Πολιτική

Αιχμές Πεκίνου για τις καθυστερήσεις στην εξαγορά του ΟΛΠ


Την επίσπευση των διαδικασιών για την έγκριση της εξαγοράς του ΟΛΠ από την Cosco ζήτησε από την ελληνική κυβέρνηση το Πεκίνο. Ο πρέσβης της Λαοκρατικής Δημοκρατίας της Κίνας στην Ελλάδα Zou Xiaoli, μιλώντας ενώπιων του υπουργού ναυτιλίας Θ. Δρίτσα και του αντιπροέδρου της Βουλής Αν. Στ. Κουράκη, τόνισε πως «η κινεζική πλευρά ευελπιστεί ότι τα σχετικά κείμενα θα περάσουν από το Ελεγκτικό Συνέδριο και τη Βουλή το συντομότερο δυνατό, ώστε να προχωρήσει ομαλά το πλέον σημαντικό έργο συνεργασίας των δυο χωρών».

Παράλληλα, υπογράμμισε πως η Cosco «με πράξεις εξέφρασε την εμπιστοσύνη και την αλληλεγγύη της στην οικονομική ανάκαμψη της Ελλάδα» επισημαίνοντας πως μετά την ανάδειξή της σε προτιμητέο επενδυτή για το λιμάνι του Πειραιά θα καταφθάσουν στις αρχές του Ιουνίου στην Αθήνα πλήθος κινεζικών επιχειρήσεων, συμπεριλαμβανομένων κινεζικών τραπεζών, για να συμμετέχουν στην διεθνή ναυτιλιακή έκθεση Ποσειδώνια. Συνέδεσε έτσι εμμέσως πλην σαφώς την ολοκλήρωση της εξαγοράς του Πειραιά με τις περεταίρω κινεζικές επενδύσεις, σχολιάζουν διπλωματικές πηγές.

Καθίσταται σαφές για μια ακόμη φορά πως η ομαλή και ταχεία ολοκλήρωση της εξαγοράς της διαχειρίστριας του λιμανιού του Πειραιά ΟΛΠ ΑΕ από την Cocso αποτελεί καθοριστικό παράγοντα γα την εξέλιξη των ελληνοκινεζικών οικονομικών σχέσεων. Υπό την προοπτική αυτή πάντως πλήθος κινεζικών ομίλων έρχονται στην Αθήνα με την ευκαιρία των Ποσειδωνίων εξηγεί στην «Κ» ο διοργανωτής της έκθεσης Θεόδωρος Βώκος, Εκτελεστικός Διευθυντής των Εκθέσεων Ποσειδώνια Α.Ε.

Οι λεπτομέρειες της αποκρατικοποίησης
 
Νέος βασικός μέτοχος του ΟΛΠ έχει καταστεί η Cosco καθώς μετά την βελτιωμένη δεσμευτική προσφορά που έκανε αποδεκτή το ΤΑΙΠΕΔ αποκτά το 67% της εταιρίας. Κατά την αξιολόγηση της βελτιωτικής οικονομικής προσφοράς, το ΤΑΙΠΕΔ έλαβε υπόψη καθεμία από τις αποτιμήσεις, τις οποίες εκπόνησαν δύο διαφορετικοί αποτιμητές για τον ΟΛΠ. Τo ΔΣ του ΤΑΙΠΕΔ ανακήρυξε την παραπάνω εταιρεία πλειοδότη και την κάλεσε να υποβάλει τα συμπληρωματικά δικαιολογητικά που απαιτούνται προκειμένου να ανακηρυχθεί «Προτιμώμενος Επενδυτής», σύμφωνα με τους όρους του διαγωνισμού.
 
