσης της Μέσης Τουριστικής Δαπάνης, ο μειωμένος χρόνος παραμονής στη χώρα μας και οι εκπτώσεις στις οποίες προχώρησαν οι επιχειρήσεις ώστε να μπορέσουν να προσελκύσουν πελάτες τελευταίας στιγμής είναι οι τρεις πραγματικοί παράγοντες που επηρέασαν τα έσοδα από το τουρισμό φέτος δήλωσε ο Πρόεδρος του ΣΕΤΕ Ανδρέας Ανδρεάδης στην καθιερωμένη εκδήλωση που παραχωρεί κάθε χρόνο τέτοια εποχή τονίζοντας ότι ο κλάδος στην διάρκεια της κρίσης πέτυχε να αναπροσαρμόσει το μοντέλο λειτουργίας του και να γίνει ο πιο δυναμικά εξαγωγικός τομέας της ελληνικής οικονομίας.
της Ελενας Ερμείδου
Αξίζει να σημειωθεί ότι η εκδήλωση του ΣΕΤΕ συνέπεσε με την σημερινή ανακοίνωση σύμπραξης για την τουριστική προβολή της Αθήνας από τον Δήμο Αθηναίων, την AEGEAN και τον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών, την οποία ο Πρόεδρος του ΣΕΤΕ την χαρακτήρισε ως την σημαντικότερη πρωτοβουλία που έχει ποτέ γίνει.
Τα μηνύματα για το κλάδο, σύμφωνα με τον ΣΕΤΕ είναι θετικά, ωστόσο κρίσιμο είναι το ζήτημα της υπερφορολόγησης και το προσφυγικό.
Ο Ανδρέας Ανδρεάδης ζήτησε να μειωθεί ο συντελεστής φορολόγησης εξηγώντας ότι η υπέρ-φορολόγηση εξοντώνει τους μικρούς. Η υπερφορολόγηση και η αύξηση των υποχρεώσεων, δυσκολεύουν μεν τις μεγαλύτερες επιχειρήσεις, σε σχέση με τους ξένους ανταγωνιστές τους, αλλά με δεδομένο ότι αποτελούν σχετικά μικρό ποσοστό της συνολικής προσφοράς, εξακολουθούν και έχουν ένα ισχυρό ανταγωνιστικό πλεονέκτημα και βλέπουν απλώς να μειώνεται το ποσοστό κέρδους τους. Την ίδια ώρα όμως, η υπερφορολόγηση κυριολεκτικά εξοντώνει την πιο αδύναμη πλευρά, που όμως είναι και το μεγαλύτερο ποσοστό του ελληνικού τουρισμού.
Δύο ταχύτητες, έτσι έχει αποκτήσει ο ελληνικός τουρισμός, η ανταγωνιστικότητα των ελληνικών επιχειρήσεων και οι περιοχές. Η μια ταχύτητα είναι αυτή των περιοχών και των επιχειρήσεων που προωθούν και διαχειρίζονται ένα επώνυμο προϊόν, με ολοκληρωμένες εταιρικές διαδικασίες, εξειδικευμένα συστήματα και έντονη εξωστρέφεια. Οι επιχειρήσεις αυτές είναι μεγάλες και καλά οργανωμένες, ή είναι μικρές αλλά προσφέρουν διαφοροποιημένες και μοναδικές υπηρεσίες, ενώ οι περιοχές είναι αυτές που έχουν καταφέρει να δημιουργήσουν μια υψηλού επιπέδου, εικόνα παγκόσμιου προορισμού.
Η άλλη ταχύτητα είναι αυτή της άγνωστης Ελλάδας με την χαμηλή τουριστική περίοδο και τις χιλιάδες μικρομεσαίες επιχειρήσεις, οι οποίες πασχίζουν, χωρίς να προσφέρουν κάποιο επώνυμο προϊόν, με λιγοστά μέσα και σχεδόν καθόλου υποστήριξη να επιβιώσουν. Αποτελούν το πιο ευάλωτο κομμάτι που δεν έχει επαρκή διέξοδο στην διεθνή αγορά και υποφέρει ακόμα πιο πολύ από την πτώση της εσωτερικής κατανάλωσης στο 1/3, λόγω της οικονομικής κρίσης στη χώρα.
Το προσφυγικό-μεταναστευτικό ζήτημα, συνεχίζει, στη συνείδηση των τουριστών, να συνδέεται με ζητήματα ασφάλειας, οπότε πρέπει να ενταθούν οι προσπάθειές για την διαχείριση του ζητήματος.
Σημαντικά στην ανάπτυξη του κλάδου βοηθά το γεγονός ότι η ισοτιμία με το δολάριο μειώνει το κόστος στο καλάθι του τουρίστα εντός της ευρωζώνης και συμβάλει στο να είναι ανταγωνιστικός ο τουρισμός μας για τις χώρες εκτός ευρώ.
Το 2016 ο τουρισμός αποδείχθηκε σωτήριος για τη χώρα, τα έσοδα από τον ΦΠΑ το τρίμηνο Ιουλίου – Σεπτεμβρίου ανήλθαν σε 3,4 δισ. ευρώ, αυξημένα κατά 354 εκατομμύρια ευρώ ή 12% σε σχέση με το ίδιο διάστημα πέρυσι και υπερέβησαν κατά 221 εκατομμύρια ευρώ τον στόχο του προϋπολογισμού ή 7%. Η άμεση και έμμεση απασχόληση στο κλάδο φτάνει τους 800 χιλιάδες ενώ ο κλάδος έχει τη δυναμική να υπερβεί το 1 εκατομμύριο έως το 2021.
Η συμμετοχή του τουρισμού στο ΑΕΠ στις νησιωτικές περιοχές αυτές, παρά την εποχικότητά του, είναι μεγαλύτερη του 50%: στο Νότιο Αιγαίο είναι 68%, στην Κρήτη 52% και στα Ιόνια 58%.
Η Ελλάδα παραμένει ένας από τους πιο ασφαλείς προορισμούς της ανατολικής Μεσογείου. Τη στιγμή αυτή βρίσκεται πάνω από την Τουρκία, την Αίγυπτο και την Γαλλία, αλλά κάτω από την Κροατία, την Ισπανία και την Ιταλία. Παράλληλα, το γεγονός ότι οι γειτονικοί προορισμοί είναι ουσιαστικά κλειστοί, δίνεται η δυνατότητα στην χώρα να προσελκύσει μεγαλύτερα μερίδια.
Ο Πρόεδρος στου ΣΕΤΕ κατά το τέλος της ομιλίας αναφέρθηκε στην σύμπραξη που ανακοινώθηκε σήμερα για την τουριστική προβολή της Αθήνας από τον Δήμο Αθηναίων, την AEGEAN και τον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών, διατυπώνοντας ότι είναι η πιο σημαντική πρωτοβουλία που έχει γίνει ποτέ. H χρηματοδότηση της καμπάνιας με τίτλο «One City. Never Ending Stories» γίνεται με ίδιους πόρους των μελών της σύμπραξης, ενώ για τον Δήμο Αθηναίων γίνεται με την αποκλειστική δωρεά της Ελληνικής Πρωτοβουλίας - Τhe Hellenic Initiative. Το εγχείρημα συντονίζει η Marketing Greece.