Τα ελαστικά με χαμηλό συντελεστή φθοράς, όχι μόνο είναι φθηνότερα, αλλά μολύνουν λιγότερο το περιβάλλον. Αντίθετα, τα ελαστικά που ρυπαίνουν περισσότερο είναι αυτά που προορίζονται για σπορ αυτοκίνητα.
Αυτό αναφέρει έρευνα που δημοσιεύτηκε πριν από λίγο καιρό από τη γερμανική ένωση αυτοκινήτου ADAC και η οποία εστιάστηκε στη φιλικότητα των ελαστικών κατά τη διάρκεια της χρήσης τους.
Τα τελευταία χρόνια, τα επιβλαβή σωματίδια από τα ελαστικά αυξάνονται δραματικά, γιγαντώνοντας το πρόβλημα της ρύπανσης του περιβάλλοντος. Η αύξηση αυτή οφείλεται κυρίως στην αύξηση των πωλήσεων SUV και των ηλεκτρικών αυτοκινήτων που είναι κατά βάση βαριά αυτοκίνητα.
Για τη διεξαγωγή των συμπερασμάτων στην έρευνα χρησιμοποιήθηκαν 100 θερινά και χειμερινά ελαστικά από συνολικά 15 κατασκευαστές, τα οποία υποβλήθηκαν σε δοκιμασία 15.000 χιλιομέτρων, τόσο μέσα στις πόλεις όσο και εκτός αστικού ιστού. Αυτά τα οχήματα είχαν μικτή χρήση και τα ελαστικά κυκλοφόρησαν σε στεγνούς, βρεγμένους και χιονισμένους δρόμους.
Οι ερευνητές πήραν υπόψη το βάθος του πέλματος των ελαστικών όταν ήταν καινούρια και εξετάστηκαν τα ποσοστά τριβής, όπως και η αναμενόμενη διάρκεια ζωής των ελαστικών.
Τα ελαστικά που αναδείχθηκαν «πρωταθλητές» της ρύπανσης ήταν τα ελαστικά που προορίζονταν για τα σπορ αυτοκίνητα, τα οποία είναι μαλακά και έχουν υψηλό συντελεστή τριβής. Αντίθετα τα ελαστικά με χαμηλό συντελεστή φθοράς μόλυναν λιγότερο το περιβάλλον.
Μελέτη της Κομισιόν το 2018 είχε δείξει ότι κάθε χρόνο απελευθερώνονται στην Ευρώπη, από τη φθορά των ελαστικών, περίπου 500.000 τόνοι μικροπλαστικών.
Παράλληλα δεν θα πρέπει να παραλείψουμε μια ακόμη έρευνα του Παγκόσμιου Ανεξάρτητου Οργανισμού «Analytics Emissions» που αποτελεί έναν ανεξάρτητο παγκόσμιο οργανισμό εμπειρογνωμόνων, του οποίου τα μέλη ειδικεύονται σε δοκιμές αυτοκινήτων, η οποία επισήμανε ότι η ρύπανση από τη φθορά των ελαστικών αυτοκινήτων μπορεί να είναι 1.000 φορές χειρότερη από τις εκπομπές καυσαερίων, των εξατμίσεων.
Η ρύπανση από τη φθορά των ελαστικών των οχημάτων είναι μεγάλη και δεν υπάρχουν τρόποι μέτρησης σε αντίθεση με τις εκπομπές καυσαερίων που οι κατασκευαστές ελέγχονται και υποχρεώνονται να μειώσουν τους ρύπους. Είναι γνωστό ότι οι εκπομπές ρύπων εκτός καυσαερίων (Non-Exhaust Emissions) είναι τα σωματίδια που ελευθερώνονται στον αέρα από τη φθορά των φρένων, τη φθορά των ελαστικών, τη φθορά της επιφάνειας του οδοστρώματος και τη σκόνη στο δρόμο που προέρχεται από την κίνηση των οχημάτων.
Αξίζει να σημειώσουμε ότι το νέο σύστημα σήμανσης της Ευρωπαϊκής Επιτροπής βοηθάει τους καταναλωτές να επιλέξουν τα ελαστικά βάσει της κατανάλωσης καυσίμου, της πρόσφυσης σε υγρό οδόστρωμα και του θορύβου.
Τα ελαστικά ευθύνονται για το 20% με 30% της κατανάλωσης καυσίμου ενός οχήματος, το οποίο σημαίνει ότι η επιλογή αποδοτικότερων ελαστικών μπορεί να συνεισφέρει στη μείωση των εκπομπών από τις μεταφορές. Προκειμένου να βοηθήσει τους καταναλωτές να λάβουν πιο ενημερωμένες αποφάσεις, η ΕΕ εδώ και καιρό έχει εισάγει νέο σύστημα σήμανσης ελαστικών.