Με αυτόν τον τρόπο η κινέζικη Cosco συνεχίζει την επενδυτική πολιτική στο λιμάνι του Πειραιά, έχοντας στο στόχαστρο των ευρύτερο κλάδο των logistics (π.χ Θριάσιο, σιδηροδρομικό δίκτυο), γεγονός που θα αποτελέσει κομβικής σημασίας πύλη εισόδου της Ασίας στις αγορές της Ευρώπης. Αναφορικά με την υπόθεση ΟΛΠ, η συνολική αξία της συμφωνίας ανέρχεται σε 1,5 δισ. ευρώ και περιλαμβάνει, μεταξύ άλλων, το ανωτέρο deal των 368,5 εκατ. ευρώ, υποχρεωτικές επενδύσεις ύψους 350 εκατ. ευρώ την επόμενη δεκαετία και τα αναμενόμενα έσοδα του Ελληνικού Δημοσίου από τη Σύμβαση Παραχώρησης (αντάλλαγμα παραχώρησης σε ποσοστό 3,5% του κύκλου εργασιών του ΟΛΠ), αναμενόμενου συνολικού ύψους της τάξης των 410 εκατ. ευρώ. Στο συνολικό ποσό λαμβάνονται επίσης υπόψη τα αναμενόμενα μερίσματα και οι τόκοι που θα εισπραχθούν από το ΤΑΙΠΕΔ, καθώς και οι εκτιμώμενες (πέραν των ελάχιστων υποχρεωτικών) επενδύσεις μέχρι την λήξη της παραχώρησης το 2052. Εν κατακλείδι, η τελευταία δεσμευτική προσφορά της Cosco ανέρχεται στο αντίτιμο των 22 ευρώ/μετοχή με την τρέχουσα χρηματιστηριακή αξία να διαμορφώνεται στα 12,95 ευρώ, και την πρώτη προσφορά στα 17,5 ευρώ.
 
Έμφαση κατά προτεραιότητα καλείται να δώσει η Cosco στην κρουαζιέρα και στη ναυπηγοεπισκευή με υποχρεωτικές επενδύσεις. Βασικό στοιχείο της εν λόγω συμφωνίας είναι το γεγονός ότι η διαπραγμάτευση της μετοχής του ταμπλό στο ΧΑ διατηρείται κανονικά, ενώ δεν πωλούνται λιμενικές εγκαταστάσεις, καθώς το Ελληνικό Δημόσιο διατηρεί δικαίωμα βέτο σε ζητήματα όπως:
 
-Η αποχώρηση της εταιρίας από το Χ.Α,
 
-Η μεταφορά της έδρας εκτός Ελλάδας
 
-και οποιαδήποτε άλλη απόφαση που είναι σε παράβαση της Σύμβασης Παραχώρησης.
 
Παράλληλα, το Ελληνικό Δημόσιο διατηρεί 23% του μετοχικού κεφαλαίου του ΟΛΠ και 3 θέσεις στο Διοικητικό Συμβούλιο μέχρι την μεταβίβαση του 16%. Μετά την μεταβίβαση του 16%, το Δημόσιο παραμένει με 7% και μία θέση στο ΔΣ.
 
-Επίσης, το ελληνικό δημόσιο θα συνεχίσει να διαχειρίζεται / εποπτεύει όλες τις διοικητικές λειτουργίες του λιμένα και τις λιμενικές υποδομές που σχετίζονται με τις αρμοδιότητες, μέσω της νέας Αρχής Λιμένος.
 
-Παράλληλα, δεν πωλούνται οι λιμενικές εγκαταστάσεις, αλλά ο ΟΛΠ, η εταιρεία που λειτουργεί ως παραχωρησιούχος τους μέχρι το 2052. 
 
-Με την λήξη της σύμβασης παραχώρησης, η διαχείριση όλων των λιμενικών υποδομών, πλήρως λειτουργικών επιστρέφεται στο ελληνικό δημόσιο μαζί με όλες τις επενδύσεις και υποδομές που έχουν αναπτυχθεί και υλοποιηθεί και απαιτούνται για την λειτουργία τους.