Media

Αγνώριστο το τοπίο των media: Που δίνουν χρόνο και χρήμα οι νεότερες γενιές


Καθώς τα παραδοσιακά media προσπαθούν να κατανοήσουν γιατί οι νεότερες γενιές απομακρύνονται από αυτά, μια νέα έρευνα ρίχνει φως στο φαινόμενο.

Οι σημερινοί νέοι Αμερικανοί, ιδιαίτερα η Gen Z, αναδιαμορφώνουν το τοπίο των μέσων ενημέρωσης, προτιμώντας το ψηφιακό περιεχόμενο, με πρώτα τα podcasts, τις πλατφόρμες streaming και τα κοινωνικά δίκτυα, αντί για την παραδοσιακή τηλεόραση και τα δελτία ειδήσεων.

Αυτή η αλλαγή υποδεικνύει όχι μόνο την αναζήτηση για ευκολία, αλλά και μια βαθύτερη μεταβολή στις συνήθειες, καθώς οι νέοι αφιερώνουν χρόνο και σημαντικό μέρος των χρημάτων τους στις ψηφιακές αυτές μορφές.

"Κατάθεση" χρόνου και χρήματος

Σύμφωνα με την τελευταία έρευνα της Talker Research, η οποία περιλάμβανε 2.000 Αμερικανούς, ο μέσος Αμερικανός αφιερώνει πλέον 42 ώρες την εβδομάδα στα ψηφιακά μέσα - σχεδόν τρεις πλήρεις ημέρες.

Η Gen Z πρωτοστατεί, καταναλώνοντας κατά μέσο όρο 6,6 ώρες μέσων την ημέρα, ξεπερνώντας τον εθνικό μέσο όρο των έξι ωρών. Μάλιστα, κάποιοι από τους νεότερους της Gen Z ανέφεραν ότι περνούν 15 ή περισσότερες ώρες ημερησίως σε ψηφιακό περιεχόμενο.

Η έντονη αυτή κατανάλωση μεταφράζεται και σε σημαντική οικονομική επένδυση, με τον μέσο Αμερικανό να ξοδεύει περίπου 66,60 δολάρια τον μήνα σε συνδρομές, όπως υπηρεσίες streaming, εφαρμογές ήχου και αναβαθμίσεις κοινωνικών δικτύων, αγγίζοντας τα 800 δολάρια ετησίως.

Όμως, η "Γενιά Z" ξεπερνά κατά πολύ αυτό το ποσό, με μέση μηνιαία δαπάνη 97,70 δολαρίων, ενώ ακολουθούν οι millennials με 91,70 δολάρια. Αντιθέτως, οι baby boomers και η "Silent Generation" (γεννημένοι 1928-1945) ξοδεύουν μόλις 35,60 δολάρια και κάτω από 25 δολάρια αντίστοιχα. Λογικά, κάπου ανάμεσα στους millenials και τους boomers βρίσκεται η Gen-X (1965-1980), για την οποία δεν έχουμε διαθέσιμα στοιχεία από αυτή την έρευνα.

Μεγάλες διαφορές στα μοτίβα κατανάλωσης

Οι διαγενεακές διαφορές είναι εντυπωσιακές όσον αφορά συγκεκριμένες κατηγορίες μέσων.

Οι millennials ηγούνται στις δαπάνες για streaming, με μέσο όρο 40 δολάρια μηνιαίως, ενώ η Gen Z ακολουθεί με 39,20. Οι baby boomers, αντίθετα, ξοδεύουν μόλις 20,70 δολάρια, ενώ η Silent Generation ακόμη λιγότερα, στα 16,60.

Στις υπηρεσίες κοινωνικής δικτύωσης και συνδρομές, η Gen Z ηγείται με 29,10 δολάρια, ενώ οι millennials επενδύουν περίπου 25.

Παρόμοια τάση εμφανίζεται και στις συνδρομές ήχου, με τη Gen Z και τους millennials να υπερβαίνουν κατά πολύ τις μεγαλύτερες γενιές.

"Ψηφιακός υπερκορεσμός"... ήδη

Ωστόσο, η εντατική αυτή χρήση των μέσων συνοδεύεται από αρνητικές συνέπειες. Η έρευνα αναδεικνύει ότι το 42% των ερωτηθέντων θεωρούν πως καταναλώνουν «υπερβολικά» μέσα, με το 66% της Γενιάς Z να συμφωνεί. Επιπλέον, το 36% αναφέρει ότι η διάθεσή του επηρεάζεται συχνά αρνητικά από το περιεχόμενο των κοινωνικών δικτύων.

Οι ανησυχίες αυτές συνοδεύονται και από οικονομικές επιφυλάξεις, καθώς το 33% των ερωτηθέντων δήλωσαν ότι θα ακύρωναν μια υπηρεσία streaming αν υπήρχε αύξηση τιμής κατά 10%.

Πολλοί Αμερικανοί επίσης παλεύουν με τύψεις για τις συνήθειες κατανάλωσης μέσων, εκφράζοντας ενοχές περίπου τρεις φορές τον μήνα.

Αυτή η πολύπλοκη σχέση με το ψηφιακό περιεχόμενο υποδεικνύει μια δυναμική αγάπης-μίσους, όπου η ψυχαγωγία συχνά θεωρείται ότι λειτουργεί εις βάρος της προσωπικής ευεξίας.

Το κύμα της "ψηφιακής απεξάρτησης"

Παράλληλα με τις αυξανόμενες αναφορές για υπερκορεσμό, αναδύεται και μία τάση για... απεξάρτηση.

Για συμβουλές σχετικά με τη διαχείριση των ψηφιακών συνηθειών, η Δρ. Natasha Thapar-Olmos, Αναπληρώτρια Καθηγήτρια Ψυχολογίας στο Πανεπιστήμιο Pepperdine, προσφέρει μια πρακτική προσέγγιση. «Είναι σημαντικό να κατανοήσουμε την αιτία της υπερβολικής κατανάλωσης μέσων», σημειώνει. Προτείνει να κρατήσουμε ένα αρχείο για το πότε και γιατί συμβαίνουν αυτές οι συμπεριφορές, ώστε να διαφανούν τα μοτίβα. «Για παράδειγμα, αν το "doom-scrolling" γίνεται συνήθεια τα βράδια της εργάσιμης εβδομάδας, προγραμματίστε εκ των προτέρων μια δραστηριότητα για αυτές τις νύχτες, όπως ένα παζλ ή ένα βιβλίο», συνιστά.

Η Thapar-Olmos αντιμετωπίζει επίσης την έννοια της ενοχής, παροτρύνοντας να την δούμε ως ένα χρήσιμο μήνυμα: «Η ενοχή μπορεί να είναι μια ένδειξη ότι έχουμε απομακρυνθεί από τις αξίες μας. Αναγνωρίστε το συναίσθημα και επαναπροσδιορίστε τους στόχους σας, χωρίς όμως να αφήνετε την ενοχή να σας εμποδίζει να προχωρήσετε». Αυτή η προσέγγιση ανοίγει τον δρόμο για μια ισορροπημένη σχέση με τα μέσα, όπου η χρήση τους γίνεται συνειδητά.

Φωτογραφία: Image by vecstock on Freepik

Διαβαστε επισης