Οικονομία

Αμετάβλητος στο 2,4% παρέμεινε ο πληθωρισμός τον Νοέμβριο – Οι κλάδοι με τις μεγάλες ανατιμήσεις


Σταθερός στο 2,4%, όσο ήταν και τον Οκτώβριο, παρέμεινε ο πληθωρισμός στην Ελλάδα τον Νοέμβριο, σύμφωνα με την ΕΛΣΤΑΤ και με βάση τον εθνικό δείκτη που χρησιμοποιεί. 

Σημείο αναφοράς και αυτό τον μήνα αποτελεί η επιβράδυνση του ρυθμού αύξησης των τιμών τροφίμων,  κάτι που έχει θετικό αντίκτυπο για τις τσέπες των καταναλωτών.  Συγκεκριμένα ο δείκτης τροφίμων και μη αλκοολούχων ποτών αποκλιμακώθηκε τον Νοέμβριο καθώς αυξήθηκε με ετήσιο ρυθμό 0,6% έναντι αύξησης 1,5% τον Οκτώβριο, ενώ την ίδια στιγμή υποχώρησαν τιμές βασικών ειδών διατροφής. 

Ενδεικτικά αναφέρουμε τις μειώσεις κατά 10,1% στα ζυμαρικά, ενώ στο ελαιόλαδο η αύξηση σε σχέση με πέρυσι περιορίζεται στο 6,4%.

Για ένα ακόμη μήνα ο τομέας των υπηρεσιών διατηρεί την πρωτοκαθεδρία των αυξήσεων, κάτι που άλλωστε συναντάμε και σε πανευρωπαϊκό, όπως προκύπτει από τις εκθέσεις της Eurostat. Σημαντικές αυξήσεις σημειώθηκαν στα αεροπορικά εισιτήρια (+34,9%) και στα ξενοδοχεία (+11,9). 

Επίσης μεγάλη αύξηση κατά +7,2% σημειώνεται στις τιμές της ένδυσης, ενώ στα ασφάλιστρα υγείας καταγράφονται ανατιμήσεις +14%.

Ο Γενικός ΔΤΚ κατά τον μήνα Νοέμβριο 2024, σε σύγκριση με τον Οκτώβριο 2024 παρουσίασε μείωση 0,4%, έναντι μείωσης επίσης 0,4% που σημειώθηκε κατά την αντίστοιχη σύγκριση του προηγούμενου έτους.

Από τη σύγκριση του Γενικού ΔΤΚ του μηνός Νοεμβρίου 2024 με τον αντίστοιχο Δείκτη του Νοεμβρίου 2023 προέκυψε αύξηση 2,4% έναντι αύξησης 3,0% που σημειώθηκε κατά την αντίστοιχη σύγκριση του έτους 2023 με το 2022
.
Η αύξηση του Γενικού ΔΤΚ κατά 2,4% τον μήνα Νοέμβριο 2024, σε σύγκριση με τον αντίστοιχο Δείκτη του Νοεμβρίου 2023, προήλθε κυρίως από τις μεταβολές στις ακόλουθες ομάδες αγαθών και υπηρεσιών: 
 

1. Από τις αυξήσεις των δεικτών κατά: 

  • 0,6% στην ομάδα Διατροφή και μη αλκοολούχα ποτά, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: ψωμί, δημητριακά για πρωινό, μοσχάρι, ψάρια νωπά, ελαιόλαδο, αποξηραμένα φρούτα και ξηρούς καρπούς, λαχανικά (γενικά), ζάχαρη-σοκολάτες-γλυκά παγωτά, μεταλλικό νερό-αναψυκτικά-χυμούς φρούτων. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών σε: άλλα προϊόντα αρτοποιίας και ζαχαροπλαστικής, πίτσες και πίτες, ζυμαρικά, πουλερικά, γαλακτοκομικά και αυγά, άλλα βρώσιμα έλαια, νωπά φρούτα. 
  • 1,0% στην ομάδα Αλκοολούχα ποτά και καπνός, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στα αλκοολούχα ποτά (μη σερβιριζόμενα). 
  • 7,2% στην ομάδα Ένδυση και υπόδηση, λόγω αύξησης των τιμών στα είδη ένδυσης και υπόδησης. 
  • 2,1% στην ομάδα Στέγαση, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: ενοίκια κατοικιών, επισκευή και συντήρηση κατοικίας, ηλεκτρισμό. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών σε: πετρέλαιο θέρμανσης, στερεά καύσιμα. 
  • 3,6% στην ομάδα Υγεία, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: φαρμακευτικά προϊόντα, ιατρικά προϊόντα, ιατρικές οδοντιατρικές και παραϊατρικές υπηρεσίες, νοσοκομειακή περίθαλψη. 
  • 1,7% στην ομάδα Μεταφορές, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: καινούργια αυτοκίνητα, συντήρηση και επισκευή εξοπλισμού προσωπικής μεταφοράς, εισιτήρια μεταφοράς επιβατών με αεροπλάνο. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών σε: μεταχειρισμένα αυτοκίνητα, καύσιμα και λιπαντικά. 
  • 1,6% στην ομάδα Επικοινωνίες, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στις τηλεφωνικές υπηρεσίες. 
  • 1,4% στην ομάδα Αναψυχή-Πολιτιστικές δραστηριότητες, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: εξοπλισμό επεξεργασίας πληροφοριών, μικρά είδη αναψυχής-άνθη-κατοικίδια ζώα, ψυχαγωγικές και πολιτιστικές υπηρεσίες, εφημερίδες-βιβλία και χαρτικά είδη, πακέτο διακοπών. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών σε: εξοπλισμό επεξεργασίας ήχου και εικόνας, διαρκή αγαθά αναψυχής και πολιτισμού. 
  • 2,6% στην ομάδα Εκπαίδευση, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: δίδακτρα προσχολικής και πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης, δίδακτρα δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης.
  •  6,0% στην ομάδα Ξενοδοχεία-Καφέ-Εστιατόρια, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: εστιατόρια-ζαχαροπλαστεία-καφενεία κυλικεία, ξενοδοχεία-μοτέλ-πανδοχεία.
  •  2,2% στην ομάδα Άλλα αγαθά και υπηρεσίες, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: κομμωτήρια και καταστήματα προσωπικής φροντίδας, άλλα προσωπικά είδη, υπηρεσίες κοινωνικής προστασίας, ασφάλιστρα υγείας, ασφάλιστρα οχημάτων. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών στα άλλα είδη ατομικής φροντίδας. 

2.    Από τις μειώσεις των δεικτών κατά: 

  • 0,1% στην ομάδα Διαρκή αγαθά-Είδη νοικοκυριού και υπηρεσίες, λόγω μείωσης κυρίως των τιμών στα είδη άμεσης κατανάλωσης νοικοκυριού. Μέρος της μείωσης αυτής αντισταθμίστηκε από την αύξηση κυρίως των τιμών σε: έπιπλα και διακοσμητικά είδη, οικιακές συσκευές και επισκευές, οικιακές υπηρεσίες
     
Διαβαστε επισης